دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1397 - 05:17
جاذبه‌های گردشگری؛

ارگ علیشاه نماد شهر تبریز است

بنای تاریخی ارگ علیشاه یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر تبریز است که مسافران این شهر تلاش می‌کنند دیدن این بنای تاریخی را از دست ندهند.
کد خبر : 343204
alishah.jpg8.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بنای تاریخی ارگ علیشاه یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر تبریز است که مسافران این شهر تلاش می‌کنند دیدن این بنای تاریخی را از دست ندهند.


در این مجموعه تاریخی مشتمل بر مدرسه و مسجد و خانقاه است و یکی از امیران دوره گورکانی دستور ساخت این بنا را صادر کرده است و به همین دلیل ساخت آن به قرن هشتم برمی‌گردد.


این بنا به‌طوری ساخته‌شده است که وقتی جهانگردان به ایران وارد می‌شدند دیواره‌های این ارگ از فاصله خیلی دور دیده می‌شود و نوید رسیدن به شهر را به مسافران می‌داد.


معماران در آن زمان برای ساختن این بنا از ساروج استفاده کردند اما در قرن دهم زلزله سختی در تبریز به وقوع پیوست و قسمت زیادی از این بنا در این زلزله وبران شد.


اما بااین‌حال بخش مهمی از این ارگ باقی ماند اگرچه ترک بزرگی بر روی دیواره این ارگ از آن زمان به‌جامانده است.


در زمان مشروطه این ارگ به سنگر جمهوری‌خواهان تبدیل شد و نیروهای مردمی ستارخان و باقرخان در این ارگ پناه می‌گرفتند تا از گزند شلیک‌های نیروهای محمدعلی شاه در گزند بمانند.


قبل از انقلاب این ارگ به گردشگاه عمومی و در سال‌های پس از انقلاب نیز از این بنای تاریخی به‌عنوان مصلی استفاده‌ شده است و به‌ این‌ ترتیب می‌توان گفت تک‌تک خشت‌های این ساختمان شاهد حوادث و وقایع تاریخی بوده‌اند.


ارگ علیشاه از بلندترین دیواره‌های تاریخی کشور است و به نماد شهر تبریز معروف است.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله
ارسال نظر
هلدینگ شایسته