دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1397 - 09:48
استاددانشگاه و اقتصاددان:

مهلت FATF اثری در اقتصاد کشور ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تمدید تعلیق ایران توسط نهاد FATF نباید سبب ذوق‌زدگی شود، گفت: این تمدید مهلت هیچ تأثیری در اقتصاد در ایران ندارد.
کد خبر : 319596

 عباس علوی‌راد در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تمدید تعلیق ایران توسط نهاد FATF اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای سومین بار، تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرده و کشورمان تا اجلاس بعدی این نهاد در فوریه ۲۰۱۹ (مصادف با اواخر بهمن)، فرصت دارد اقدامات لازم را برای خروج دائم از فهرست سیاه انجام دهد.


وی افزود: صرف‌نظر از دیدگاه‌های موافق و مخالف پیوستن ایران به FATF، نباید برای مهلت داده‌شده، ذوق‌زدگی، بزرگ‌نمایی و تحلیل‌های سطحی برای تأثیرگذاری بر محیط اقتصاد ایران ایجاد کرد.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با این تمدید مهلت، عملاً آینده‌هراسی جدید برای ادامه بی‌ثباتی محیط اقتصاد ایران در ماه‌های پایانی سال ۹۷ این بار از سوی FATF به کشور تحمیل شد، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های مخابره‌ شده،FATF خواستار اقدامات فوری ایران با تکرار توصیه‌های ۹ گانه بوده و این یعنی روح تهدید همچنان توسط دشمن پابرجاست.


این اقتصاددان اضافه کرد: با نزدیک شدن به آغاز مرحله دوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در آبان ۹۷ و کامل شدن اثرات انتظاری آن بر محیط اقتصاد ایران، مهلت همراه با تهدید FATF  یک عامل بی‌ثبات کننده جدید برای دو ماه پس از تحریم‌های مرحله دوم خواهد بود.


وی اعلام کرد که به‌احتمال‌زیاد اروپایی‌ها کارت بازی جدید خواهند داشت تا طرح کانال ویژه ارتباط مالی با ایران موسوم به SPV (صرف‌نظر از میزان کارایی آن) را تا مهلت FATF به ایران در بهمن ۹۷ به تعویق اندازند. عضویت یا عدم عضویت کشورمان در FATF بلاتکلیفی و ادامه‌دار شدن آن باعث بی‌ثباتی در اقتصاد کشور می‌شود.


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته