دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یاران مهربان/ 80

روایتی خواندنی از زنان عاشورایی

مؤلف در کتاب زنان عاشورایی به دنبال تبیین نقش زنان در جریان نهضت عاشورا و چگونگی تداوم این نقش‌آفرینی در دوران اموی و سقوط بنی‌امیه است.
کد خبر : 316567
zananAshuraei-500x500.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر آنا، همان‌گونه که از نام این کتاب پیداست، مؤلف به دنبال تبیین نقش زنان در جریان نهضت عاشورا و حوادث پس از آن و چگونگی تداوم این نقش آفرینی در دوران اموی و سقوط بنی امیه است.

چهار فصل این کتاب عبارتند از: نقش زنان در نهضت عاشورا و چگونگی ادامه رسالت، تأثیر نهضت امام حسین (ع) بر زنان غیرحاضر در کربلا و ادامه رسالت و در نهایت ادامه واکنش های حادثه عاشورا. 

فصل اول به حضور زنان در حادثه عاشورا می پردازد، چرایی همراهی زنان و فرزندان حضرت سیدالشهدا (ع) و معرفی بانوان و سپاه و حرم حضرت اباعبدالله(ع) در همین فصل تحلیل می‌شود.

همچنین در این فصل بانوانی همچون امّ خلف همسر مسلم بن عوسجه، امّ وهب همسر عبدالله بن عُمیر کلبی، امّ عمرو جناده انصاری و رویحه همسر هانی بن عروه نیز که در مسیر مدینه به کوفه و یا در کربلا به کاروان امام حسین(ع) پیوستند نیز معرفی می شوند.

فصل دوم به صورت اختصاصی به عملکرد زنان در واقعه عاشورا اختصاص دارد. نقشی که از میدان مبارزه تا پرستاری از اسرا وکودکان حرم را در برمیگیرد.در همین بخش، وقایع پس از عاشورا از جمله کوفه و شام و نقش آفرینی حضرت زینب کبری (س) نیز به طور مشروح مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فصل سوم کتاب نیز به زنانی اختصاص دارد که اگر چه در کربلا حاضر نبودند اما در هواخواهی از حضرت سید الشهدا(ع) و یاران با وفایشان نقش آفرینی کردند.

 زنانی همچون طوعه (زنی که به مسلم بن عقیل در کوفه پناه داد)، زنان بنی اسد، دومه مادر مختار، همسر حارث ( قاتل دو طفلان مسلم) و زنی از لشکر ابن سعد دیده می‌شود.

در نهایت در فصل چهارم، تداوم حماسه عاشورا و نقش زنان در زنده نگه داشتن پیام امام حسین (ع) در دوران حکومت امویان مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

نقش زنان در نهضت امام حسین (ع) نوشته زهرا یزدان پناه در 192 صفحه و با قیمت 2 هزار و دویست تومان توسط انتشارات هلال منتشر شده است.

 انتهای پیام/4072/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته