دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش همسایه بورس/11

سایه ریسک سیستماتیک بر بورس/ رفتار اهالی تالار در آستانه تحریم

گزارش «همسایه‌بورس» این هفته به موضوعاتی نظیر ریسک‌های سیستماتیک و تأثیر آن در بازار، رفتار سهامداران در آستانه تحریم‌ها و عملکرد گروه بانکی وخودرویی می‌پردازد.
کد خبر : 322776

به‌گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی هفته گذشته با رشد 2307 واحدی 1.27درصد به 183367 واحد رسید.


یکی از نکات مثبت بازار در هفته گذشته پرهیز از تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای توسط اهالی بازار بوده است. اما سایه ریسک سیستماتیک همچنان در فضای بازار مشهود است.


با نزدیک شدن به 13 آبان و همچنین منتظر ماندن برای اعلام بسته حمایتی کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند. میانگین ارزش معاملات خرد به صورت روزانه در طی هفته گذشته با کاهش 38 درصدی نسبت به هفته قبل آن به 581 میلیارد تومان رسید.


حجم معاملات نیز با کاهش 28 درصدی به 2150 میلیون برگه سهم رسید. با توجه به اینکه روند بازار در طی هفته‌های اخیر اکثراً نزولی بوده است، کاهش حجم و ارزش معاملات در بازار منفی را می‌توان نکته‌ای مثبت برای هفته‌های پیش رو دانست.


از گروه بانکی چه خبر؟


معاملات گروه بانکی پس از یک رالی چند روزه در دامنه منفی، در هفته گذشته با توجه به رسیدن قیمت‌ها به سطوح حمایتی و همچنین گزارشات ماهانه مناسب بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت. بانک ملت  با نماد «وبملت» در هفته گذشته اصلاحیه گزارش 6 ماهه ابتدای سال جاری را ارائه داد که در این گزارش تراز ارزی را اعلام کرد.


طبق گزارش ارائه شده،  این بانک از تراز 368 میلیون دلار و 4707 میلیون یورو برخوردار است. این گزارش موجب افزایش تقاضا برای این نماد شد به گونه‌ای که با صف خرید به استقبال هفته آینده رفت. نماد «وتجارت» نیز در روز پایانی هفته با صف خرید 193 میلیونی به کار خود خاتمه داد.


گروه خودرو در سرازیری


گروه خودرو که به دلیل ارائه گزارشات 6 ماهه نامناسب و همچین شرایط روانی بازار با صف فروش‌های پی‌در‌پی سروکار داشتند، طی هفته گذشته با انتشار خبر افزایش نرخ محصولات این صنعت بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفتند.


طبق اخبار منتشر شده در حوالی گروه خودرو، در چند روز آینده باید منتظر اعلام قیمت‌های جدید خودروها  توسط کارگروه تنظیم بازار بود. خوشبین بودن به افزایش قیمت‌ها توسط فعالین بازار، موجب رشد قیمت نمادهای زیر‌مجموعه این گروه به لیدری نمادهای «خساپا» «خودرو» و «خبهمن» شد.


گروه فلزات اساسی قرمزپوش شدند


طی هفته‌های گذشته معاملات منفی در اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی نمایان بود. در گروه تولیدکننده محصولات فولادی، افزایش سرمایه فولاد کاوه کیش از مبلغ 7000 میلیارد ریال به 15 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی مورد تأیید حسابرس قرار گرفت.


نماد این سهم در بازار بورس اوراق بهادار در هفته گذشته در محدوده منفی دنبال شد، نماد «فولاد» که همانند هم‌گروه‌های خود روند نزولی را طی کرد، در بورس کالا 91 هزار تن ورق گرم B را به قیمت 44 هزار و 665 ریال و ورق گرم C به حجم 25520 تن به قیمت 29941 ریال معامله شد. نماد «فملی»  از گروه تولید‌کننده مس نیز در هفته گذشته منفی مورد معامله قرار گرفت.


گروه پترو پالایشی درگیر فشار عرضه


با توجه به چشم انداز مبهم قیمت نفت و نوسانات منفی آن و رسیدن به قیمت 73 دلار در بازارهای جهانی و همچنین اخبار مربوط به تأثیرپذیری منفی پالایشی‌ها از نرخ ارز 55000 ریالی در بودجه 98 فشار عرضه بالایی را به گروه پالایشی تحمیل کرده و اکثر نمادهای این گروه همانند روزهای گذشته در دامنه منفی مورد معامله قرار می‌گرفتند و اغلب بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص به جای گذاشتند.


گروه محصولات پتروشیمی نیز به سبب گزارشات ضعیف در مهرماه و همچنین اثرپذیری از بحث تحریم‌ها با انجام معاملات منفی به کار خود خاتمه دادند. اما در این بین نمادهای «شغدیر» و «شکربن» در سقف قیمتی مورد تقاضا قرار گرفتند.


خبرهایی از بازار جهانی


رشد ایندکس دلار  و پیشی گرفتن از کانال 96 موجب کاهش قیمت کالاها در بازارهای جهانی شد اما با انتشار خبر تماس ترامپ با رئیس‌جمهور چین در‌خصوص حل مشکلات مربوط به جنگ تجاری این دو کشور، موجب رشد قیمت محصولات در بازارهای جهانی شد.


قیمت مس بار دیگر در محدوده 6205 دلار بازگشت و قیمت سرب و روی نیز به ترتیب 1980 و 2585 دلار بوده است. قیمت نفت نیز با توجه به معافیت گرفتن بعضی از کشورها از امریکا برای خرید نفت ایران با کاهش همراه بود و به 73 دلار به‌ازای هر بشکه رسید.


انتهای پیام/4083/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته