دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 11:43

محمد ناصری

محمد ناصری
کد خبر : 328947

محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: در بخش تدوین کتاب شاهد رشد خوبی از نظر کمی و کیفی هستیم و حلقه مفقوده در این میان بحث فرهنگ‌سازی خواندن کتاب است.


ناصری با اشاره به بسترسازی برای خواندن کتاب‌های مناسب گفت: مرکز پژوهش و آموزش سازمان آموزش و پرورش در بحث استانداردسازی تنها به منابع مکتوب توجه نکرده و منابع غیرمکتوب نیز به رسمیت می‌شناسد. به شرط آنکه با استانداردها همراه و مغایر برنامه‌های آموزش و پرورش نباشد.


وی با اشاره به اینکه در پیشینه فرهنگی ما سهم زیادی برای خواندن و کتابت قائل است ادامه داد: هنوز هم کتاب بی‌نظیرترین و بی‌بدیل‌ترین منبع آموزش زندگی به حساب می‌آید و نباید کتاب را در حد کتاب‌های کمک‌درسی تنزل دهیم. اگر در این بخش بتوانیم کتاب‌خواندن توأم با لذت‌ را در جامعه نهادینه کنیم فرهنگ‌سازی مناسبی در این حوزه انجام داده‌ایم.


وی در خصوص عدم چاپ کتاب‌های کمک‌درسی در سال گذشته گفت: سال گذشته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در دوره دبستان کتاب‌های کمک‌درسی نیاز ندارد و به همین دلیل تمامی کتاب‌های کمک‌درسی این دوره از دستور کار این مرکز خارج شد اما کتاب‌های کمک‌درستی متوسطه اول و دوم به صورت مشروط و محدود می‌تواند قابل استفاده باشد.


وی از شرایطی که این کتاب‌ها برای معرفی به مدارس باید داشته باشند گفت: این کتاب‌ها باید استاندارد باشند. جزء برنامه‌های درسی نباشد و معلم به صورت غیراجباری آنها را در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد و اینکه نیاز دانش‌آموز را برطرف کند به خانواده‌ها تحمیل نشود.


وی با اشاره به مصوبه 828 جلسه شورای آموزش عالی آموزش و پرورش گفت: براساس ماده 2 این مصوبه سیاست‌گذاری و استانداردسازی از اهداف آموزش و پرورش است و فرایند توزیع منابع آموزشی به منظور استفاده از مدارس نیز به این بخش تعلق دارد و باید صورت گیرد.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در مورد امتیاز کتاب‌ها و درجه‌بندی آنها گفت: کتاب‌های معرفی شده به آموزش و پرورش دسته‌بندی می‌شود. در صورتی که کتاب امتیاز 60 از 100 را دریافت کند این کتاب مناسب خوانده می‌شود. در واقع امتیاز 60 تا 70 درجه سه از 70 تا 80 درجه دو و از 80 به بالا به عنوان درجه یک به حساب می‌آید.


وی به شانزدهمین جشنواره رشد اشاره کرد و ادامه داد: 31 عنوان کتاب به عنوان کتاب برگزیده انتخاب و معرفی می‌شود. این مراسم 12 آذرماه در مرکز آفرینش‌های پروش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از این کتاب‌های برگزیده کمک‌درسی نیستند. در واقع کتاب مناسب کتابی است که بتواند به‌طور عمومی اطلاعات دانش‌آموز را ارتقاء داده و فلسفه وجودی‌اش را افزایش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب