دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1397 - 10:52
به‌درخواست آمریکا؛

شورای امنیت پرونده کمیته قانون اساسی سوریه را بررسی می‌کند

شورای امنیت به درخواست آمریکا جلسه‌ای برگزار و درباره بحران سوریه و تشکیل کمیته قانون اساسی زیرنظر سازمان ملل متحد رایزنی می‌کند.
کد خبر : 320886

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از العربیه، آمریکا از شورای امنیت درخواست کرده است تا جلسه‌ای باهدف بررسی روند تشکیل کمیته قانون اساسی زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار شود. منابع دیپلماتیک گفتند این جلسه بعد از آن انجام می‌شود که نظام سوریه با جزئیات تشکیل کمیته قانون اساسی در کنفرانس سوچی مخالفت کرد. 


در جلسه شورای امنیت «استفان دی‌میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه حضور ندارد ولی به‌وسیله ویدئوکنفرانس درجریان روند جلسه قرار می‌گیرد. وی پیش‌تر به شورای امنیت اطلاع داده بود نظام سوریه موافق افرادی که برای عضویت در کمیته انتخاب شده‌اند نیست.


به گزارش آنا، «ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه پس‌ از دیدار با «دی‌میستورا» گفت تدوین قانون اساسی سوریه بخشی از حاکمیت ملی و تصمیم دراین‌باره برعهده مردم سوریه است.


هدف کمیته قانون اساسی، اصلاح قانون اساسی سوریه برای فراهم‌کردن مقدمات گذار سیاسی و پایان‌یافتن جنگ جاری در سوریه است. طبق توافق انجام‌شده، قرار است این کمیته با شرکت 150 عضو که یک‌سوم آن نمایندگان دولت سوریه، یک‌سوم نمایندگان مخالفان سوری و یک‌سوم شخصیت‌های منتخب سازمان ملل متحد خواهد بود تشکیل شود.


همچنین این کمیته یک گروه ویژه 15 نفری را مسئول تدوین قانون‌اساسی می‌کند. این 15 نفر نیز به‌ نسبت مساوی از میان نیروهای تشکیل‌دهنده کمیته اصلی انتخاب می‌شوند.


انتهای پیام/4033/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته