دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1397 - 03:42

ممنوعیت حفظ حجاب در دادگاه‌‌های آلمان

طبق دستورالعمل جدید صادره از سوی وزارت دادگستری ایالت نیدرزاکسن، نمایندگان دادستان‌ها و قضات نباید اجازه دهند که از نمادهای مذهبی در جلسات عمومی استفاده شود.
کد خبر : 327236

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری ndr، وزارت دادگستری «نیدرزاکسن» در بخشی‌از پیش‌نویس لایحه خود آورده است: «نمایندگان دادستان‌ها و قضات در نیدرزاکسن نباید اجازه دهند از نمادهای مذهبی همچون روسری و صلیب در جلسات عمومی استفاده شود». 


«نیدرزاکسن» یا «ساکسونی سفلی» یکی‌  از 16 ایالت آلمان واقع در شمال غربی این کشور و پایتخت آن شهر «هانوفر» است.


در حالی در این پیش‌نویس بر حفظ قانون بی‌طرفی مذهبی تأکید شده که آزادی مذهبی و لزوم بی‌طرفی، در قانون اساسی آلمان آمده است. «باربارا هفلیتسا»، وزیر دادگستری در این‌ باره گفت: «همه باید در دادگاه این تصور را داشته باشند که قاضی یا دادستان طبق اعتقادات مذهبی با افراد برخورد نمی‌کند».


وی افزود: «به‌دلیل حضور زنان شاغل مسلمان در دادگاه‌ها که در جلسات حجاب (روسروی) دارند، قصد وضع این قانون را داریم. تاکنون مسئولان هر دادگاه طبق نظر شخصی خود دراین‌باره تصمیم می‌گرفتند، ولی ما به قانونی یکسان نیاز داریم».


«حمیده محققی»، حقوقدان و محقق علوم اسلامی با انتقاد از وضع چنین قانونی گفت: «با این ممنوعیت‌ها، زنان از انجام کارهای خود بازمی‌مانند. پوشیدن روسری با انجام وظایف کارمندان در دادگاه منافاتی ندارد، اگر زنان محجبه فرصتی برای حضور در جامعه نداشته باشند، هیچ راهی برای اثبات شایستگی خود و متقاعد کردن جامعه ندارند». 


با وجود همه این موارد، به‌نظر می‌آید این محدودیت‌ها صرفاً برای مسلمانان است و شامل صلیب که نماد مسیحیان است اجرا نمی‌شود. به‌ عنوان نمونه، در ایالت‌هایی که ممنوعیت نمادهای مذهبی اجرا می‌شود، ‌صلیب در دادگاه‌ها مشاهده شده است.


انتهای پیام/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته