لزوم توسعه آکادمی زبانهای خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی
شاهپرک فرحبخش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شهرری از علاقه خود به رشته ادبیات سخن گفت و اظهار کرد: در زندگی همواره بهدنبال پاسخ پرسشهايم بودم و همه آنها را بهصورت خلاصه در این بيت دیدم که «از كجا آمدهام، آمدنم بهر چه بود؟ به كجا مىروم آخر، ننمايی وطنم؟».
متن گفتگوی خبرنگار آنا با این عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در ادامه میآید:
جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه و گسترش تحصیلات تکمیلی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
دانشگاه آزاد اسلامی براى ادامه تحصيلات و بهویژه تحصيلات تكميلى به جوانان كمک فراوانی كرد. افرادی كه دنبال تحصيلات عالى بودند، توانستند از این فرصت استفاده کنند.
با توجه به کاهش جمعیت دانشجویان، چه راهکارهایی میتوان برای بهبود و توسعه منابع مالی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد؟
یکی از راهکارها این است که فضاى واحدهاى دانشگاهى كه با كمبود دانشجو مواجه هستند را مىتوان بهعنوان مدارس راهنمايی، دبيرستان و آموزشگاه استفاده كرد. البته دانشگاهها باید به سمتی پيش بروند که دانشجويان علاوه بر آموزش، مهارت خاصی مانند مهارتهای مكانيكى، جوشكارى، آشپزى و... فرابگیرند. راهاندازی آکادمیهای ورزشی، نقاشی و طراحی لباس هم میتواند بخشی از اقدامات مؤثر باشد.
علاوه بر اینها یکی از مشكلات دانشجويان، ناتوانايى در برقرارى تعامل با عرصههاى بينالمللى بهدلیل تسلط نداشتن بر زبان انگليسى است. دانشآموزان در دوره راهنمايی و دبيرستان بهمدت هفت سال زبان انگليسی و عربى مىخوانند؛ اما متأسفانه کمتر فردی مىتواند انگليسی و عربى بفهمد و صحبت كند. پس نواقصی در سيستم آموزشی کشور وجود دارد که راهاندازی آكادمى زبان میتواند راهگشا باشد تا دانشجويان بتوانند در مدت يکسال زبان جديدى را بياموزند و صحبت كنند.
راهاندازی مراکز خرید که محصولات ساختهشده از سوی دانشجویان و استادان در آن عرضه شود و البته نظارت دانشگاه نیز برقرار باشد، میتواند راهکاری برای جذب درآمدهای غیرشهریه باشد.
اما در مجموع باید توجه داشت که امروز وظيفه استعداديابی فرزندان برعهده پدر و مادر و يا مدارس است. دانشگاه باید به مکانی تبديل شود كه دانشجويان در زمینه استعدادهای خود به متخصص مربوط ارجاع داده شوند. بهعنوان مثال در زمينه ورزش با شناخت استعداد فرد در زمينه فوتبال، وی را به مربيان تيمهاى فوتبال جوانان معرفى كنند.
علت اقبال و توجه کم دانشجویان به ادبیات فارسی چیست؟
علت اصلى اين است كه ادبيات را متوجه نمىشوند. جنبههاى مختلف بيانشده در ادبيات فارسى، بحث روز دنيا است؛ اما متأسفانه دانشجویان تصور مىكنند ادبيات فقط شعر و نثر است؛ در صورتى كه ادبيات نوعی جهانبينى و نگرش است كه به زبان شعر و نثر گفته شده است.
و سخن پایانی...
يكی از مشكلاتى كه جامعه با آن درگیر است، برداشت نادرست از مفهوم واژه حركت است. زمانى كه حركت و پويايى مفهوم اصلى خود را از دست بدهد، حركتهاى غيرحقيقى جاى آن را مىگيرد. بهعنوان مثال، زمانی همه فعالیتها با شناسنامه انجام میشد و سپس كارت ملى براى سهولت فعالیتها اضافه شد. اکنون نسخه هر دو این مدارک برای فعالیتهای اداری لازم است و طبق قانون هر چند سال باطل مىشود و بايد كارت جديد اخذ شود؛ بنابراین ضروری است که پيش از ايجاد، توليد، ابداع و اختراع به مفهوم حركت و پویایی آن بیندیشیم.
انتهای پیام/4062/4065/خ
انتهای پیام/