دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی "همسایه بورس"/ 7

افزایش نرخ دلار خوراک پتروشیمی‌ها تا سرخپوش شدن بازار سهام

گزارش این هفته "همسایه بورس" به موضوعاتی نظیر انتشار خبر افزایش نرخ دلار خوراک پتروشیمی‌ها وفشار کمتر گروه‌های بانکی و بیمه‌ای و پالایشی به دلایل گوناگون می‌پردازد.
کد خبر : 315710

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بازار سهام در هفته اخیر شاهد نوسانات بسیار شدیدی بود.

 در روز شنبه به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و کالاهای اساسی و نیز اظهارات مقامات کشورمان مبنی بر راهکارهای کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها شاهد ادامه رشد همه‌جانبه سهام شرکت‌های بازار سرمایه‌ای بودیم.

 این روند در روز یکشنبه نیز ادامه پیدا نمود و شاخص کل بورس اوراق بهادار به یک قدمی 200هزار واحد رسید.

 اما انتشار خبر افزایش نرخ دلار خوراک پتروشیمی‌ها در عصر روز یکشنبه کافی بود تا بازار در روز دوشنبه سراسر سرخپوش گردد و فشار فروش تا پایان هفته ادامه داشته باشد.هر چند که با حمایت‌های شکل‌گرفته از سوی سهامداران حقوقی در اواخر روز معاملاتی چهارشنبه شاهد فروکش کردن تب فروش در بازار بودیم.

 گروه‌های بانکی و بیمه‌ای و پالایشی به دلایل گوناگون فشار فروش کمتری را شاهد بودند و بعضاً در حاشیه مثبت و صف خرید دنبال می شدند.

گروه پتروشیمی

نمادهای این گروه در روزهای ابتدای هفته شاهد استقبال گسترده سرمایه‌گذاران قرار داشتند اما به دنبال انتشار خبر افزایش دلار نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به یکباره با فشار فروش سنگینی همراه شدند و حمایت‌های چندباره حقوقی‌های این نمادها نیز کارساز نشدند. هرچند که در انتهای بازار روز چهارشنبه اندکی از فشار فروش این گروه‌ها کاست. به عقیده کارشناسان افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی محصولات این شرکت‌ها و افزایش نرخ دلار فروش محصولات این شرکت‌ها تأثیر قابل توجهی بر سودآوری این شرکت ها نخواهد داشت.

گروه پالایشی 

نمادهای گروه پالایشی با توجه به اخباری مبنی بر افزایش دلاری قیمت محصولات این شرکت‌ها با اقبال بازار مواجه شده‌اند و شاهد ورود جریان نقدینگی قابل توجهی به این گروه بودیم هر چند که فشار فروش بالا در بازار گریبان نمادهای  این گروه را نیز گرفت و در برخی نمادها بعضا شاهد معاملات در حاشیه منفی و بعضاً با صف فروش نیز بودیم.

گروه‌های فلزات اساسی و کانه‌های فلزی

در این گروه‌ها با توجه به افزایش درآمد ناشی از رشد قیمت دلار فروش محصولات، قیمت‌های جهانی مناسب و رو به بالا و نیز به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه همچنان مورد توجه بازار قرار داشت و هفته را با صف‌های خرید سنگین شروع نمود ولی با اعلام خبر افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و احتمال سرایت این سیاست در قبال نرخ حامل‌های انرژی و افزایش بهره مالکانه دچار ریزش قیمتی و صف‌های فروش سنگین شدند.

گروه خودرو

با انتشار عملکرد شهریورماه گروه خودرو شاهد تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روی این گروه بودیم ولی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افزایش سرمایه بعضی از نمادهای این گروه و اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل نمادهای گروه خودرو هفته نسبتاً مثبتی را دنبال نمودند و شاهد جریان نقدینگی به این صنعت بودیم.

گروه‌های  بانک و بیمه

نمادهای گروه بانکی به دلیل سود تراز ارزی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت در هفته‌های اخیر با اقبال بازار مواجه شده‌اند و این استقبال در این هفته نیز علی‌رغم فشار فروش بالا همچنان ادامه پیدا کرد و در بیشتر ساعات معاملاتی شاهد صف‌های سنگین و معاملاتی با حجم‌های تاریخی در این گروه بودیم، گروه بیمه نیز به دلیل سود تسعیر ارز نمادهای این گروه مورد استقبال بازار قرار گرفت و روزهای به یادماندنی را به ثبت رساندند.

سایر گروه‌ها و نمادها

در گروه‌های کوچکتر به دلیل عدم حمایت حقوقی‌های سهم فشار فروش سنگین‌تر بود و بازدهی منفی بیشتری نسبت به گروه‌های بزرگتر بازار به ثبت رساندند. در آخرین روز از هفته معاملاتی اخیر شاهد بازگشایی نماد پرحاشیه رمپنا بودیم که با استقبال خریداران مواجه گردید.

انتهای پیام/4076

انتهای پیام/

برچسب ها: پتروشیمی دلار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته