اختصاص 140 هزار میلیارد به دانشگاههای فعال در حوزه مهارتآفرینی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: طبق بخشنامهای که دو سال پیش در اختیار دانشگاهها قرارگرفته ، زمان آغاز سال تحصیلی متناسب با شرایط جغرافیایی، متفاوت است.
وی افزود: آییننامه یکپارچه آموزشی نیز به دانشگاهها ابلاغ شده که برخی اختیارات به آنها واگذار شده و دانشگاهها موظف شدهاند شیوهنامه تفویض اختیار را به وزارت علوم ارائه دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر که سال آینده١٤٠ هزار میلیارد تومان به دانشگاههای فعال در حوزه مهارتافزایی تخصیص داده میشود، تصریح کرد: سال تحصیلی جدید سال مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغالپذیری است.
وی در ادامه بیان کرد: براساس طرح مهارت افزایی به مواردی نظیر ضرورت توجه به دروس عملی و کاربردی در دوره کارشناسی، تقویت و تعریف درس اختیاری برای دانشجویان و افزایش مهارتهای عمومی دانشجویان تأکید شده و بنا شده با تصویب هیأت امنا دو واحد مهارت افزایی در دوره کارشناسی اختصاص یابد.
شریعتی نیاسر در ادامه گفت: در سال ۹۷ در مقطع دکتری ۱۱ هزار و ۶۰ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۸ هزار و ۸۰۲ نفر، در مقطع کارشناسی ۴۱۳ هزار و ۸۴۴نفر، در مقطع کاردانی به کارشناسی ۶۰ هزار و ۳۵۰ نفر و در مقطع فنی حرفهای۳۵ هزار و ۹۴۲ نفر ظرفیت وجود داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بر این اساس مهلت ثبتنام مؤسسات غیرانتفاعی به مدت یک ماه از فردا تمدیدشده و دانشگاه آزاد هم از بیست و چهارم شهریور مهلت ثبتنام را تمدید کرد. همچنین برای این دانشگاه از مجموع ۶ هزار و ۶۱۹ رشته محل در بررسیهایی که در دفتر شورای گسترش آموزش عالی انجام شد، بیش از ۹۶ درصد رشته محلها تأیید و به سازمان سنجش داده شد که داوطلبان میتوانند بر این اساس انتخاب رشته خود را انجام دهند.
وی اضافه کرد: همچنین دانشگاههای سطح یک و دو میتوانند ۴۰ درصد از ظرفیت پذیرش را به استعدادهای درخشان اختصاص دهند. علاوه بر امتیازاتی که درگذشته بوده بر اساس مصوبه امروز، تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویانی که استعداد درخشان هستند حداکثر تا دو ترم بعد از قبول شدن در مقاطع بالاتر امکانپذیر است. به این معنی که دانشجویی که در دو رشته مجاز به تحصیل میشود و با تکیهبر رشته اول در مقطع فوقلیسانس نیز قبول میشود، میتواند تا سقف دو ترم همزمان با تحصیل در مقطع فوقلیسانس، مقطع لیسانس رشته دوم را نیز بهپایان برساند.
شریعتی نیاسر گفت: در مصوبه امروز برای مدالهای رنگارنگ جهانی نیز امتیازی در نظر گرفتهایم و همه دارندگان این مدالها میتوانند به طور همزمان در دو رشته تحصیل کنند. کلیه زیرنظامهای آموزش عالی میتوانند از این امتیاز برای جذب استعداد درخشان در مؤسسه و مرکز خودشان استفاده کنند که این مؤسسات شامل مؤسسات غیرانتفاعی، پیامنور و آزاد نیز میشود.
وی با اشاره به توقف رشد کمی دانشگاهها گفت: با توجه به اینکه رشد کمی غیرمنتظرهای در تعداد دانشگاهها وجود داشت موضوع نظارت و اعمال قانون مدنظر قرارگرفته و دانشگاهها باید با شاخصهای کیفی و قانونمداری فعالیت کنند. سقف ظرفیت کلاسهای کارشناسی ۶۰ نفر اعلامشده و در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰ نفر و در مقطع دکتری پنج الی هفت نفر است که نباید دانشگاهی چه دولتی و چه غیردولتی از این حد تجاوز کند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نظارت بر مؤسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و افزود: بر اساس نظارتی که روی این مؤسسات انجامشده تاکنون ۳۰مؤسسه لغو مجوز شدهاند و منحل شده و ۱۶ مؤسسه نیز ظرفیتشان صفر شد. از دلایل این تصمیم میتوان به تخلفات آموزشی، عدم فعالیت مناسب و عدم احراز شرایطی که در شورای گسترش آموزش عالی تصویبشده، اشاره کرد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در سالهای گذشته تعدادی از مراکز غیرانتفاعی که کیفیت مطلوب و بالایی داشتند توانستهاند ارتقا پیدا کنند و به سطح دانشگاه برسند همچنین تمامی مدارک تحصیلی زیر نظامهای مختلف آموزش عالی دارای اعتبار هستند و برخلاف آنچه مطرحشده مدارک کلیه دانشآموختگان که با مجوز دستگاه آموزش عالی فعالیت دارند، معتبر است و نسبت به سایر مؤسسات از اعتبار یکسان برخوردار است. طی بخشنامهای که وزیر علوم در خردادماه امسال ابلاغ کرد هیچ دستگاه و دانشگاهی که استخدام نیرو انجام میدهد مجاز نیست که به فارغالتحصیلی از یک زیر نظام آموزشی بگوید که مدرکش اعتبار ندارد.
وی با اشاره به نظام رتبهبندی ملی گفت: در این نظام مؤسسات متناسب با مقیاس عملکردی تقسیم به سطوح مختلف شدند البته این سطحبندی به معنای درجهبندی نیست بلکه به معنای همقیاس قرار دادن مراکز با یکدیگر است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دانشگاهها اجازه دادهشده که با دانشگاههای معتبر دنیا دوره مشترک برگزار کنند تا امکان تعامل بیشتر و بهتر فراهم شود. به همین منظور با برخی دانشگاهها نظیر کره جنوبی و بلغارستان نیز تعاملاتی وجود دارد البته با توجه به سیاستهای ظالمانه و استکباری دولت آمریکا و فشارهایی که درزمینه ارز وجود دارد ما پذیرای ایرانیانی که در خارج از کشور تحصیل میکردند نیز هستیم که البته باید این افراد در دانشگاههای معتبر تحصیل کنند و حداقل یکترم ثبتنام کرده باشند. این مصوبه تا پایان سال 97 قابل انجام است.
شریعتی نیاسر اضافه کرد: همچنین دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل میکنند با توجه به بالا رفتن نرخ ارز دچار مشکلاتی شدند که این امکان فراهم شد برای این دانشجویان خارجی ارز دولتی و معادل ریالی پرداخت شود تا خدشهای به تحصیل آنها وارد نشود.
وی درباره پروژه ارتقای دانشگاهها در سطح بینالمللی نیز توضیح داد: پروژه ارتقای دانشگاهها به تراز بینالمللی در دستور کار قرار دارد و آخرین گزارش آن به ستاد اقتصاد مقاومتی دادهشده و براساس ارزیابیها فعالیت دانشگاهها امتیازبندی شده و بر این اساس تأمین اعتبار میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح آمایش آموزش عالی توضیح داد: طرح آمایش آموزش عالی در اسفندماه ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که باقدرت انجام میشود و بهزودی برنامه ساماندهی را براین اساس اعلام میکنیم. مؤسسات دولتی و غیردولتی که از استانداردها فاصلهدارند در پرتوی ساماندهی یا ادغام و یا تجمیع میشوند تا دانشگاه بزرگتر تشکیل دهند و یا تحت حمایت یک دانشگاه بزرگ و معین به فعالیت خود ادامه میدهند. این مسئله فردا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی میشود.
شریعتی نیاسر گفت: همچنین ساماندهی دورههای تحصیلی هم در دستور کار قرار دارد و از سال ۹۸-۹۹ دورههای جدید با معیارهای جدید راهاندازی میشود. همچنین دوره تحصیلات تکمیلی تنها در مراکزی که شاخصهای مصوب را داشته باشند، برگزار میشود.
وی درباره حذف کنکور نیز توضیح داد: حذف کنکور بهصورت کلی امکانپذیر نیست اما باید بهصورت مرحلهای آن را انجام داد تا فشار روحی که به خانوادهها و داوطلبان وارد میشود کاسته شود. به همین منظور فاز اول طرح حذف مرحلهای کنکور برای داوطلبانی که بهطور طبیعی میتوانند بدون شرکت در کنکور در رشته محلهای مختلف پذیرفته شود، انجام میشود چراکه امروز شاهد این هستیم که بیش از ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه حضور یا عدم حضورشان در کنکور تأثیر زیادی ندارد ولی چون میخواهند در رشتههای پر متقاضی خود را محک بزنند در کنکور شرکت میکنند. در فاز اول آن دسته از داوطلبانی که مستقیماً در دانشگاهها پذیرفته میشوند دیگر نیازی به شرکت در کنکور ندارند. همچنین، مؤسسات وابسته و دستگاههای اجرایی از سال آینده بهصورت مستقل دانشجو پذیرش میکنند ولی در این میان نیز برخی مؤسسات استثنا هستند. برخی مراکز نیز شورای گسترش آموزش عالی مهلت داده تا پایان آذرماه تعیین تکلیف کنند که چگونه پذیرش دانشجو داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: همچنین باید رویکرد درآمدزایی مراکز غیردولتی از دریافت شهریه به درآمد حاصل از فعالیتهای پژوهشی، تحقیقاتی و علمی فرهنگی تغییر پیدا کند چراکه در حال حاضر با کاهش تعداد دانشجویان مواجه هستیم.
شریعتی نیاسر در پایان از تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای طرح ارتقای دانشگاههای در تراز بینالمللی خبر داد.
انتهای پیام/4085/
انتهای پیام/