دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک تیم تحقیقاتی انجام شد؛

کشف و معرفی پپتید پیشگیری‌کننده از بروز دیابت در مدل حیوانی

استادیار فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی همراه یک تیم تحقیقاتی موفق به کشف و معرفی پپتید پیشگیری‌کننده از بروز دیابت در مدل حیوانی شدند.
کد خبر : 357629
photo5958662589829459468.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شبستر، توحید وحدت‌پور استادیار فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و پژوهشگر دوره فوق دکتری (Post Doc) دانشگاه علوم پزشکی تبریز نتایج پژوهش‌های چندساله گروه تحقیقاتی را در مجله Journal of Diabetes Investigation انتشارات Wiley ایالات متحده که یکی از معتبرترین مجلات جهان در زمینه تحقیقات دیابت است و جزو مجلات بین‌المللی نمایه شده در Web of Science  (WOS)، ISI و (Scopus، PubMed (NLM با ضریب تاثیر 147/3 و چارک اول (Q1 در JCR) است به چاپ رساند.


این تحقیق در مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز توسط یک تیم تحقیقاتی از ایران و انگلستان به انجام رسید.


توحید وحدت‌پور به‌عنوان پژوهشگر پست دکتری، پروفسور هادی ولیزاده به‌عنوان مسئول تحقیق، پروفسور علی نخودچی از دانشگاه ساسکس انگلستان، پروفسور پروین ذاکری، ناصر احمدی و مهران مسگری از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اعضای دیگر این تیم تحقیقاتی و همکاران نویسنده مقاله هستند.


به گفته وحدت‌پور، این مقاله بر تأثیرات فیزیولوژیک و فارماکولوژیک پپتیدهای کوچک مولکول به‌عنوان عوامل شبه هورمونی و سوئیچ‌های سلولی بتای پانکراس و پیشگیری‌کننده از بروز بیماری دیابت  القایی در مدل حیوانی تأکید دارد.


وی ادامه داد: پپتیدهای مینیاتوری مورد مطالعه با استفاده از یک واکنش شیشه‌ای کلاسیک و پروتکل سنتز پپتید بر پایه فاز جامد(SPPS)  در آزمایشگاه فارماسیوتیکس (invitro) سنتز و در چند مرحله تأثیرات مختلف این پپتیدهای عملگرا ازجمله اثرات گلوکز هومئوستازی، آنتی اکسیدانی، هورمونی، مهارکننده  DPP-4، محرک GLP-1  و تأثیر مستقیم بر سلول‌های بتای پانکراس (invivo) برای پیشگیری از دیابت در مرحله شروع به ابتلای (پیش دیابت) تعیین شد.


 استادیار فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در مرحله نهایی آزمایش‌ها، اثرات پیشگیری‌کننده پپتید کارنوزین مشخص و یک دی پپتید مؤثرتر دیگر با توالی لئوسین-گلایسین معرفی و با عنوان «حنانه» به مفهوم «پایدار و قابل اعتماد» نامیده شد و در دیتابیس BIOPEP به‌‌عنوان یک پپتید زیست فعال جدید بسیار مؤثر و درمانگر در پیشگیری از بروز مدل حیوانی بیماری دیابت ثبت شد.


توحید وحدت‌پور استادیار فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکتری (Post Doc.) دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارائه بیش از 75 عنوان مقاله در مجلات و همایش‌های معتبر بین‌المللی یکی از اعضای هیئت علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.
سایت مجله  https://onlinelibrary.wiley.com/journal/20401124
سایت مقاله  https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jdi.13018


انتهای پیام/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته