دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1397 - 18:24
دکتر مقدم‌فر در تبریز:

دانشگاه آزاد نباید سکولار باشد/ اسلامی شدن دانشگاه سال‌هاست در حد شعار مانده است

مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد نمی‌تواند سکولار باشد و مهم‌ترین نقطه عزیمتش اسلامی شدن است. منتها اسلامی شدن دانشگاه سال‌هاست در حد شعار باقی مانده است.
کد خبر : 307164

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمیدرضا مقدم‌فر عصر امروز در چهاردهمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد: تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی انتظار تحول و تغییر روبه جلو را در جامعه ایجاد کرده است. نخبگان و جامعه علمی بعد از حضور دکتر ولایتی و مدیران جدید انتظار دارند دانشگاه بتواند ظرفیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد کند.


وی با طرح این پرسش که دانشگاه در چه جایگاهی قرار دارد، عنوان کرد: در نظام اسلامی هر تغییر و اقدام بزرگی بر دو مبنا استوار است اول تحقق بعد نرم‌افزاری یعنی اسلامیت مبتنی‌بر نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری و دوم از بعد سخت‌افزاری یعنی مردم‌گرایی و کمک به آبادانی دین و دنیای مردم که مراکز آموزشی کشور نسبت به هر دو بعد مکلف و موظف هستند.


مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به همین دلیل دانشگاه آزاد نباید سکولار باشد بنابراین مهم‌ترین نقطه عزیمتش اسلامی شدن است. منتها اسلامی شدن دانشگاه سال‌هاست در حد شعار باقی مانده است.


مقدم‌فر با تأکید بر لزوم تحول در دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر امید رهبر معظم انقلاب، مؤمنان و نخبگان کشور متوجه دانشگاه آزاد است.


وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری مراحل پنج‌گانه‌ای برای رسیدن به تمدن اسلامی ترسیم کرده‌اند که عبارتند از تشکیل انقلاب اسلامی، نظامی اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی.


مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در مرحله دولت‌سازی اسلامی قرار داریم، گفت: دانشگاه براساس مبانی دین باید از مرحله جامعه اسلامی تا رسیدن به تمدن اسلامی نقش پررنگی ایفا کند.


مقدم‌فر تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل خاصیت ذاتی، نه حق دارد، نه می‌تواند نسبت به تحول بی‌تفاوت باشد.


وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هدف تحول را پیشرفت و صیرورت دائم می‌دانند، افزود: در مسیر تعالی باید حرکت کرد سال‌هاست مطالبه اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و دنیای اسلام امروز منتظر است تا دانشگاه آزاد در این مسیر به هدف نهایی که همان دانشگاه اسلامی است دست یابد.


مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکیدبر اینکه در ادبیات رهبری انقلابی بودن در رأس شاخصه‌های تحول تعریف می‌شود، اظهار کرد:‌ ایشان همواره از انقلابی بودن به عنوان ویژگی تحول یاد می‌کنند. حدود پنج سال رهبر معظم انقلاب مکرر نهادها و اشخاص را دعوت به انقلابی‌گری و حرکت انقلابی می‌کنند. امروز در شرایطی هستیم که دشمنان القا می‌کنند کار انقلاب تمام است و نقطه کانونی هدف‌شان در عملیات روانی این است که انقلاب را در حال فروپاشی نشان دهند.


مقدم‌فر با تأکیدبر اینکه انقلابی‌گری درهم‌تنیدگی عقل و دین است، گفت: ترکیب عقل و دین منتج به آبادانی دنیا و آخرت، کمک به مردم می‌شود و در یک کلام انقلابی‌گری یعنی جوشش وحی در پرتو عقل و دین.


وی با اشاره به شهدای هسته‌ای و دانشمندانی که جان خود را در عرصه‌های علمی و ارزش‌های انقلابی کشور از دست داده‌اند و همچنین دانشمندانی که اکنون در حوزه‌های علم و فناوری کشور می‌درخشند، گفت: افرادی مانند حسن تهرانی‌مقدم و شهید آوینی الگوهای انقلابی بودند که همواره حرکت روبه جلو داشتند. دکتر طهرانچی نیز شهید زنده عرصه علمی است که برای ما حجت است دانشگاه آزاد باید محل تربیت این‌گونه شخصیت‌ها و افراد باشد.


مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه صرف ارائه خدمات آموزشی هدف والایی برای دانشگاه آزاد محسوب نمی‌شود، گفت: این دانشگاه باید به آرمان‌های انقلاب وفادار و گره‌گشای مشکلات مردم باشد. کارآمدی برای نظام و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت باید گفتمان اصلی دانشگاه آزاد اسلامی شود.


مقدم‌فر با تأکیدبر اینکه فضای حاکم بر دانشگاه باید انقلابی و فرهنگی باشد، عنوان کرد: فضای یعنی انقلابی فضای شور و هیجان. وقتی تراز دانشگاه ارتقا می‌یابد که این شور و هیجان در جای جای دانشگاه تجلی یابد.


وی با اشاره به این نکته که اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد باید انقلابی و متعهد باشند، تصریح کرد: در این چنین فضایی است که دانشجو و استاد احساس هویت می‌کنند.


مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از تغییرات مدیریتی اخیر در دانشگاه آزاد دکتر ولایتی همواره تحت فشار و هجمه‌های رسانه‌ها قرار داشتند اما ایشان با روحیه تحول‌خواهی ایستادند و از مبانی انقلاب دفاع کردند و هزینه دادند.


وی ادامه داد: دکتر ولایتی قبل‌از اینکه دیپلمات و عنصر سیاسی مهم برای نظام باشند شخصی متدین و انقلابی است. تحول هزینه دارد که بیشترین هزینه‌ها را تاکنون دکتر ولایتی داده است.


مقدم‌فر با تقدیر از زحمات دکتر رهبر در دوران تصدی بر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گاهی اوقات برای رسیدن به هدف نیاز به جابه‌جایی در گروه کاری لازم است. دکتر طهرانچی از افراد انقلابی ارزشمند است که از دوران نوجوانی وارد جنگ شده و پس از آن طبق احساس مسئولیتی که داشته وارد عرصه علمی کشور شده و درخشیده است.


مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انتظار از دانشگاه آزاد بیش از آن چیزی است که در این یک سال رخ داده است، گفت: باید جهش کرد و امروز دنیا نیاز به تحول دانشگاه آزاد اسلامی دارد. قطعاً کار برای دکتر طهرانچی و دکتر ولایتی سخت است اما همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و شاخص‌های تحول را محقق کنیم.


انتهای پیام/4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته