دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1397 - 02:45

آپاندیس دردی که‌ زمان نمی‌شناسد

زائران پیاده‌روی اربعین که به تازگی آپاندیس خود را عمل کرده‌اند بدون هیچ نگرانی می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.
کد خبر : 321125
arbaeen.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، آپاندیس دردی است که‌ زمان نمی‌شناسد، فکرش را بکن در میانه راهپیمایی اربعین هستی که ناگهان از درد دل پیچه به خودت می‌پیچی و راهی درمانگاه می‌شوی.کم نیستند تعداد زائرانی که در این راهپیمایی دچار این بیماری می‌شوند. زائرانی که وقتی در درمانگاه معاینه می‌شوند متوجه می‌شوند گرفتار این درد زمان نشناس شده‌اند.


سفر با وصله و پینه


علی جوان درشت قامتی بود که وارد درمانگاه مستقر در عمود 285 شد. به بچه‌های تریاژ و پذیرش که رسید لباس را بالا زد و گفت می‌خواهم پانسمانم را عوض کنم. اسمش علی محمدی بود، 25 روز پیش آپاندیسش را عمل کرده و حالا با پای پیاده عازم کربلا شده است. ‌


همراهش به اتاق پانسمان رفتم و سر صحبت را باز کردم، می‌گفت 23 ساله است و برای نخستین بار به کربلا می‌رود. پرسیدم چرا سال‌های قبل نیامدی و امسال با این بدن وصله پینه‌ای عزم سفر کردی. با همان لهجه شیرین همدانی‌ گفت سال‌های گذشته لنگ کارت پایان خدمت سربازی بودم.


امسال به عشق امام حسین آمدم و این زخم‌ها کوچک‌تر از آن است که بین من و اهل بیت فاصله بیاندازد.


اگر کار هم پیدا کنم، ازدواج می‌کنم و سال‌های بعد با خانواده می‌آیم. تا گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای ما تمام شد، امدادگر خوش اخلاق هلال احمر هم پانسمان شکم و تاول‌های پای زائر جوان را تعویض کرد.


وقتی میلاد گرفتار آپاندیس شد


میلاد جعفری نوجوان ۱۶ ساله دیگری بود که دچار این درد زمان نشناس شده بود. میلاد در شهر کوفه دچار مشکل گوارشی می‌شود. به گمان اطرافیان این جوان درد میلاد یک دل پیچه ساده است که با آب نبات داغ و لیمو درمان می‌شود. اما درد میلاد ثانیه با ثانیه بیشتر می‌شد تا با تشدید دل‌پیچه علی راهی درمانگاه فرات هلال‌احمر در شهر کوفه شد. همراهان میلاد با استرس منتظر تکمیل فرایند معاینه و درمان بودند. بلافاصله مداخله تشخیص بیماری صورت گرفت؛ میلاد آپاندیس داشت باید راهی بیمارستان عراقی می‌شد. اتفاقی که هرساله برای تعدادی از زائران رخ می‌دهد.


نگران نباشید


کاوه یعقوبی مدیر پایگاه درمانی مسلم بن عقیل مستقر در مسجد کوفه معتقد است درد آپاندیس در این راهپیمایی اصلاً نگران کننده نیست زیرا با توجه به تجربیات گذشته تمام برنامه ریزی‌ها صورت گرفته است.


او می‌گوید: با توجه به اینکه عملیات بزرگ اربعین حسینی به صورت متداول هر ساله در حال انجام است، تجربیات بسیاری را در این زمینه داراست، ما با توجه به تجاربی که از پیش کسب کردیم تمهیداتی را برای بیماران  اورژانسی مد نظر گرفته‌ایم.


او ادامه می‌دهد: بیماران خدمات سرپایی و واحدهای تریاژ ما را دریافت و در صورت نیاز براساس حال بیمار سریعاً توسط طرف‌های عراقی یا آژانس‌های سازمان امداد نجات به بیمارستان‌های عراق منتقل می‌شوند، بیماری آپاندیسیت هم از همین دسته است.


انتهای پیام/4044/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته