دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1397 - 07:02
وزنه‌برداری جهان؛

راه سخت‌ پولادمردان برای قهرمانی

تیم ملی وزنه‌برداری ایران درحالی عازم رقابت‌‌های جهانی شد که تعداد زیادی از ملی‌پوشان برای نخستین مرتبه در رده بزرگسالان روی تخته می‌روند.
کد خبر : 322562
808x475_cmsv2_134dd4e6-8d45-57aa-aa35-acb3354b5326-3286770.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رقابت‌‌های قهرمانی جهان وزنه‌برداری از روز پنج‌شنبه به میزبانی ترکمنستان آغاز و تیم ملی وزنه‌برداری ایران روز‌ گذشته از مشهد راهی ترکمنستان شد تا در این آوردگاه جهانی روی تخته برود. تیم ملی وزنه‌برداری ایران با ترکیبی از جوانان و میدان‌دیده‌ها در این رقابت‌ها حضور دارد و در تلاش است تا از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کند، هرچند که البته حضور کشورها با ترکیب کامل و عدم حضور چهره‌های سرشناس وزنه‌برداری ایران کار را برای آنها سخت کرده است.


همانطور که گفته شد تیم ایران در شرایطی در این آوردگاه جهانی روی تخته می‌رود که ستا‌ره‌هایی همچون بهداد سلیمی (به دلیل خداحافظی با دنیا قهرمانی)، کیانوش رستمی و سعید علی حسینی به ترتیب به دلیل عدم آمادگی و مصدومیت در ترکیب خود ندارد. از طرفی با توجه به تغییر اوزان وزنه‌برداری که ازاین‌پس در رقابت‌های جهانی، در ۱۰ وزن برگزار می‌شود، برخواه سرمربی تیم ملی هم به سمت استفاده از نفرات جوان رفت و قرار شد با تیمی متفاوت قدم در  این میدان بگذارد. البته یکی از ایرادات اصلی که به این تیم وارد است ترکیب ناقص وزنه‌برداران برای رقابت‌های جهانی است.


فدراسیون وزنه‌برداری ایران اسامی 10 وزنه‌بردار را باید به فدراسیون جهانی اعلام می‌کرد، اما در ترکیب نهایی لیست وزنه‌برداران نام سه وزنه‌بردار ایران خط‌خورده شد که البته مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری مقصر اصلی را فدراسیون‌‌ جهانی اعلام کرد، هرچند که بعید به نظر می‌رسد که فدراسیون‌ جهانی نام وزنه‌برداران یک تیم را حذف کند!‌ به‌هرروی تیم با ترکیب هشت نفره در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کند درصورتی‌که کشورهای دیگر همگی با ترکیب کامل 10 نفره در این مسابقه روی تخته می‌روند. 


در ادامه به چهره‌های جدید تیم ملی وزنه‌برداری اشاره می‌کنیم:


عارف خاکی(دسته ۸۹ کیلوگرم)
خاکی تنها 20 سال سن دارد و آخرین رویداد بین‌المللی خود را سه‌ماه پیش در جریان رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان پشت سر گذاشته است. البته خاکی در این مسابقه دستش از کسب مدال کوتاه ماند و در جایگاه ششم قرار گرفت.


رضا بیرانوند(دسته ۹۶ کیلوگرم)
آخرین مسابقه بین المللی‌که این وزنه‌بردار جوان روی تخته رفت، رقابت‌‌های قهرمانی جوانان جهان‌ و آسیا در سال ۲۰۱۷ بود. او در رقابت‌‌های جهانی قهرمان شد اما در آسیا اوت کرد و دستش از مدال کوتاه ماند.


امیر حقوقی(دسته ۱۰۲ کیلوگرم)
رقابت‌های قهرمانی آسیا 2015 آخرین مسابقه بین‌المللی این وزنه‌بردار 24 ساله بود. او در این مسابقه هفتم شد و از کسب مدال باز‌ماند.


علی داودی(دسته ۱۰۹+کیلوگرم)
جوان‌ترین وزنه‌بردار تیم ملی، داودی با 19 سال سن است. او یکی از پشتوانه‌های وزنه‌برداری ایران است و انتظار می‌رود در رده بزرگسالان از او خبرهای خوبی بشنویم. داودی در آخرین رقابت‌ بین‌‌المللی خود در رقابت‌های قهرمانی جوانان توانست بااقتدار قهرمان شود و  رده بزرگسالان هم همه منتظرند تا او باقدرت روی تخته حاضر شود.


نفراتی که تجربه حضور در قهرمانی جهان را دارند:
علاوه بر وزنه‌برداران جوانی که روی تخته می‌روند، چهر‌ه‌های قدیمی هم در کنار آنها در این آوردگاه حضور دارند و با توجه به تجربیاتی که دارند از آنها انتظار کسب مدال می‌رود:


محمدرضا براری(دسته ۱۰۹ کیلوگرم)
براری با 30 سال سن از چهره‌های قدیمی تیم ملی وزنه‌برداری ایران است. او پیش‌ازاین سابقه حضور در رقابت‌های جهانی را داشته که البته دستاورد آن تنها یک مدال برنز دوضرب بوده است. او در رقابت‌های جهانی 2010 به‌عنوان چهاردهمی رسید. در سال 2011 در رقابت‌های جهانی به‌عنوان دهمی رسید و در سال 2013 هم در رقابت‌های جهانی به مدال برنز در دوضرب رسید. براری در بازی‌های آسیایی که چند وقت برگزار شد در کسب مدال ناکام ماند.


سهراب مرادی(دسته ۹۶ کیلوگرم)
بدون‌شک امید اول ایران برای کسب مدال طلا، سهراب مرادی 30 ساله است. او تجربه حضور در دو رقابت‌ جهانی را داشته که البته در سال 2017 توانست قهرمان شود.‌ در سال 2007 او در رقابت‌های جهانی به مقام بیست و دوم رسیده بود. مرادی بخت اول ایران برای کسب مدال خوش‌رنگ طلا است. او در بازی‌های آسیایی هم به مدال خوش‌رنگ طلا رسیده بود.


علی هاشمی(دسته ۱۰۲ کیلوگرم)
علی هاشمی هم از چهره‌های قدیمی تیم ملی وزنه‌برداری است، او با 27 سال سن سابقه حضور در دو مسابقه جهانی را دارد و سال گذشته توانست در رقابت‌های جهانی 2017 قهرمان شود. هاشمی در سال 2015 در رقابت‌های جهانی به‌عنوان چهارمی رسیده بود. هاشمی در این دوره در وزن غیرالمپیکی روی تخته می‌رود.


انتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته