دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1397 - 14:27

چقدر برای تدوین برنامه سوم شهرداری هزینه شده است؟

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: تاکنون 800 میلیون تومان برای تهیه 40 سند علمی و پشتیبان برنامه به اساتید، نخبگان و همکاران علمی پرداخت شده که در مقایسه با سایر برنامه‌های مشابه عدد ناچیزی است.
کد خبر : 315909

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا انجام کارهای مطالعاتی و تهیه اسناد پشتیبان برنامه را یکی از اقدامات کم‌نظیر در روند تدوین برنامه سوم دانست و اظهار کرد: نزدیک به 40 کار مطالعاتی انجام شده که برخی از آنها در سطح کشور و حتی منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است؛ برای اولین بار GDP شهر تهران در کل کشور محاسبه شده، برای اولین بار در سطح منطقه، جدول داده – ستانده شهر تهران و شهرهای اطراف محاسبه و آماده شده و برای اولین بار، سنجش فقر چند بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در جدول داده – ستانده شهر تهران، تمامی تعاملات تهران با شهرهای اطراف و استان البرز مورد محاسبه قرار گرفته تا یک جدول مشخص در این خصوص پیش روی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان از وضعیت شهر به‌دست آید؛ تهیه چنین جدولی، کار آسانی نیست اما هزینه ناچیزی برای آن صورت گرفته که در مقایسه با کارهای مشابه، اصلاً قابل بیان نیست.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص هزینه‌های صورت گرفته، اظهار کرد: البته برخی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا 800 میلیون برای تدوین این اسناد پشتیبان هزینه شده است. وقتی برای کرایه تاکسی، پذیرایی و برگزاری کنسرت در کشور هزینه می‌شود، برای خرید فکر و کار علمی نباید هزینه انجام داد؟ در سال 91، به قیمت‌های آن زمان، برای تدوین برنامه دوم شهر تهران حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده است. در سال 90 برای تهیه یکی از جداول طرح تفصیلی حدود 500 میلیون تومان هزینه شده است. آیا با قیمت‌های امروز، هزینه 800 میلیون تومان برای تدوین 40 سند پشتیبان، که برخی از آنها، همانطور که گفته شد، برای اولین بار در منطقه یا کشور انجام شده، هزینه زیادی است؟

وی ادامه داد: برای تهیه سند آمایش سرزمین یک استان کوچک که به اندازه یک منطقه شهر تهران است، حدود یک میلیارد تومان قرارداد رسمی منعقد شده، تازه بخش اعظم هزینه مربوط به رفت و آمد کارشناسان و هزینه اسکان است اما در تدوین اسناد پشتیبان برنامه، همه هزینه برای تولید فکر و انجام مطالعات علمی بوده است.

میرزایی، با دعوت از همه کارشناسان برای مطالعه کارهای انجام شده، تصریح کرد: متن برنامه به همراه اسناد پشتیبان و گزارشی از تمامی جلسات و افراد حاضر در آنها به صورت شفاف در سایت Plan3.Tehran.ir در معرض قضات عموم مردم و کارشناسان قرار دارد و ما هم از همه انتقادات و نظرات استقبال می‌کنیم. 

انتهای پیام/4044/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب