دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1397 - 05:17
جاذبه‌های گردشگری؛

اعجاز شهر سوخته/ از کشف انیمیشن تا انجام جراحی مغز

شهر سوخته یکی از قدیمی‌ترین آثار به‌جامانده از تمدن باستانی است که در شهر زابل و در کنار جاده زاهدان قرار دارد.
کد خبر : 329134
1395091911024116794103110.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد، شهر سوخته 3 هزار و 200 سال قبل از میلاد بنا نهاده شده و در چهار دوره پیش‌ از این مردم در آن سکونت داشته‌اند.


شهر سوخته یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است که باستان شناسان معتقدند اعجاز دوره مفرغ بوده است.


این شهر به چهار منطقه تقسیم می‌شود که در طول تاریخ دو بار دچار آتش‌سوزی شدید شده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داده که این آتش‌سوزی‌ها یک‌بار در زمان ساخت این شهر و یک‌بار هزار و 400 سال بعد رخ‌ داده است.


در آن زمان شهر سوخته جزو پرترددترین شهرهای دنیا به‌حساب می آید و بیش از 55 هزار نفر جمعیت در خود جای‌داده بود.


معماری این شهر نیز در نوع خودش منحصربه‌فرد بود زیرا پوشش اتاق‌ها با حصیر بوده و اجاق مرکزی اتاق‌ها را گرم می‌کرده است.


نکته جالب دیگر در مورد این شهر اولین جراحی مغزی است که 4 هزار و 800 سال پیش در این شهر انجام می‌شده است و در کنار آن عمل چشم پزشکی نیز در این شهر صورت می گرفته است.


ساکنان این شهر صنعت کفاشی داشتند و قدیمی‌ترین انیمیشن دنیا نیز در این شهر کشف‌ شده است. کسانی که در این شهر زندگی می‌کردند شطرنج‌بازی می‌کردند و اهل ورزش بودند.


صنایعی مانند ریسندگی، خراطی، معرق‌کاری، مرمرسازی، سفال‌گری، مهرسازی، حصیربافی و ساخت ابزار فلزی در شهر سوخته رواج داشته است.


شهر سوخته از پیشرفته‌ترین شهرهای دنیای باستان به‌حساب می‌آمد است و مردم در این شهر سازمان‌دهی اجتماعی داشته‌اند. لوله‌کشی آب، دانش پزشکی و زندگی اجتماعی از خصوصیاتی است که مردم شهر سوخته داشته‌اند.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته