دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1397 - 10:42
تویسرکانی:

ثبت اسناد از حالت سنتی خارج شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در گذشته به‌دلیل سنتی بودن کار ثبتی، ثبت اسناد در کشور به‌صورت جزیره‌ای اداره می‌شد ولی اکنون از حالت سنتی خارج شده است.
کد خبر : 324657

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، صبح امروز با حضور احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراسم تکریم از زحمات صادق سعادتیان مدیرکل پیشین ثبت اسناد و املاک استان تهران و معارفه عبدالحسین رامشی مدیرکل جدید ثبت اسناد استان تهران برگزار شد.


تویسرکانی در این مراسم گفت: استان تهران دارای خاصیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش است و وسعت کار و جمعیت تهران مشکلاتی را برای ثبت اسناد و املاک استان تهران ایجاد کرده است.


وی افزود: در سال‌های دور به‌دلایل مختلف و سنتی بودن قوانین، ثبت اسناد در کشور به‌صورت جزیره‌ای اداره می‌شد و تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا از آن حالت سنتی خارج شود.


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یادم هست در سالهای قبل کلیپی شامل عکس از اتاق‌های ثبت در دفاتر کشور آماده شده بود؛ اواخر سال ۸۸ این تصاویر را به جلسه مسئولان قضائی بردم و موضوع را مطرح کردم که در ذهن مردم این‌طور جا افتاده است که در ادارات ثبت اسناد کارمندان متحجر با انبوهی از پرونده‌های بایگانی‌شده مشغول به‌کار هستند.


تویسرکانی ادامه داد: امروز با تلاش‌هایی که صورت گرفت سیمای ثبت اسناد و املاک تغییر کرده است. آن تصاویر قابل مقایسه با امروز نیست و نشان می‌دهد خون دل‌های فراوانی برای این تغییرات خورده شده است.


وی افزود: سال‌ها قبل بی‌نظمی‌های زیادی در سازمان ثبت اسناد و املاک دیده می‌شد زیرا یک‌سوم ادارات این سازمان در تهران واقع شده است. از سال 88 به وضعیت و شرایط سازمان حساس شدیم زیرا شرایط موجود نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورد؛ از یک سو قانون ثبت مالکیت کسی را می‌پذیرد که ملک به نام او باشد اما به دلیل حجم بالای کار بسیاری از مدارک در داخل گونی‌ها رفته و پوسیده شده بود. مالکیت‌ها به نام مردم بوده اما در دفتر ثبت به نام کس دیگری بود که این موضوع مشکلات زیادی را با خود به همراه داشت.


تویسرکانی با بیان اینکه در گذشته صدها میلیون پرونده در واحدها تجمیع شده بود و از آنجا که سازمان ثبت اهتمامی برای حل این موضوع نداشت پرونده‌ها بدون بررسی روی هم تلنبار شده بود، گفت: مهم‌ترین فاکتور در کشور استقرار نظم است که باید در همه جهات و در همه جا رعایت شود. این موضوع در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید شده است زیرا اگر سیستم نظام‌مند نباشد گرفتار چرخه معلول می‌شویم.


وی با اشاره به اینکه تحولات در ثبت اسناد مراجعه مردم به این دفاتر را از بین برده است، ادامه داد: وقتی سیستم سنتی حکم‌فرماست و ما به ارباب رجوع می‌گوییم امروز برو فردا بیا در واقع فضای فساد را باز گذاشته‌ایم و نمی‌توان چرخه فعال ایجاد کرد؛ تا چه زمانی می‌توانیم افراد را دستگیر و زندانی کنیم زیرا تا زمانی که زمینه جرم وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت جرمی واقع نشود.


معاون رئیس قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: امروز در سازمان ثبت به شکل ملموس در حال ساده‌سازی هستیم و بایگانی‌های عریض و طویل از بین رفته و به لطف خدا این مشکلات از بین رفته است.


وی به بحث سرمایه‌های دولت اشاره کرد و افزود: املاک هرمجموعه‌ای دارایی‌های او را تشکیل می‌دهد و بخش اعظمی از املاک سرمایه‌های دولت به حساب می‌آید، اما متأسفانه ارزیابی بر روی آن وجود ندارد و اگر ندانیم چقدر سرمایه داریم نمی‌توانیم بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم و به همین دلیل است که برنامه‌های توسعه کشور و بودجه و چشم‌انداز بیست‌ساله نیمه‌کاره مانده است.


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک تهران گفت: بازخورد عمل شما بسیار مهم است و اگر زمینه انحراف در کسی وجود دارد نباید منتظر زمین خوردن او باشیم. باید پیشگیری کرد. سامان‌دهی، تأکید بر برنامه‌ها و سیاست‌ها از مهم‌ترین اهداف سازمان ثبت‌ اسناد است؛ امروز در وضعیتی نیستیم که مرتب درگیر آزمون و خطا باشیم. نظارت و کنترل مهم‌ترین حربه برای کنترل شرایط است اما نظارت به این معنا نیست که 50 نفر را بفرستیم تا موضوعی را پیگیری کند زیرا همین موضوع خود فسادزاست.


تویسرکانی در خاتمه خاطرنشان کرد: از نظر ارزشی منابع انسانی و کارمندان نیز باید خودشان را جای دیگران قرار دهند و بدانند اعمالشان نزد خداوند محفوظ می‌ماند.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

برچسب ها: احمد تویسرکانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته