۴۰ درصد کدرشته محلها در کنکور ۱۴۰۲ حذف میشوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در وزارت علوم گفت: به دنبال تحول آموزش عالی هستیم که در دولت سیزدهم به آن تاکید شده است.
وی افزود: بخش مهم کار وزارت عتف که به مجلس هم ارائه شده تغییر در برنامه ها و نظام دانشگاهی موجود است. محققان، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شبانه روز فعالیت های خوبی انجام داده اند که در نظام بین المللی درخشیده اند و در فناوری ها و تکنولوژی جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و این تلاش ها در فضایی شکل گرفت که ایران مشکلات زیادی داشت.
عموعابدینی بیان کرد: مقام معظم رهبری در گام دوم اشاره کرده اند که محققان و پژوهشگران باید جهش وار حرکت کنند و قله های فناوری و دانش بنیان را فتح کنند و در گام دوم انقلاب اسلامی حضرت آقا ایجاد تمدن نوین اسلامی را تاکید کرده اند که خمیرمایه آن دانش و فناوری و پژوهش است.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: جندی شاپور اولین دانشگاه ایرانی بود که ایرانی ها فرهنگ مدیریت و توسعه اسلامی را ایجاد کرده اند. به عقیده بنده ایران منشا دانشگاه تمدن ساز است و در طی تاریخ مکتب خانه ها و حکمت خانه ها را داشته ایم.
عموعابدینی گفت: تاسیس دانشگاه خاص تمدنی و حکمت بنیان لازمه دانشگاه تمدن ساز در ایران است و دانشگاه های کشور باید به این سمت حرکت کنند و فارغ التحصیلان باید کارآفرین باشند و بتوانند شغل ایجاد کنند و تربیت دانشجویان دکتری هم می تواند منجر به هیئت علمی شدن آنها شود چراکه استاد دانشگاهی هم نوعی شغل است و تمام دانشجویان باید بتوانند متناسب با نیاز بازار کار مشغول به کار شوند.
وی تاکید کرد: حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدفمند، فرهنگ و دیپلماسی علمی ۴ چالش وزارت علوم است که ۵ برنامه محوری را در این زمینه با نظر وزیر علوم در نظر گرفته ایم و یک سال در آن برنامه ریزی کرده ایم و بخش هایی هم اجرایی شده است که بر این اساس نوع دانشگاه ها باید متناسب با دیپلماسی علمی باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: توجه به اخلاق محوری، شاگرد محوری، استاد محوری و نظام محوری در وزارت علوم شکل گرفته و آئین نامه سرآمد آموزشی بر این اساس در وزارت علوم به تازگی شکل گرفته است و در حال حاضر به دنبال معرفی حاکمان و استادان هستیم که طی چند روز آینده جشنواره ای در این زمینه برگزار می کنیم تا استادان شاخصی که به عنوان معلم و مربی و استاد در سطح کشور برگزیده شده اند را معرفی خواهیم.
این مسئول با بیان اینکه در بستر مربوط به حوزه رفع چالش ها به آموزش هدفمند توجه کرده ایم، تاکید کرد: شورای گسترش، شورای عالی برنامه ریزی آموزش و شورای هدایت استعداد درخشان در وزارت علوم فعال بودند که با حمایت های وزارت علوم نقش جدی تری خواهند داشت. محتوای رشته ها در برنامه تغییر آموزش عالی را مورد هدف قرار داده ایم و مجوز تخصصی تر تدریس شدن برخی رشته ها را کسب کرده ایم.
عموعابدینی اضافه کرد: کسانی که در صنعت صاحب تجربه هستند و مدرک دانشگاهی دارند، می توانند در کنار دانشجویان فعالیت علمی انجام دهند و تدریس داشته باشند که مجوز این موضوع را صادر کرده ایم.
وی بیان کرد: اکنون حدود ۲۰ هزار کد رشته محل در مقطع کارشناسی در سطح کشور وجود دارد که حدود ۲ هزار رشته از آن برای کنکور کارشناسی ۱۴۰۲ غربالگری می شوند و ۴۰ درصد از کدرشته محل ها حذف می شوند و ۸۰۰ کد رشته محل در کنکور کارشناسی ۱۴۰۲ تعیین تکلیف می شوند.
عموعابدینی تاکید کرد: رشتهها و کدرشته محلها باید با توجه به این هدفگذاری توسعه یابد و لازم است این توسعه در ارتباط روشنی با شغل، مسائل فردی و جمعی اتفاق بیفتد. گزارشی هست که میگوید در برخی مناطق افراد مایل هستند شاغل شوند و تحصیل مرتبط هم دارند، اما شغل برای آن رشته وجود ندارد یعنی در واقع شغل هست اما اشباع شده است. باید در استانهایی که فارغالتحصیلان وجود دارند، ولی شغلی نیست آمایش کدرشته محل صورت بگیرد.
وی در ادامه گفت: امسال رشتههای نیازمحور در دفترچه کنکور اعلام شده و با انتخاب این کدرشته محلها در واقع شغل دانشجو در آینده تضمین شدهتر است. خیلی وقتها برخی کدرشتهها محلها بیش از ۶۰ درصد یا اصلا ۱۰۰ درصد خالی مانده و در بهمن ماه هم باز اعلام کردیم پذيرش دارند و باز هم خالی مانده است.
عموعابدینی با بیان اینکه هروقت از جامعه و صنعت در رشتهای اعلام نیاز شد باز رشتههای حذف شده را احیا خواهیم کرد، گفت: برخی رشتهها از جمله رشتههای علوم و فناوریهای راهبردی و هم راستا برای توسعه جمهوری اسلامی و رشتههایی که حوزههای پژوهش و فناوری ما را تأمین میکنند فعال خواهند ماند و موضوع ماموریت گرایی دانشگاهها در این رشتهها انجام میشود. بنابراین به رشتههای علوم پایه، تعدادی از رشتههای علوم انسانی مانند فارسی، فلسفه، علوم اجتماعی و… نیاز داریم پس اصلا چنین رشتههایی در غربالگری آورده نمیشوند. کارگروه مرکزی برای ۱۴۰۲ این آمایش را پیش میبرد و ما وقت کم داریم. اما سال بعد کارگروهی در هر استان نیازسنجی خود را انجام میدهد. اگر ظرف سه ماه از استان و دانشگاهی، رشتهای نیازمحور اعلام شود، ظرف سه ماه احیای رشته و ایجاد آن مصوب میشود.
معاون آموزشی وزیرعلوم بیان کرد: برخی فکر میکنند شغل فقط رفتن به صنعت و بازار است اما اگر هیأت علمی ما کار تحقیقی میکند هم شغل دارد. آیا دانشگاههای ما شرایط علم نافع را به این مفهوم که خروجی آن را در جهت شغل قرار بدهد حرکت کرده است؟ در طرح تحول دولت چهار چالش مد نظر است و گفتهاند در چهار سال باید حل شود؛ چالشهای حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدفمند و فارغالتحصیلان توانمند، بحثهای فرهنگی و دیپلماسی علمی از این چالش هاست و دقیقا وزیر علوم نیز برنامه پنجگانه خود را روی همین موضوعات چیده اند.
عموعابدینی ادامه داد: توجه به کرسیهای نوآوری و حوزه شاگردپروری، اخلاق محوری، استادمحوری و نیاز محوری موضوعاتی هستند که در وزارت علوم روی آن کار شده است و یک سال هم وقت گذاشتیم و برای آن آیین نامه هم نوشتیم که عنوانش سرآمدان آموزشی است و دهه خردورزی و حکمت بنیان را ایجاد کردیم و هفته معلم در دانشگاه به دهه سرآمدی تبدیل شده است.
معاون آموزشی وزیرعلوم افزود: در همین راستا جشنوارهای هم برگزار خواهیم کرد که ۲۰ استاد حکمت ورز از استانهای مختلف کشور انتخاب و تقدیر میشوند. از بین حدود ۱۳۰ استاد معرفی شده ۳۷ استاد به مرحله دوم و از بین آنها ۲۰ استاد برای تقدیر معرفی میشوند.
عموعابدینی تاکید کرد: برای آموزش هدفمند شوراها به کمک ما آمده اند. ما شورای گسترش، شورای عالی برنامهریزی آموزش و شورای هدایتآموز را داریم که فعالتر از قبل شدهاند و برنامههایی را در این شوراها مصوب کردیم. ما دنبال آموزشی متناسب با مشاغل به دانشجویان هستیم. آموزشهای امروز در دنیا آموزش مهارتی در ترکیب با نیازها و مهارتهای روز است لذا در نظام آموزشی تحول ایجاد شده است. ما در برنامهریزی آموزشی، محتوای رشتهها را مورد توجه قرار دادیم و مجوز این کار را هم داریم و مثلا در یزد طرح بورس صنعت تاثیرات مثبتی ایجاد کرده و برای دانشجویان تعدادی واحد کارورزی متناسب با صنعت قرار دادیم.
وی اظهار کرد: ۱۲۰۰ نفر از استادان و استادیاران ما در شبکهای قرار دادند و در کارگروههای لازم و نشست با معاونین در شورای گسترش و برنامهریزی ساماندهی و آمایش رشته ها را بررسی می کنند.
معاون وزیرعلوم اظهار کرد: ۱۰ سال پیش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آمایش رشتهها مصوب شد که باید اجرا میشد. این مصوبه ۹ ماده دارد و ۸ ماده آن به وزارت عتف، دانشگاه آزاد و علوم پزشکی برمیگردد. آمایش سرزمینی رشتهها در همه جای دنیا وجود دارد و نتایج مثبت آن دیده شده است. هدفگذاری ما در نظام آموزشی روشن است؛ تحصیل کردن دلایل مختلفی دارد و یک مورد از این اهداف تحصیل برای ارتقای فرهنگ جامعه است که جزو اهداف نظام آموزشی ماست.
انتهای پیام/