دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد:

افزایش وام خرید مسکن، پیشگیری یا درمان؟

با گران شدن شدن ارزش ملک در سال جاری به نظر می‌رسد افزایش وام خرید مسکن برای متقاضیان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر باشد.
کد خبر : 330029
وام مسکن.jpg

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با گران شدن ارزش ملک در نقاط مختلف کشور از جمله کلان‌شهرهای بزرگ همچون پایتخت شاهد هستیم که خریداران مسکن از قدرت نقدینگی کافی به منظور خانه‌دار شدن برخوردار نیستند.


در حقیقت سبقت پرشتاب ارزش ملک از میزان تسهیلات بانکی در حوزه مسکن موجب شده است تا افزایش وام مسکن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر باشد.


رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سخنان اخیر خود با تأکید بر این موضوع که افزایش وام مسکن در شرایط کنونی اهمیت دارد،گفت: با توجه به اینکه قیمت ملک در نقاط مختلف کشور رشد داشته است به نظر می‌رسد افزایش وام مسکن ضرورت دارد.


نکته مهمی که در افزایش میزان تسهیلات بانکی اهمیت دارد این است که اگر وام مسکن به سازنده اعطا شود می‌توان به رونق ساخت‌وساز در کشور و همچنین ثبات نسبی نرخ مسکن امیدوار بود اما در شرایط کنونی شاهد اعطای وام به متقاضی برای خرید مسکن هستیم که وقوع این اتفاق نقش مؤثری در گران شدن مسکن داشته است.


نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که سقف اعطای تسهیلات بانکی برای خرید مسکن حدود 160 میلیون تومان است که این مبلغ با سودهای متفاوت به متقاضیان واگذار می‌شود.


سود تسهیلات خرید مسکن در شرایط کنونی حدود 18 درصد است و وقتی بسیاری از متقاضیان حساب و کتاب می‌کنند که وام مسکن بگیرند یا نگیرند متوجه بازپس‌دهی بیش از دو برابری وام مسکن می‌شوند.


بنابراین با توجه به اینکه دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ساماندهی قیمت در بازار مسکن ندارد به نظر می‌رسد افزایش میزان تسهیلات بانکی در حوزه مسکن در شرایطی که ارزش ملک نسبت به نقدینگی روندی به شدت صعودی داشته است نوشدارویی پس از مرگ سهراب باشد.


انتهای پیام/4094/4071/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته