دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1397 - 13:58
معاون شهردار تهران در پاسخ به آنا:

بودجه شهرداری تهران به سالانه 30 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران گفت: کل بودجه شهرداری در طول پنج سال اجرای برنامه سوم حدود 140 هزار میلیارد تومان خواهد بود که بر این اساس، سالانه حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.
کد خبر : 314493

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الله میرزائی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه گزارش لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداخت و گفت: فرآیند تدوین و تنظیم برنامه سوم توسعه شهر تهران از مهر 96 آغاز شد و شورای شهر ما را ملزم به ارائه طرح تغییر و تحول شهر تهران کرد و براساس چالش های اصلی شهرداری تهران شامل ساختار حکمروایی نادرست، بدهی‌ها و تعهدات مالی انباشته و بسیار بزرگ، تراکم غیرمتعارف نیروی انسانی، ساختار گسترده سازمانی ناهماهنگ، گسترده و ناکارآمد به عنوان مهمترین مسائل شهرداری شناسایی و احصاء شد.

وی افزود: در طول اجرای کار وضعیت عملکردی شهرداری تهران در نقطه شروع کار دوره پنجم شورای شهر را منعکس کردیم و از آذر ماه سال گذشته تاکنون تدوین برنامه سوم توسعه در جریان بوده است.

میرزایی یادآور شد: بخش مهمی از انجام مطالعات پشتیبان برای تحلیل وضعیت موجود صورت گرفته و اقدامات مطالعاتی مفصلی در حدود 9 ماه انجام شده که تاکنون در قالب 15 جلد چاپ شده و سایر مطالعات نیز در مرحله چاپ و انتشار است و در نظر داریم این مطالعات را در پورتال برنامه سوم توسعه شهر تهران بارگذاری کنیم تا قابل دسترسی، استناد و ارزیابی باشد. 

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر شهردار تهران تاکید کرد: لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران از سه وجه تشکیل شده که شامل احکام پیشنهادی اهداف سیاست‌های پروژه‌های پیشنهادی در هر حوزه در 10 فصل تخصصی و یک فصل راهبردی، پایش و اصلاح برنامه پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا در خصوص مجموع اعتبارات شهرداری با اجرای این طرح گفت: با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه برنامه سوم توسعه شهری بودجه شهرداری تهران سالانه 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.

میرزایی ادامه داد: برای اجرای پنج ساله برنامه سوم توسعه شهری بدون مشارکت بخش خصوصی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که با این برنامه سالانه ۳۰ میلیارد تومان برای این موضوع پیش بینی شده است البته با توجه به نرخ تورم و اصلاحات ساختاری این عدد در همه سال‌ها یکسان نیست.

معاون شهردار تهران به عناوین محورهای اصلی برنامه سوم توسعه اشاره و بیان کرد: کاهش آلودگی های زیست محیطی، بهبود نظام حمل و نقل همگانی، کاهش نابرابری فضایی و آسیب های اجتماعی، صیانت از باغ ها، بازسازی نظام مالیه شهری و بهبود حکمروایی شهری محورهای اصلی برنامه سوم است که توسط شورا تصویب و به شهرداری ابلاغ شده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ویژگی‌های برنامه پنج ساله سوم را تشریح و بیان کرد: این برنامه یک برنامه هسته‌ای است و حیث بررسی و تحلیل وضع موجود جامعیت دارد اما اکنون در مرحله تدوین و متمرکز بر حوزه‌های اصلی راهبردی مصوب شورای شهر تهران است.

میرزایی ادامه داد: شورای شهر تهران از اسفندماه سال گذشته مصوبه‌ای ابلاغ کرد که در آن 7 زمینه اصلی برای تدوین برنامه مورد توجه قرار گرفته است، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش ترافیک، کاهش نابرابری‌های فضایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، صیانت از باغ‌ها و به افت‌های تاریخی، بازسازی مالیه شهری و بهبود حکمروایی شهری و هوشمندسازی محورهای این مصوبه است.

وی در مورد تدابیر مورد نظر در زمینه ایمنی و امنیت در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهری بیان کرد: آتش‌سوزی، زلزله، سیل، نشست‌ها و فروریزش‌ها در شهر تهران به عنوان حوادث شهری و غیرقابل پیش بینی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران یادآور شد: تجهیز سازمان آتش‌نشانی و سازمان مدیریت پیشگیری شهر تهران در برنامه پنج ساله سوم پیش‌بینی شده است و همچنین در حوزه مقابله با آلودگی هوا ملزم شدن خودروهای شهرداری تهران به دریافت معاینه فنی برتر، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی در برنامه پیش‌بینی شده است.

وی در مورد منابع مالی شهری نیز گفت: افزایش درآمدها، کاهش هزینه‌ها و مدیریت مالی در مدیریت منابع مالی پیشنهاد شده است اما باید توجه داشته باشیم که هم اکنون تقاضای ساخت و ساز و صدور پروانه در شهر تهران کاهش پیدا کرده و شهرداری ناچار به جایگزین کردن درآمدهای پایدار است.

میرزایی تصریح کرد: در این راستا مشارکت بخش خصوصی برای تامین منابع درآمدی برای شهرداری تهران در برنامه سوم پیش‌بینی شده است و باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری خصوصی حرکت کنیم.

انتهای پیام/4044/4071

انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه شهرداری
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
کاظمی
United States of America
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
۰
با سلام
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست
سلیمی
United States of America
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
۰
حالا هر وقت این بودجه ها را پرداخت کردید بفرمایید پرداخت شد و وعده سر خرمن ندید لطفا
هلدینگ شایسته