دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1397 - 02:05
یاران مهربان/ 71

محرم و انقلاب اسلامی ایران؛ تأثیر قیام 61 بر انقلاب 57

نویسنده در کتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران»، چگونگی تأثیرپذیری انقلاب اسلامی ایران از قیام عاشورا را به شکلی علمی بررسی می‌کند.
کد خبر : 314359
111.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تأثیرپذیری انقلاب اسلامی ایران از آموزه‌های عاشورایی، چه در جریان شکل‌گیری مبارزه و چه در زمان مواجهه با نظام پهلوی، موضوعی است که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب‌نظران بر آن تأکید دارند.


کتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران» نوشته اکبر فلاحی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. نویسنده در این کتاب، چگونگی تأثیرپذیری انقلاب اسلامی ایران از قیام عاشورا را به شکلی علمی و روشمند مورد بررسی قرار داده است. فلاحی با  تحلیل تاریخی واقعه عاشورا و الهام‌بخشی  آن بر قیام‌های شیعی پس از خود، وقایع تاریخ معاصر ایران تا دوره پهلوی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. 


بخش سوم از این کتاب 6 بخشی، به بررسی نقش آموزه‌های  عاشورایی و مفاهیم مرتبط با ماه محرم در شکل‌گیری مبارزات امام خمینی‌(ره) در سال 1342 می‌پردازد. بررسی قیام 15 خرداد در تهران و سایر شهرستان‌ها نیز موضوع بخش چهارم این کتاب است. اتفاقات رخ داده در ماه محرم سال‌های 1342 تا 1356 محتوای بخش پنجم کتاب را تشکیل می‌دهد و در نهایت در بخش ششم، راهپیمایی سرنوشت‌ساز تاسوعا و عاشورای سال 1357 و اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم ایران در ماه محرم سال 57 مورد واکاوی قرار گرفته است.


چاپ نخست کتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران» در 384 صفحه و با قیمت 12 هزار تومان در سال 1393 توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انجام شده است.


 انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته