دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غلامی تأکید کرد:

ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان پژوهش‌ها در حل مشکلات کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حل مشکلات کشور تأکید کرد.
کد خبر : 323505

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، منصور غلامی در حاشیه بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در نشست با رئیس و معاونان این سازمان با اشاره به ظرفیت بالای این مرکز پژوهشی گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به‌عنوان یک مرکز علمی و تحقیقاتی معتبر در کشور شناخته می‌شود و باید از ظرفیت بالا و تأثیرگذار این سازمان برای حل مشکلات کشور، بیشتر استفاده شود.


غلامی با بیان اینکه در سال ۹۸ سقف درآمدهای اختصاصی سازمان‌ها و مراکز پژوهشی را باید افزایش دهیم، افزود: دانشجویان در مراکز تحقیقاتی باید در پروژه‌هایی که دارای پشتوانه مالی هستند، به کار گرفته شوند.


وی اظهار امیدواری کرد در این شرایط سخت اعتماد بیشتری در بخش‌های صنعتی و اجرایی به‌دست آید تا حرکتی جدید و قوی‌تر برای انجام کارهای تحقیقاتی هدفمند و تأثیرگذار شکل گیرد.


علیرضا عشوری رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این نشست درباره بازدید وزیر علوم از این سازمان و رونمایی از دو دستاورد تولیدی محققان آن، عنوان کرد: هر دو محصول در مرز فناوری روز دنیا قرار دارند و جزو محصولات تحریمی است که در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد و اکنون توسط محققان ایرانی با قیمت بسیار پایین‌تر تولید شده است‌.


وی درباره سابقه تأسیس این سازمان نیز گفت: این سازمان در سال ۵۹ با هدف حمایت از محققان شکل گرفت و بعد از چند سال بحث انجام تحقیقات کاربردی نیز به وظایف آن افزوده شد.


رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: تحقیقات کاربردی مورد نیاز صنایع و حمایت از محققان و فناوران کشور دو زمینه فعالیت سازمان است، همچنین در بخش حمایتی برگزاری جشنواره خوارزمی بین‌المللی که امسال سی‌ودومین دوره آن و جشنواره جوان و دانش‌آموزی که در سال جاری بیستمین دوره آن برگزار خواهد شد، از دیگر اقدامات ما در زمینه حمایت از پژوهشگران به شمار می‌آید.


عشوری ارزیابی ثبت و اعتبارسنجی اختراعات را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و گفت: راستی‌آزمایی ادعای محققان توسط اعضای هیأت علمی صورت می‌گیرد.


وی با اشاره به تأسیس مرکز رشد در این سازمان از سال ۶۲ تأکید کرد: مرکز رشد بخشی از فعالیت‌ها در راستای حمایت از محققان و نوآوران است که مرکز رشد جامع به شمار می‌آید و اکنون ۱۰۰ شرکت در آن مستقر هستند و نیمی از این تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌اند.


رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مورد دیگر فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان صنایع کوچک ما حمایت از بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های کوچک را برعهده داریم که توسط اعضای هیأت علمی هفت پژوهشکده ما انجام می‌شود و حمایت از تخصیص سهمیه کارآموزی دانشجویان کاردانی و کارشناسی نیز از دیگر اقدامات ماست و در سال جاری تاکنون 103 هزار دانشجو در این زمینه با سازمان همکاری داشته‌اند.


انتهای پیام/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب