دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قاضی‌زاده هاشمی:

نباید مناطق آزاد تبدیل به دروازه واردات شود

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: هیچگاه قرار نبود مناطق آزاد تبدیل به دروازه واردات شود.
کد خبر : 327015

امیرحسین  قاضی‌‌زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره موضوع واردات در مناطق آزاد و رابطه آن با تولید داخلی اظهار کرد: بحث واردات کالا در مناطق آزاد فقط محدود به مناطق مربوطه است. زمانی هم که کالای وارداتی از منطقه آزاد می‌خواهد وارد سرزمین اصلی شود باید عوارض و حقوق قانونی را پرداخت کند.


وی افزود: بنابراین اگر قانون مناطق آزاد درست رعایت شود و به عبارتی گلوگاه‌ها کنترل شوند، طبیعتاً نباید واردات کالا روی تولید داخلی اثر منفی بگذارد. نکته دوم این است که مناطق آزاد یک جایگاهی برای سرمایه‌گذاری خارجی و برای توسعه تولید بود تا کسانی که نمی‌خواهند مالیات دهند در این مناطق فعالیت کنند. افرادی که قصد دارند کمتر از سرزمین اصلی هزینه تولید را پرداخت کنند می‌توانند در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند و طبیعتاً نباید این موضوع نقصانی در بخش تولید پدید آورد.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچگاه قرار نبود که مناطق آزاد تبدیل به دروازه واردات شود. اگر به قانون عنایت شود، طبیعتاً مناطق آزاد باعث پیشرفت اقتصاد یک منطقه و کشور می‌شود ولی چون چارچوب آن درست رعایت نمی‌شود، مشکلاتی را ایجاد کرده است.


وضع مالیات بر مَسکن‌های خالی سبب کاهش قیمت می‌شود


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در‌خصوص وضع مالیات بر مسکن‌های خالی و تأثیر آن بر کاهش قیمت مسکن گفت: وضع این قانون این یک امر جهانی است. عمده کشورهایی که حساب و کتاب دارند، دو نوع مالیات را برای خود در نظر گرفته‌اند.


وی ادامه داد: یکی مالیات بر عواید سرمایه بوده که شامل مسکن نشده بلکه به عنوان مثال کسی کارخانه‌ای دارد و بی‌دلیل تعطیل می‌کند، باید مالیات بپردازند، به این‌ معنی که یک مؤدی بداند که باید ظرفیت‌های اقتصادی‌اش را بلا‌استفاده نگذارد و کسی هم که فاقد ظرفیت است بی‌جهت نمی‌آید یک ظرفیت اقتصادی را اشغال کند. این امر یک پدیده شناخته شده جهانی است و خیلی از کشورهایی که بالأخره اکنون جزو کشورهای پیشرو اقتصادی جهان هستند از این ظرفیت استفاده می‌کنند و حتماً مفید است.


قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: بدون تردید وضع مالیات بر مسکن‌های خالی سبب کاهش قیمت در این حوزه می‌شود.


به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا, پیشتر نیز خبرگزاری آنا در قالب گزارشی با موضوع مناطق آزاد با عنوان در بند مناطق آزاد  به این موضوع  به‌صورت مفصل پرداخته است.


انتهای پیام/4071/4102/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سلیمی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
۰
متاسفانه مناطق آزاد حیاط خلوت بعضی ها برای واردات بی رویه خیلی از کالاهای غیر اساسی شده است
هلدینگ شایسته