دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1397 - 14:11
خیزش نشاط اجتماعی/6

نشاط اجتماعی را از خانواده‌ها شروع کنیم/ همدلی رمز ایجاد نشاط

یک مشاور خانواده گفت: همدلی در خانواده و درک جایگاه افراد و مسائل آنها می‌تواند نشاط را به خانواده بازگرداند.
کد خبر : 329543
db21596a-c49e-4fcb-96eb-ae2c1f724109.jpg

حجت‌الاسلام محرم آتش‌افروز در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص اهمیت نشاط اجتماعی اظهار کرد: نشاط را باید از خانواده‌ها آغاز کنیم؛ بررسی آمارها نشان می‌دهد زن و شوهرهای ایرانی حتی روزانه نیم‌ساعت با هم صحبت نمی‌کنند و همین میزان گفتگو هم میان اعضای خانواده فقط درباره مسائل اقتصادی است.


وی با بیان این‌که کم شدن گفتگو در خانواده یکی از عوامل کاهش نشاط در جامعه و خانواده است، افزود: با توجه به این‌که یکی از مسائل مهم در فرزندپروری ارائه الگو برای فرزندان است و والدین هم مهمترین منبع الگودهی به فرزندان محسوب می‌شوند، نبود گفتگو در خانواده باعث می‌شود فرزندان هم به اهمیت آن پی نبرده و آن را یاد نگیرند.


این مشاور خانواده یکی دیگر از عوامل کم شدن ارتباط میان اعضای خانواده را دستوری شدن گفتگوها میان زن و شوهر دانست و گفت: در بعضی موارد زن و شوهر می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند و خانه را با دادگاه اشتباه می‌گیرند و صرفاً منتظر شنیدن کلمه چشم از یکدیگر هستند، این موضوع شرایط را برای افسردگی و در مواردی تنش فراهم می‌کند.


آتش‌افروز با اشاره به این موضوع که بعضاً خانواده‌ها نمی‌دانند چطور گفتگو کنند، اظهار کرد: ما باید سعی کنیم در ابتدا فرهنگ گفتگو را در خانواده جا بیاندازیم و در مرحله بعد مهارت گفتگو را ایجاد کنیم و بدانیم که گفتگو درباره چه چیزی می‌تواند به ما نشاط دهد، زیرا در مباحث تربیتی دور هم نشستن اعضای خانواده و کنار هم بودن خود می‌تواند در ارتقای روحیه افراد کمک بسزایی کند.


این استاد دانشگاه رسانه‌ها را از دیگر ابزار اختلال در فرآیند شکل‌گیری شادی و نشاط در خانواده دانست و خاطرنشان کرد: اعتیاد به رسانه امروز یکی از آفت‌هایی است که نشاط را از خانواده‌ها گرفته و به جای این‌که برای استفاده از رسانه‌ها برنامه داشته باشیم، رسانه برای ما برنامه می‌ریزند و شرایط ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


وی در پایان راه‌حل اصلی ایجاد شادی و نشاط در خانواده را همدلی عنوان کرد و گفت: درک اعضای خانواده به این معنی که مشکلات، شرایط و جایگاهشان در خانواده فهمیده شود از مهمترین نکاتی است که می‌تواند این حس رضایت درونی را در خانواده ایجاد کند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته