دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی کتاب جمهور منتشر شد؛

کتابی برای شناخت نشانه‌های سینمای کودک

کتاب «نشانه‌های سینمای کودک» می‌تواند مورداستفاده علاقه‌مندان سینما و فعالان عرصه تعلیم و تربیت قرار بگیرد.
کد خبر : 316792
نشانه های کتاب.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری آنا، «نشانه‌های سینمای کودک» عنوان کتابی به قلم محمدعلی زم است. چشم‌انداز رشد کودک در سینمای خلاق و حلال نیز عنوان فرعی این کتاب است که توسط کتاب جمهور منتشر شده است. 

نویسنده در پیش‌نوشتار کتاب، خلاق بودن سینما را به معنای غیرکلیشه‌ای بودن، داشتن قدرت اقتباس و قابلیت خلق مجدد و بازسازی قصه‌ها، افسانه‌ها و ادبیات کهن و داشتن جرأت ساده‌سازی بر حسب قابلیت‌های مضمونی معرفی می‌کند. 

همچنین منظور از حلال بودن نیز بهره‌مندی از موضوعات و مسائلی است که طرح آنها خارج از حیطه حرام و در منطقه موضوعات مجاز باشد. سینمایی که در آن هدف وسیله را توجیه نکند؛همه عناصر به‌کار رفته در پشت و روی صحنه و ارتباطات انسانی‌اش حلال بوده باشد. 

او همچنین انگیزه خود را از تألیف این کتاب این گونه معرفی می کند: «تجربه چهار دهه کار سینمایی و هنری و حدود پنج دهه مطالعات دینی و معرفتی اینجانب، مرا برای نخستین مرتبه با ضرورت طرح چنین موضوعی آشنا کرده است. آن چه در خصوص مباحث حلال وجود دارد، صرف‌نظر از پراکندگی موضوعات، عمدتاً معطوف به بحث‌ها و نکات فقهی حوزه حلال و حرام است. آن چه درباره کودک انجام شده است، نوعاً باید و نبایدهای مربوط به رشد و پرورش او در حوزه تعلیمات خانوادگی و مدرسه ای است.ترکیب سینمای خلاق و حلال و رشد کودک در بستر آن موضوع تازه ای است که در این رساله طرح شده است».

مباحث کلیدی که در این کتاب محور قرار گرفته اند عبارتند از: شناخت دنیای کودک، عشق و عاطفه در سینما، عشق پاک و عشق ناپاک، مضمون و قالب هیجان و هیجان معنوی، مخاطب‌شناسی، اقتصاد و سینمای مطلوب کودکان است. 

این کتاب در پنج فصل تدوین شده است. در فصل اول به این سئوال پاسخ داده می‌شود که پرداختن به دنیای کودکان و نوجوانان و تفکیک آن از دنیای بزرگسالان چقدر لازم و درست است؟ فصل دوم، سینمای خلاق و حلال را در ارتباط با رشد هیجانی کودک بررسی می کند و در فصل سوم هم همین موضوع در ارتباط با رشد تربیتی- آموزشی کودک واکاوی می شود. فصل چهارم کتاب «نشانه های سینمای کودک»، به در دسترس بودن اقتصاد سینمای خلاق و حلال کودک اختصاص دارد و در نهایت در فصل پنجم نتیجه گیری بحث ارائه شده است. نویسنده در بخشی از نتیجه‌گیری می‌نویسد:کودکی را می توان با توانمند سازی، مهارت جویی و کارآموزی همراه ساخت تا نسلی که به دوره نوجوانی و سپس جوانی پا می‌گذارد، تکلیف حال و آینده‌اش از نظر درآمد، هزینه و نیز آمادگی برای دست یافتن به استقلال اقتصادی روشن بوده باشد.

او در ادامه به اهمیت سواد سینمایی اشاره کرده و می‌نویسد:«با سینما سخن گفتن و گفتمان انسان، دین و فرهنگ و معاد را در قالب سینما به یک گفتمان جهانی- انسانی، انسانی- دینی و دنیایی- آخرتی تبدیل کردن و از قدرت سینما برای اقتداریابی فرهنگی بهره جستن، نیازمند آموختن سواد تصویری و سواد سینمایی است و هیچ جامعه‌ای بدون این سواد به مقام سینما فهمی، سینماداری و سینما جهانی نخواهد رسید».

با توجه به ماهیت موضوعی کتاب، این اثر می‌تواند مورد استفاده علاقه‌مندان به سینما و فعالان عرصه تعلیم و تربیت و همچنین پژوهشگران علوم دینی نیز قرار بگیرد.

کتاب «نشانه‌های سینمای کودک» در 204 صفحه به قلم محمدعلی زم توسط کتاب جمهور در تابستان 1397 و به قیمت 20هزارتومان منتشر شده است.

 انتهای پیام/4072/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته