دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارلوس کی‌‌روش:

با هماهنگی تاج با رسانه‌ها صحبت نمی‌کردیم/ تشکر کی‌روش از دشمنان

سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: هفته گذشته در جلسه‌ای که با تاج داشتیم تصمیم گرفتیم‌ با رسانه‌ها صحبت نکنیم.
کد خبر : 326797

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، آخرین نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال قبل از سفر به قطر برای بازی با تیم ونزوئلا در سالن کنفرانس هتل آکادمی برگزار شد.


کی‌روش ابتدا ضمن خوشامدگویی به افرادی که در سالن حضور داشتند گفت: همان‌طور که حسینی مدیر رسانه‌ای تیم ملی هم توضیح داد در هفته گذشته بعد از جلسه من با تاج به این نتیجه رسیدیم که کادر فنی و بازیکنان هیچ صحبتی با رسانه‌ها نداشته باشند و سکوت کنند. اتفاقات روز گذشته به پایان رسید و زندگی معمول را از دیروز بعدازظهر بعد از تمرین از لحاظ رسانه‌ای شروع کردیم.


کی‌روش در خصوص بازی دوستانه مقابل ونزوئلا  گفت: تمام تمرکز ما درحال‌حاضر برای بازی دوستانه بعدی‌مان مقابل ونزوئلا که چند ماه پیش با آنها بازی کردیم. البته این تیم پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. ما هم دوست داریم پیشرفت‌های خودمان را بتوانیم ببینیم. تیم ونزوئلا در بازی گذشته‌اش با ژاپن و خارج از خانه بازی کرده، مطمئناً فرصت خوبی برای آماده‌سازی ما خواهد بود. آقایان توپ در زمین شماست، لطفاً بازی کنید. پاس سخت هم به من اگر بدهید، مشکلی نخواهد بود.


وی در خصوص بازی با ترینیدادوتوباگو و کسب یکصدمین پیروزی ملی‌ گفت:  باید تأکید بکنم که 100 برد یا بیشتر از 100 برد در طول مربیگری بنده کار سخت و دشواری بود. البته باید بگویم که بیشتر از 100 برد بوده است. حدود 108 برد با پنج تیم ملی مختلف در قاره‌های مختلف کسب کرده‌ام. بسیار خاضعانه و با فروتنی کامل خوشحال هستم از این اتفاق و مطمئن هستم شما دیروز اخبار اروپایی را چک کرده‌اید و احتمالاً به‌همین دلیل از این آمارمطلع هستید ولی من بسیار تشکر می‌کنم و درود می‌فرستم به کشور بزرگ ایران که این فرصت را به من دادند که بتوانم در زندگی شخصی خودم به این سطح از موفقیت دست پیدا کنم.


کی‌روش عنوان کرد: این دستاوردها نه‌تنها وظیفه من را سنگین‌تر می‌کند، بلکه شور و اشتیاق و انگیزه بیشتری به من می‌دهد برای اینکه بتوانم از تمامی توانمندی‌ام در حال حاضر برای خدمت‌گذاری بیشتر و عملکرد بهتر در تیم ملی ایران استفاده کنم. امیدوار هستم تجاربی که در این چند دهه به‌دست آوردم بتواند ما را در چالش بزرگی که در جام ملت‌های آسیا پیش رو داریم یاری کند و با پیروزی باعث شادی مردم ایران شویم. مهم‌ترین مطلب موفقیت‌های تیمی است که در این هشت سال به‌وجود آمده است. برای مثال دیروز احسان حاج‌صفی در سن 28، 29 سالگی توانست به یکصدمین بازی ملی‌اش برسد که برای بازیکن جوانی مثل احسان حاج‌صفی، آمار فوق‌العاده‌ای است و ما هم دیروز به‌همین‌خاطر جشنی برگزار کردیم.


وی گفت: دستاوردی که در این هشت‌سال داشته‌ایم، ایجاد نسلی است که برای مثال اگر هفت، هشت سال پیش جواد نکونام، مهدی رحمتی، هادی عقیلی یا تعداد کمی از بازیکنان دیگری در تیم نبودند، کلِ کشور  اضطراب می‌گرفتند. واقعیت مطلب این است که درحال‌حاضر تیمی با تداوم بسیار بالا داریم. تیمی که راهکارهای عمیقی را توانستیم برایش ایجاد کنیم. من درحال‌حاضر فقط دغدغه‌های زیادی دارم، برای مثال باید چهار دفاع وسط برای جام ملت‌ها انتخاب کنم، ولی درحال‌حاضر 6 یا هفت دفاع وسط داریم. برای انتخاب در تمام خطوط، بازیکن‌های پست‌های دفاع، هافبک و فوروارد بیش از تعدادی که می‌توانیم انتخاب کنیم بازیکن وجود دارد. شما فقط نگاه کنید در بازی گذشته‌مان مقابل ترینیدادوتوباگو بازیکنان سطح بالای بین‌المللی ایران مثل سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، مرتضی پورعلی گنجی بازی نکردند و یک‌سری از بازیکنان هم روی نیمکت بودند ولی ما باز هم توانستیم بازی چشم‌نوازی انجام دهیم. من از شما تشکر می‌کنم که این سؤال را راجع به دستاورد شخصی من پرسیدید ولی من می‌خواهم جوابم را شیفت بدهم به‌سمت بازیکنان و تبریک بگویم به فوتبال ایران به‌خاطر این دستاورد خارق‌العاده در هشت سال گذشته.  


وی در پاسخ به اینکه سؤال که در تیم ملی فضایی ایجاد شده که یک‌سری حامی شما هستند اما به‌نظر می‌رسد گروهی نیز برای تخریب شما قدم برمی‌دارد، اظهار کرد:  به‌شخصه فکر می‌کنم چون شما هم به‌نوعی عضوی قدیمی از این فوتبال هستید، داستان را به‌طور کامل می‌دانید. اکثر شما دوستان اصحاب رسانه مطلع هستید، گاهاً یک‌سری مزاحمت‌های خاص حول و حوش تیم ملی وجود دارد و یک‌سری افراد دوست ندارند که تیم به موفقیت برسد. همان‌طور که شما گفتید یک پیش‌زمینه‌ها و جبهه‌های فکری خاصی وجود دارد.


کی‌روش گفت: اکثریت رسانه‌ها، دوستان ما که در چند سال گذشته از ما حمایت کردند، آنها هم این مطالب و این واقعیات را می‌دانند. مطمئن هستم که پس از هشت‌سال همه به‌خوبی یکدیگر را می‌شناسیم. همه دیگر اینجا می‌دانند افراد به چه کاری مشغول هستند و از شخصیت واقعی افراد مطلع هستند. مهم‌ترین مطلب این است که اصلاً چه کسی به این مسائل حاشیه‌ای اهمیت می‌دهد؟! چه کسی به این افراد کوچک که سعی می‌کنند بعضی اوقات سروصدا کنند، اهمیت می‌دهد؟! مطلب مهم تعهدی است که بازیکنان نسبت به اهداف تیم ملی دارند. آیا از بازی خوبی که ملی‌پوشان مقابل ترینیدادوتوباگو و فوتبالی که نمایش داده شد لذت بردید؟ حتی قبل از جام جهانی، یک‌سری از افراد، حتی یک‌سری از دوستان من آمدند به من گفتند کارلوس واقعاً باید مراقب باشی، احتمال شکست و موفق نشدن شما در آنجا بسیار بالاست. حتی یک‌سری از کادر من ترسیدند و کار را رها کردند و رفتند، به‌خاطر دشواری و سختی کاری که پیش‌رو داشتیم، ولی همان‌طور که شما دیدید جام جهانی را تمام کردیم و 70 میلیون ایرانی جشن گرفتند.


سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تأکید کرد: واقعیت مطلب این است که بعضی‌ها سروصدا می‌کنند ولی ما به نتیجه می‌رسیم. آنها با پیش‌زمینه‌ها و جبهه‌های فکری خاص جلو می‌آیند ولی ما فوتبال را خوب بازی می‌کنیم. آنها سعی می‌کنند ما را عصبی کنند، سعی می‌کنند اتحاد و همبستگی تیمی ما را بشکنند ولی اتفاقی که جلوی ترینیدادوتوباگو افتاد چه بود؟! ما قوی‌تر ظاهر شدیم. امروز کاری را انجام خواهم داد که هیچ‌موقع در زندگی فکر نمی‌کردم بتوانم این کار را انجام بدهم. توجه کنید به چیزی که می‌خواهم خدمت‌تان بگویم. هیچ‌وقت حتی تصور این را هم نمی‌توانستم کند که در این موقعیت قرار بگیرم. هیچ‌وقت در زندگی فکر نمی‌کردم که به‌جایی برسم که اینجا بنشینم، از افرادی که در این چند ساله یک‌سری سروصداها را به‌وجود آوردند تشکر می‌کنم. اگر به‌خاطر آنها نبود، ما امروز با این اقتدار و همبستگی و اتحاد نمی‌توانستیم به کارمان ادامه بدهیم. هیچ‌وقت تصور نمی‌کردم اینجا خاضعانه و با کمال فروتنی جلوی شما بنشینم و از دشمنان نزدیک خودم تشکر کنم و مراتب تقدیر خودم را تقدیم آنها کنم، به‌خاطر اینکه اگر آنها نبودند ما اینقدر متحد و همبسته نبودیم.


کی‌روش در مورد اینکه چه مشکلاتی وجود داشت که بین تیم ملی و رسانه‌ها فاصله افتاد، اظهار کرد: فکر می‌کنم، البته فکر که نه بلکه کاملاً مطمئن هستم که آقای حسینی در طول هفته گذشته، کاملاً توضیح دادند که چرا کادر فنی، مربیان و بازیکنان هیچ‌گونه صحبتی را انجام ندادند. به‌خاطراینکه نمی‌خواستیم صحبت‌ها و مطالبی که ما می‌گوییم سوءبرداشت یا سوءتفاهمی را ایجاد کند. ما تلاش کردیم که این پیام را به‌خوبی منتقل کنیم اما اگر این پیام به‌خوبی و شفاف منتقل نشده بود، من سعی می‌کنم دوباره خدمت شما عرض کنم.


وی ادامه داد: اجازه دهید خیلی شفاف و بسیار واضح بگویم که در طول هفته گذشته با مسئله بسیار حساس و مهمی روبه‌رو بودیم. این مدت زمانی که گذشت زمان بسیار حساسی بود برای فوتبال ایران که می‌توانست و هنوز هم می‌تواند حساسیت‌های بسیار زیادی را در ابعاد مختلف ایجاد بکند. مسئله بسیار بزرگ و مهمی بود که می‌توانست و می‌تواند تیم ملی فوتبال و باشگاه‌های ایران مثل پرسپولیس و استقلال و باشگاه‌هایی که خارج از ایران در بازی‌های آسیایی باید حضور پیدا کنند را با محرومیت روبه‌رو کند و مسئله از نظر ابعاد اجتماعی و ورزشی بسیار حساسیت‌های بالایی داشت.


سرمربی تیم ملی افزود: بعد از آنالیز و تحقیق بسیار عمیق درباره این مسئله به این نتیجه رسیدیم که بهترین کار این است که خیلی هوشیارانه و با حواس کاملاً جمع پیش برویم و خودمان را در مقابله با سؤال‌ها قرار ندهیم. به‌خاطر اینکه آقایان، وظیفه شما این است که سؤال بپرسید و مطمئن بودیم که برخی از اصحاب رسانه دیر یا زود این سؤال را از مربیان و بازیکنان خواهند پرسید که چه احساسی راجع به این مطلب دارند. به این نتیجه رسیدیم، به‌خاطر حساسیت بالا، یک جمله بد، یک کلمه شاید نادرست یا یک سوءبرداشت راجع به این مسئله می‌تواند حساسیت و عواقب بسیار بالایی داشته باشد. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که قبل از بازی با ترینیدادوتوباگو هیچ صحبتی انجام ندهیم. عاقلانه‌تر بود که خودمان را مقابل هیچ‌گونه سؤالی قرار ندهیم.


وی یادآور شد: هیچ مشکل یا مسئله‌ای بین ما و رسانه‌ها وجود نداشته و ندارد و ما همیشه رابطه خوبی داشته‌ایم. به این نتیجه رسیدیم که این مسئله بسیار حساس است از بُعد فرهنگی و همین‌طور اجتماعی، نمی‌خواستیم حتی یک کلمه صحبت کنیم. به‌خاطراینکه تک‌تکِ کلمات می‌توانست عواقبی داشته باشد برای رئیس فدراسیون، برای وزارت ورزش و بهتر بود که هیچ صحبتی انجام نشود. مثل امروز که شما راجع به آماده‌سازی تیم می‌پرسید هر صحبتی ممکن بود به برداشت‌های متفاوتی منجر شود، به‌همین‌خاطر تلاش کردیم هیچ صحبتی انجام ندهیم. این تنها دلیل و اصلی‌ترین دلیلی بود که سعی کردیم هیچ صحبتی نکردیم و از این سؤال‌ها دور باشیم.


کی‌روش خاطرنشان کرد: مطمئناً شما هم متوجه می‌شوید وقتی که امروز مشکل حل شده، بخواهیم بگوییم مشکل حل شده کار خیلی سهل و آسانی است ولی گفتن این مطلب هفت روز پیش مطمئناً کار دشواری بود. اجازه دهید تصور کنیم که شما این اطلاعات و صحبتی که امروز با شما انجام دادیم را هفت روز پیش دریافت می‌کردید، برداشت شما چه می‌بود؟ اینکه ما داریم تلاش می‌کنیم تا در این مسئله دخالت بکنیم!


وی افزود: من 37 سال تجربه مربیگری دارم و قویاً فکر می‌کنم که بهتر بود و درستش این است که تمامی بازیکنان و ما مربیان از مسائل سیاسی دور باشیم. اگر ما باعث هرگونه سوءبرداشت شده یا به‌هرنوعی شفاف نبودیم، عذرخواهی می‌کنیم. دقیقاً به همین خاطر هم هر دفعه بنده یا آقای حسینی نزدیک رسانه‌ها بودیم از کلمه «عذرخواهی» استفاده کردیم، امیدوارم شما هم درک بکنید و متوجه مطلب باشید. شاید بعضی از افراد با من موافق نباشند اما فکر می‌کنم تصمیم درستی بود.


سرمربی تیم ملی در مورد فاصله میان تیم ملی و پرسپولیس و هوادارانش گفت: فکر می‌کنم در زندگی خیلی راحت است که انستیتوهای مختلف را با مردم بخواهید تلفیق بکنید اما اشتباه می‌کنید. اگر یک شخصی یا یک‌سری از افراد در گذشته برای پرسپولیس بازی کرده‌اند، مطمئناً نظر آنها نظر کل هواداران پرسپولیس نیست. یا اگر شخصی مربی تیم ملی هست مطمئناً نظر ایشان نشانگر و منعکس‌کننده کل تاریخچه تیم ملی نخواهد بود.


وی ادامه داد: وقتی شما فرمودید فاصله بین باشگاه پرسپولیس و تیم ملی وجود دارد، این یک مطلب کاملاً اشتباه است، این یک برداشت کاملاً اشتباه است، اگر شما به من بگویید که یک سوءتفاهم یا نظرات مختلف بین یکی دو نفر که درحال‌حاضر یا درگذشته در تیم پرسپولیس حضور داشته‌اند با یکی دو نفر که درحال‌حاضر یا در گذشته در تیم ملی حضور داشته‌اند وجود دارد، خب این عدم توافق قابل‌ِقبول است. ولی این حق را دادن به یک شخص که بیاید و بگوید که «من» پرسپولیس هستم یا «من» تیم ملی هستم، این یک تفکر کاملاً اشتباه است.


کی‌روش تأکید کرد: مطلب اولی که بنده حتماً می‌باید تصحیح بکنم این است که ما کمال تقدیر و احترام را برای باشگاه بزرگ پرسپولیس و دستاوردهای بزرگش قائل هستیم و این فاصله به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد ولی در آخر من با «بیب» موافق نیستم و «بیب» با بنده موافق نیست؛ این جزئی از زندگی ما است. فقط اگر ما وقتی داریم سازمان و نهاد خودمان را نمایندگی می‌کنیم آن احترام لازمه را رعایت کنیم، دیگر هیچ مشکل خاصی نیست. ولی این واقعیت یا این مطلب که شما نماینده بنفیکا یا نماینده منچستریونایتد باشید، به شما اجازه گفتن دروغ نمی‌دهد! این حق را به شما نمی‌دهد که بخواهید مطالب دروغ بگویید و تهمت‌های دروغ بزنید و اذهان عمومی را منحرف کنید! دقیقاً برعکس است؛ وقتی که شما نماینده منچستریونایتد هستید، وظایف بیشتری دارید، شما باید به اعتبار و وجاهت باشگاه بزرگ منچستریونایتد فکر کنید و نماینده آن باشگاه هستید. شما نباید از آن قدرتی که باشگاه منچستریونایتد برای سوءاستفاده از افراد دیگر و ظلم به افراد دیگر استفاده کنید و باید دقیقاً برعکس باشد.


وی ادامه داد: به‌جاهایی رسیدیم که بعضی از افراد به‌هردلیلی به‌خاطر نقطه‌نظرات شخصی خودشان یا جبهه‌های فکری خاص‌شان، صحبت‌های نادرستی را می‌زنند و حرف‌های دروغی را می‌زنند و افرادی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند وقتی می‌خواهند از خودشان دفاع بکنند، داستان برعکس می‌شود، آنها می‌شوند ظالم و شخص اول که منشأ همه این ماجراها بوده می‌شود مظلوم! اینطور درنظر بگیریم، فکر کنید که من درقبال شما یا رسانه شما دارم دروغ می‌گویم یا تهمت‌های نادرستی را به شما می‌زنم؛ حال اگر شما از خود دفاع بکنید، من بخواهم بگویم که شما حق دفاع از خودت را ندارید و بخواهی بگویی نه! شما الان داری به منچستریونایتد بی‌احترامی می‌کنی و وجاهت منچستریونایتد را خرد می‌کنی؟! این اصلاً هیچ ربطی ندارد. مطلب بسیار شفاف و واضح است، شما این را می‌دانید، اکثریت افرادی که اینجا نشسته‌اند این را می‌دانند، ما مدرک داریم که این حرف درست است، بعضی افراد خاص هستند، بار دیگر تکرار می‌کنم که درباره باشگاه‌های بزرگی مثل منچستریونایتد یا پرسپولیس صحبت نمی‌کنم!


سرمربی تیم ملی عنوان کرد: بعضی افراد در تلاش بودند که اذهان عمومی را به انحراف ببرند و هواداران پرسپولیس را برعلیه تیم ملی یا بخواهم دقیق‌تر به‌شما بگویم برعلیه کارلوس کی‌روش بشورانند. داستان دقیقاً همین‌جا است. یک‌بار دیگر خدمت شما بگویم که اگر داستان را با جزئیات کاملش می‌خواهید، یکی از کمک‌مربیان ما در طول بازی، ایشان دوست و هم‌تیمی آقای زیکو بودند و برای سال‌های متمادی با هم کار کردند. از دور ایشان تلاش کردند که سلام بکنند و دست تکان بدهند برای آقای زیکو. شخصی آمده که این تهمت‌ها را به‌صورت خیلی واضح به ایشان زده و از رسانه‌های داخلی استفاده کرده و حتی در بی‌بی‌سی این مطلب را مطرح کردند که دستیار تیم ملی برای تیم کاشیما داشته جشن می‌گرفته است.


وی ادامه داد: متأسفانه تلویزیون ایران این داستان را قبل از اینکه منتشر شود، چک نکردند. بی‌بی‌سی که این داستان را پخش کرده بود، بعد از اینکه از حقیقت مطلب مطلع شد، به‌صورت رسمی عذرخواهی کرد و من عذرخواهی رسمی بی‌بی‌سی را دیروز از سوی سردبیر این رسانه دریافت کردم و آنها فرصت این را به من خواهند داد که در بی‌بی‌سی جواب بدهم این مطلب را و راجع به اتهامات نادرست و بی‌پایه و اساسی که آقای معصومی در آن ؟؟؟ بگذارید واقعیت مطلب را بگویم. اگر ما بخواهیم احترام به رسانه‌ها، به روزنامه‌نگاران بگذاریم، لازمه اولش این است که با یکدیگر صادقانه برخورد بکنیم و با صداقت و شرافت کامل با هم صحبت کنیم.


کی‌روش اظهار کرد: هیچ‌وقت در طول چند سال گذشته، هرگز یکی از اصحاب رسانه به من زنگ نزد و با من ارتباطی نگرفت که به من بگوید فلان بازیکن را به تیم ملی دعوت کن. من به این مسئله خیلی احترام می‌گذارم و از آن تقدیر می‌کنم . ولی ازآن‌طرف داستان مطمئن هستم هیچ شخصی در این فضا یا هیچ روزنامه‌نگاری در کشور نمی‌تواند بگوید من با این شخص تماس گرفتم و درخواست کردم که یک داستانی را منتشر بکنند یا راجع به آن بنویسند. من وقت خودم را با ناهارها یا شام‌ها نمی‌گذرانم که بخواهم برای روزنامه‌نگاران محترم ناهار یا شام بخرم. من احتیاج ندارم که خودم را تبلیغ کنم.


وی افزود: ایمان و اطمینان دارم اگر ما رابطه خوبی داریم، مبنای رابطه‌مان صداقت، شرافت و دوستی متقابل است. بعضی از شما آقایان اصطلاحاً من را یک شخص غرغرو و کسی که همیشه گله می‌کند، خطاب می‌کنید! می‌دانید چرا؟ به‌خاطراینکه وظیفه من است که به‌عنوان یک دکتر اگر خون ذخیره‌ای که احتیاج است، نداشته باشیم. بعضی از افراد راجع به این مطلب گمراه شده و دچار سوءبرداشت می‌شوند و یک جنگجو را با یک غرغرو اشتباه می‌گیرند. می‌دانید چرا به من می‌گویند شخصی که همیشه گله می‌کند؟ اینجا شاهد هم داریم، آقای محسن و آقای حسینی که در طول این مدت شاهد هستند و از همکاران شما هستند؛ از روز اول برای حق و حقوق خبرنگاران و اصحاب رسانه جنگیدم. همیشه جنگیدم که شما آقایان بتوانید کارتان را مستقل انجام دهید. اجازه بدهید صادقانه یک سؤال از شما بپرسم. دو روز دیگر ایران در دوحه قطر مقابل ونزوئلا بازی می‌کند. چند نفر از شما آقایان با تیم ملی به قطر سفر خواهید کرد؟ چند نفر؟


کی‌روش در مورد اینکه وظیفه فدراسیون است تا خبرنگاران را همراه تیم ملی به قطر بفرستد، بیان کرد: در کشورهای دیگر برای حفظ استقلال رسانه‌ها، هیچ فدراسیون یا باشگاهی نمی‌تواند هزینه سفر یا هزینه خورد و خوراک اصحاب رسانه را تقبل کند، دقیقاً برعکسش است. ولی من جنگجو هستم، چرا؟ به‌خاطرِ اینکه پشت پرده جنگیده‌ام.


وی ادامه داد: شما وقتی که راجع به طلاق و فاصله‌ای که بین تیم ملی و مردم افتاده صحبت می‌کنید و یا می‌خواهید آن را القا کنید، این طلاق و یا فاصله وقتی که ما هفت روز صحبت نمی‌کنیم اتفاق نیفتاده است، از زمانی آغاز شد که در هشت سال گذشته رسانه‌های ایرانی حمایت لازمه را نشدند که بخواهند از تیم ملی حمایت کنند. اما حتی با دانستن این مطلب، کارلوس کی‌روش همیشه برای شما خبرنگاران جنگیده، برای اینکه رسانه‌ها را نزدیک مردم نگه‌دارم. بله! من غرغرو بودم در زمان آقای کفاشیان که رسانه‌ها را به برزیل ببرید، که رسانه‌ها را به استرالیا ببرید. زمان خودم را با صرف ناهار یا شام با شما دوستان سپری نمی‌کنم، من برای شما می‌جنگم که شما در تورنمنت‌های مهم کنار ما حضور داشته باشید.


انتهای پیام/4051/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته