دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1397 - 13:53

ضعف ساختاری دولت در ارائه آمار بازنشستگان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور جوانان وزارت ورزش با اشاره به ضعف ساختاری دولت در ارائه آمار بازنشستگان گفت: هنوز آمار دقیقی از تعداد بازنشستگان در دست نیست.
کد خبر : 319407

امید محدث در گفتگو با خبرنگار زنان و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ساختار اداری کشور اظهار کرد: فلسفه تصویب این قانون صرفاً اشتغال و به‌کارگیری جوانان نبود و هدف نخست این قانون خروج بازنشستگان از سیستم اداری کشور بود؛ زیرا برخی از بازنشستگان علی‌رغم دریافت حکم بازنشستگی همچنان در دستگاه‌های دولتی فعالیت می‌کنند.


مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: پیش از این معافیت‌هایی از قبیل جانبازی 20 درصد، فرزند شهید، آزادگان و کارمندان دستگاه‌های امنیتی جزو استثنائات برای ادامه کار در زمان بازنشستگی بود که این قانون نیز هم‌اکنون اصلاح و تصویب شده که بر اساس آن میزان استثنائات به‌کارگیری بازنشستگان در دولت کاهش یافته و پذیرش ادامه همکاری با بازنشستگان نسبت به گذشته دشوارتر شده است، به طوری‌که پیش از این جانبازی 20 درصد در نظر گرفته می‌شد و که هم‌اکنون به 50 درصد رسیده و فقط جانبازان بالای 50 درصد می‌توانند پس از بازنشستگی به خدمت ادامه دهند، همچنین پُست‌های هم‌ترازی مانند شهرداری تهران و سفرا که پست همترازی وزرا داشتند نیز از این قانون حذف شدند.


وی یادآور شد: براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مرحله نخست باید بازنشستگان و کسانی که علی‌رغم بازنشستگی همچنان مشغول به کار هستند، از سیستم خارج شوند و بعد نیز مطابق قانون سازمان استخدامی کشور جذب جوانان صورت گیرد که البته اجرای آن تابع قوانین سازمان استخدامی کشور است و جذب و به‌کارگیری جوانان در این ساختار نیز از طریق آزمون‌های استخدامی و دولتی صورت می‌گیرد.


به گفته محدث، آمارهای متفاوتی از تعداد بازنشستگان فعال در ساختار اداری کشور وجود دارد؛ به طوری که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان استخدامی کشور تعداد بازنشستگان را کمتر از 250 نفر اعلام کرده‌اند، اما سازمان بازرسی کشور این آمار را حدود 2 هزار نفر می‌داند؛ متأسفانه هنوز آمار دقیقی از تعداد بازنشستگان در ساختار اداری کشور در دست نیست و ارائه آمارهای متعدد و مختلف از تعداد بازنشستگان حاکی از ضعف ساختاری دولت در بانک اطلاعاتی است.


وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که عده‌ای با ایجاد شائبه و شک و تردید در نهاد کشور می‌کوشند تا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را سست کنند. به طوری که شاهد بودیم در بازنشستگی سفرا و شهرداران نیز شائبه‌های بسیاری ایجاد شد، به عنوان مثال در حالی که آمار سفرای بازنشسته وزارت امور خارجه حدود 70 نفر است  اما وزارت امور خارجه تعداد بازنشستگان خود را فقط سه نفر اعلام می‌کند.


مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: ملاک برای قانون این است که کسانی که حکم بازنشستگی برای آنان صادر شده ولی علی‌رغم صدور حکم هنوز در سیستم اداری مشغول فعالیت هستند، از این ساختار خارج شوند البته تفاسیر مختلفی از این موضوع وجود دارد، براساس این قانون مسئولانی که حکم بازنشستگی آنان صادر شده مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند و در صورتی که از قانون تمکین نکنند، عمل مجرمانه‌ای انجام داده‌اند که دستگاه‌های نظارتی باید به آن بپردازند.


محدث تصریح کرد: البته در مواردی نیز دیده شده که فردی با 20 سال سابقه کار بازنشسته شده که در صورت دریافت مجوز برگشت به کار می‌تواند تا تکمیل سنوات خدمتی خود به کار ادامه دهد و مشمول این قانون نمی‌شود.


وی با اشاره به استان‌هایی که از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استقبال کردند نیز گفت: در بخشداری اصفهان و گیلان از این قانون استقبال شده و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که البته تابع قوانین استخدامی کشور است و وزیر کشور باید با این احکام موافقت کند.


انتهای پیام/4044/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته