دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1397 - 12:07
از سوی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت؛

معرفی پروتکل‌­های کاربردی القای دیابت نوع دو در مدل‌های حیوانی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به‌عنوان داور و ارائه‌دهنده مقاله در بیستمین کنگره ملی و هشتمین کنگره بین‌المللی زیست شناسی ایران شرکت کرد.
کد خبر : 308571

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شبستر، توحید وحدت‌پور یکی از داوران کنگره بین‌­المللی زیست‌شناسی ایران، مقاله‌ای هم با عنوان «مدل­‌های القای دیابت نوع دو در موش آزمایشگاهی و معرفی یک پروتکل ساده شیمیایی» با همکاری علی اشرافیان و امیرمحمد البرزی ارائه می‌دهد.


وحدت‌پور و همکاران وی در این پژوهش به معرفی پروتکل‌­های کاربردی القای دیابت نوع دو در مدل‌های حیوانی (invivo) می‌پردازند و پروتکل شیمیایی ساده‌ای معرفی کرده و با انواع قبلی مقایسه می‌کنند.


مقاومت به انسولین یکی از مهم‌­ترین عوامل پاتوژنز دیابت نوع دو است. بسیاری از مدل­‌های حیوانی با چاقی ژنتیکی یا چاقی حاصل از دست­کاری رژیم غذایی ایجاد می­‌شوند؛ بنابراین روش­‌های پیچیده برای ایجاد دیابت نوع دو مانند روش دوز‌کم چندگانه استرپتوزوتوسین به همراه رژیم‌­های غذایی حاوی چربی زیاد، سوکروز و روش­‌های ترکیبی دیگر که سبب ایجاد آسیب نسبی به DNA شده و منجر به نابودی بخشی از سلول‌­های بتا برای ایجاد دیابت مقاوم به انسولین در موش می‌­شود که در پروتکل‌‌های قبل مورد استفاده بود.


در پروتکل جدید از استرپتوزوتوسین به‌صورت دوزکم‌ افزایشی چندگانه (IMLDS) استفاده شد. نتایج و جزییات این بخش از تحقیق، قبلاً در مجله (Current Chemical Biology) نمایه شده در (Scopus) و (PubMed)، انتشارات (Bentham Science) به چاپ رسیده است.


توحید وحدت­‌پور استادیار فیزیولوژی دانشکده علوم دامی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکتری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارائه بیش از 75 عنوان مقاله در مجلات و همایش­‌های بین­‌المللی یکی از اعضای هیأت علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.


علی اشرافیان و امیرمحمد البرزی دانشجویان دکتری حرفه‌­ای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شبستر در انجام این پژوهش با نویسنده همکاری داشتند.


هشتمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده است، در راستای تحقق بخشیدن به اهداف سند ششم توسعه علمی کشور و نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد فضای تعامل و هم‌اندیشی علمی بین محققان و دانشمندان علوم زیستی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری در زمینه‌های مختلف علوم زیستی از 31 مرداد الی دوم شهریور 97 در دانشگاه مراغه برگزار شد.


محورهای اصلی کنگره در حوزه‌های علوم زیستی شامل: زیست‌شناسی سلولی و مولکولی (ژنتیک، بیوشیمی و بیوفیزیک)، زیست‌شناسی جانوری (فیزیولوژی جانوری، بیوسیستماتیک جانوری، بافت‌شناسی) میکروبیولوژی، زیست‌شناسی گیاهی (فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک و اکولوژی گیاهی، سلولی و تکوینی گیاهی) و زیست‌شناسی کاربردی (بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی پزشکی، علوم محیط زیست) است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت توحید وحدت‌پور به نشانی https://vahdatpour.iaushab.ac.ir/ و درباره کنگره علمی علوم‌زیستی به آدرس اینترنتی کنگره به نشانی https://congress.ibs.org.ir مراجعه کنند.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
فاروق علیفام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
۰
سلام
جناب آقای دکتر وحدت پور استادی باسواد، مودب و فهیم هستند.به امید موفقیت روزافزون
هلدینگ شایسته