دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1397 - 16:46
پایان ماه عسل روحانی و جهانگیری؛

جهانگیری؛ از شعار مردم یادتان هست تا سوپرمن ناکام اقتصادی

معاون اول رئیس‌جمهور علی‌رغم سخنان دیروزش گویا شعارهای خود را به‌ عنوان معمار اقتصادی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته از یاد برده است.
کد خبر : 319876
2343433.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا, محمدعلی حسن‌نیا- اسحاق جهانگیری سیاست‌مداری از جنس بازار آزاد و حزب کارگزاران است که در دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی اشتغال  در سمت‌هایی نظیر فرماندار تا معاون اول رئیس‌جمهوری را از سر گذرانده است. اوج فعالیت سیاسی وی در انتخابات سال گذشته و حضور به‌ عنوان نامزد ریاست‌جمهوری بود که به‌شدت از سیاست‌های اصلاح‌طلبان و دولت دفاع کرد و انتقادهای اقتصادی پنج ساله گذشته مردم را مردود شمرد. او چرخه اقتصاد در دولت یازدهم را بسیار کارآمد خواند و خود را در قامت معمار اقتصادی و سیاسی نشان داد؛ ولی اختلاف‌های وی با تیم روحانی و نفرات حزب اعتدال و توسعه نظیر نوبخت، واعظی و شریعتمداری در یک سال اخیر بسیار آشکار و نمایان شده است.


اوج قدرت جهانگیری را باید در اوایل سال جاری و همزمان با تشدید اوضاع اقتصادی و تلاطم بازار ارز و سکه دانست که وی مانند «سوپرمن» وارد صحنه شد؛ این کلمه واژه‌ای خلق‌الساعه نیست؛ بلکه ایده رسانه و ارگان رسمی اطلاع‌رسانی حزب وابسته به جهانگیری؛ یعنی روزنامه سازندگی است.


سرمقاله این روزنامه در اوج تلاطم‌های بازار ارز و سکه، جهانگیری را در حد منجی ملی بالا برد؛ وی هم در رسانه‌ها ظاهر شد و با غرور بسته اقتصادی خود برای نجات بازار را در 21 فروردین امسال اعلام کرد. در آن بسته تزریق چندین میلیارد دلار به بازار ارز و تولید‌کنندگان دیده شده بود. جهانگیری همزمان با اعلام این سیاست‌ها دستور تعطیلی تمام صرافی‌ها را اعلام کرد.


اسحاق جهانگیریاین سیاست دردی از بازار آشفته دوا نکرد و روحانی نیز در سخنرانی‌های متعدد خود به سیاست‌های تداخلی دولت در بازار ارز و سکه انتقادهای جدی وارد شد. در نهایت این سازوکار اقتصادی دولت با استعفای سیف و آمدن همتی در بانک مرکزی که به افکار اقتصادی تیم نوبخت نزدیک است، کنار رفت.


روز گذشته جهانگیری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان صحبت‌های بسیار مشکوکی عنوان کرد و گفت: «اجازه برکناری منشی خودم را ندارم چه برسد به تغییر مدیران دولتی» این صحبت‌ها در صورتی مطرح می‌شد که فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی دولت در اختیار جهانگیری است و در انتخابات سال‌ گذشته معاون اول رئیس‌جمهور تمام دستاوردهای گمنام و نداشته دولت را به نام خود ثبت کرده بود.


از طرفی فشارها برای استعفای جهانگیری بسیار زیاد شده و اصلاح‌طلبان نگران انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 هستند؛ زیرا تنها گزینه مورد اعتماد آنها برای این موضوع اسحاق جهانگیری است. غلامحسین کرباسچی نیز در گفتگویی با خبرگزاری آنا بر استعفای جهانگیری تأکید کرد و گفت: جای تو بودم در کابینه نمی‌ماندم.


اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگو و عضو حزب اعتماد ملی نیز در گفتگو با آنا گفت که‌ جهانگیری هیچ اختیاری در انتخاب وزرا، استانداران و فرمانداران ندارد.


در نهایت باید دید که جهانگیری سر سالم به آخر سال می‌رساند یا باید از قطار دولت پیاده شود و با کوله‌باری از ناکامی‌ها برای انتخابات 1400 آماده شود.


انتهای پیام/4082/4071/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی مطهری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
۰
جهانگیری باید پاسخگو مردمی در سال 96 باشد.
هلدینگ شایسته