دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شهبازیان خبر داد:

برگزاری آزمون نوازندگی برای جذب نیروی جدیدی در ارکستر ملی

رهبر ارکستر ملی ایران از برگزاری آزمون نوازندگی برای جذب نیروی جدیدی در ارکستر ملی خبر داد.
کد خبر : 320171
11.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه «شب‌های هنر» شبکه چهار سیما، با موضوع «ارکستر ملی ایران و فراز و فرودهایش» روی آنتن رفت. مهمان این برنامه استاد فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی ایران، آهنگساز، نوازنده، تنظیم‌کننده و از موسیقی‌دانان سرشناس ایران بود.


رضا مهدوی، از شهبازیان خواست تا تاریخچه مختصری از موسیقی انقلاب در چهل سال گذشته ارائه دهند.


شهبازیان تاریخچه موسیقی را از زمان پیش از انقلاب مورد بررسی قرار داد و گفت: بعد از انقلاب راهی که موسیقی می‌رفت در دهه 50 در رادیو و حتی تلویزیون، با وجود ارکسترهای مختلف مثل ارکستر گلها و بزرگ که فعالیت می‌کردند، این راه متوقف شد و درست بعد از یک سال هم که متأسفانه جنگ شروع شد و موسیقی تقریباً به راه حماسی کشیده شد، به دلیل جنگی که برپا شده بود و به قولی ما درگیر دفاع مقدسی بودیم که کشورمان را باید رها می‌کردیم از این مصیبتی که پیش آمده بود. به این جهت این موسیقی حماسی، موسیقی که پر تحرک بود و انگیزه ایجاد می‌کرد، باب شد و اکثر آهنگسازها در این زمینه فعالیت می‌کردند. تقریباً موسیقی اصیل و سنتی ایران متوقف بود. بعد از این هشت سال چون من مسئولیت موسیقی را هم داشتم در آن سال‌ها، سعی کردیم به راه اصلی موسیقی برگردد.


وی در پاسخ به اینکه آیا موسیقی حماسی نیاز آن سال‌ها را برآورده کرد، گفت: بله، ولی متأسفانه اکثر آنها در آرشیو خاک خورد.


رهبر ارکستر ملی ایران افزود: بعد از این هشت سال موسیقی کودک که متوقف شده بود، به راه افتاد. موسیقی ملی ایران که کاملاً متوقف شده بود باز هم متأسفانه در محاق ماند. موسیقی بومی کمی رواج پیدا کرد تا اینکه آرام آرام ارکسترها مجدداً شروع به کار کردند. در دهه 70 موسیقی که بیشتر جوانان را جذب می‌کرد، جای خودش را پیدا کرد و کم کم کنسرت‌ها برگزار شدند.


وی در رابطه با افول موسیقی کودک دهه 60 گفت: موسیقی کودک حالت موسیقی بزمی پیدا کرد در حالی که باید رشددهنده خلاقیت کودکان می‌بود.


رهبر اسبق گروه کر رادیو در مورد لزوم وجود ارکستر ملی ایران گفت: ارکستر ملی ایران باعث نمود بیشتر موسیقی ملی، محلی و مقامی است، چرا که موسیقی ملی ما مبتنی بر ردیف و موسیقی محلی است. ارکستر ملی در همه کشورها برای احیای موسیقی ملی وجود دارد. ارکستر ملی می‌تواند سلیقه مردم را ارتقا دهد.


وی در رابطه با فعالیت خود در ارکستر ملی گفت: جوان‌گرایی مبنای کار من بود و در ابتدا جوانان زیادی به ارکستر ملی پیوستند. رپرتوار ارکستر ملی در هیچ کتابخانه‌ای وجود ندارد و من آن را با تلاش شخصی خودم آماده کردم. بیش از 100 قطعه برای اجرا آماده کردیم که در ظرف 2 سال در بیش از 25 اجرا مورد با 7 خواننده استفاده قرار گرفت. این رپرتوارها از آهنگسازان مختلف گردآوری کرده‌ام. خوانندگانی که می‌خواهند با ارکستر ملی همکاری کنند باید آثار خود را به ارکستر ارائه دهند. ما در هشت مرکز استان اجرا داشتیم. در بعضی شهرها حتی سالن نداشتند و ما در سالن ورزشی اجرا کردیم. در کشور آذربایجان بعد از اجرا رهبر کنسرت ملی آذربایجان اظهار علاقه کرد تا بتواند با ما آثاری اجرا کند.


شهبازیان در ادامه توضیح درباره فعالیت‌های ارکستر افزود: ما در ارکستر ملی از رهبران مهمان نیز استفاده می‌کنیم.


وی از مهم‌ترین کارهای ارکستر را وجود قرارداد و بیمه برای همه اعضا دانست و اعلام کرد: بنیاد رودکی و مدیرعامل آن آقای علی‌اکبر صفی‌پور سعی در مهیا کردن این امکانات دارند تا ارکستر ملی در اجرا راحت باشد.


این آهنگساز و تنظیم‌کننده در رابطه با جوان‌گرایی گفتند: در حال حاضر بسیار آثاری داریم که جوانان ارائه دادند و ما از آنها می‌خواهیم که این آثار را برای ارکستر آماده کنند تا اجرا شود.


مجری برنامه در ادامه در مورد اینکه چرا جوانان موسیقی فاقد هویت ایرانی را گوش می‌دهند، سؤال کرد، که شهبازیان پاسخ داد: موسیقی جوانان هویت واقعی خود را ندارد. ممیزی مشکل اصلی ماست. باید اینها دیده و شنیده شود، کارشناسی درست شود که بتوانیم موسیقی به مردم بدهیم که قابلیت شنیده شدن داشته باشد. خطر بزرگ امکان پخش فوری موسیقی از طریق فضای مجازی است که امکان فکر کردن در مورد اثر را می‌گیرد.


وی افزود: ما در ماه آینده می‌خواهیم آزمون نوازندگی برگزار کنیم و از جوان‌ها خواستیم آثارشان را بفرستند تا بتوانیم از بینشان برای آزمون انتخاب کنیم. این آزمون هم برای جایگزینی نیروها و هم برای گرفتن نیروی جدید است.


زندگی باید کرد در کنار موسیقی صحیح و آرام بخش


شهبازیان در مورد تفاوت و شباهت ارکستر ملی ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصر گفت: من اسم ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی نوین ایران و جهان را دوست دارم. این موسیقی هست که در کشور ما ساخته و اجرا میشود.ولی متاسفانه هنوز نتوانستیم به کشورهای دیگر رسوخ پیدا کنیم و در ژانر موسیقی ملی آنها آثاری را جذب کنیم که البته این روند را با آذربایجان شروع کرده‌ایم.


مجری برنامه در ادامه پرسید که افت و خیز ارکستر ملی ناشی از چیست و شهبازیان پاسخ داد: البته طبیعی است که در هر کار جدیدی که در موسیقی انجام می‌شود کسانی بی‌محابا و بی‌دلیل انتقاد می‌کنند. گروهی از بچه‌های موسیقی که روزنامه‌نگار هستند علیه ارکستر ملی می‌نویسند که از نظر من اشکالی ندارد. رسالت ما در ارکستر ملی درست اجرا کردن موسیقی ملی است. طبیعتاً همه آثار اجرایی ما درجه یک نمی‌تواند باشد؛ این فراز و نشیب‌ها در ارکستر وجود دارند.


رهبر ارکستر ملی ایران در پاسخ به این انتقاد که از بعضی سازها بیشتر در ارکستر استفاده می‌شود، گفت: ما تمام سازها را به ارکسترمان دعوت می‌کنیم و هیچ مانعی وجود ندارد.وی


این هنرمند صحبت‌هایش را با این جمله تمام کرد: زندگی باید کرد در کنار موسیقی صحیح و آرام بخش.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب