دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1397 - 19:30

سناتور ضد ایرانی از جنگ ویتنام تا سنای آمریکا

مرگ مهر پایانی بر زندگی یکی از حامیان بزرگ منافقین و شریک سیاست‌های خاندان پهلوی در ایران بود . سناتور آمریکایی که در کارنامه خود مخالفت با برجام را دارد بعد از یک‌ سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان پرونده زندگی‌اش بسته شد.
کد خبر : 306717

به گزارش گروه بین‌الملل آنا، جان مک کین از نظامیان کهنه‌کار ارتش آمریکا بود که در جنگ ویتنام 6 سال را در زندان‌های این کشور گذراند.


این سناتور آمریکایی در سال 1936 میلادی و در آستانه جنگ دوم جهانی در خانواده‌ای نظامی در کشور پاناما به دنیا آمد. پدر‌بزرگ و پدر او افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا بودند و پدرش فرماندهی یک ناوگان دریایی را در حمله به ژاپن رهبری کرد. از همین رو او به آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده رفت و به عنوان خلبان در جنگ ویتنام شرکت کرد.


در سال 1967 و در حالی که پایتخت ویتنام را بمباران می‌کرد، سقوط کرد و به مدت 6 سال را در زندان‌های ویتنام گذراند. صدمات ناشی از جنگ و اسارت برای او به حدی بود که او دیگر نتوانست دو دست خود را بالای سرش ببرد. بعد از آزادی وارد سیاست شد و در سال 1983 از ایالت آریزونا به کنگره ایالات متحده آمد و در سال 1987 وارد سنا شد. جایی که تا امروز در آن مشغول به کار بود.


او دو بار شانس خود را برای تکیه زدن بر صندلی ریاست‌جمهوری آزمود. یک‌بار رقابت را در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان در سال 2000 میلادی به جرج بوش پسر واگذار کرد و بار دوم در سال 2008 به اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا با اختلاف بسیار باخت.


سناتور مک‌کین به موضع‌گیری شدید علیه ایران و سیاست‌هایش بسیار معروف بود. یک‌بار و در جریان یک سخنرانی در سال 2007 آواز گروه پیچ‌بویز را که خواستار بمباران ایران بود و بعد از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی خوانده شده بود را پشت تریبون خواند که در همان زمان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های آمریکایی برانگیخت.


وی همچنین بعد از پرتاب موجود زنده به فضا توسط جمهوری اسلامی ایران و اعلام آمادگی محمود احمدی‌نژاد برای فداکاری برای سفر به فضا به او توهین نمود که در پی این موضع‌گیری جاستین اماش یکی از نمایندگان کنگره آمریکا وی را متهم به نژادپرستی کرد.


سناتور مک‌کین از جمله سیاست‌مداران آمریکایی بود که جریان انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق از قرارگاه اشرف به کمپ لیبرتی در بغداد و سپس انتقال اکثر آنها به آلبانی را پیگیری می‌کرد. او در آوریل 2017 با سفر به آلبانی با مریم رجوی و رهبر خودخوانده فرقه منافقین دیدار و در گردهمایی اعضای این فرقه سخنرانی نمود.



وی همچنین در ژوئن همان سال با رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع دیدار کرد و گفت: "پیام من این است که در همه جای دنیا تغییراتی در حال انجام است و اکنون نوبت ایران است که جامعه‌ای آزاد و دموکرات را تجربه کند".



این سناتور جمهوری‌خواه در گزافه‌گویی آشکار با بیان این‌که با همه دوستان خود در اپوزیسیون همکاری خواهیم کرد، تاکید کرد: رادیو اروپای آزاد، یکی از ابزارهایی بود که به پیروزی جنگ سرد کمک کرد و امیدواریم همین نقش را هم برای ایران بازی کند. گفتنی است رادیو فردا بخش فارسی رادیو اروپای آزاد است.


جان‌ مک‌کین مخالف سیاست‌های دونالد ترامپ بود و حتی در رأی‌گیری سنای این کشور برای لغو طرح بهداشتی این کشور، معروف به OBAMACARE رای منفی داد. اقدامی که واکنش رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیخت. دونالد ترامپ در یک توئیت خطاب به او گفت: "مواظب باش، روزی جوابت را خواهم داد".


جان مک‌کین از یک سال پیش به سرطان پیشرفته مغز مبتلا بود و از روز جمعه اعلام کرده بود دیگر حاضر به ادامه درمان خود نیست. او تنها سه روز مانده به تولد 82 سالگی‌اش فوت کرد.


انتهای پیام/4077


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته