دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترمیم تیم اقتصادی دولت از نگاه کارشناسان/۱۰

حکیمی‌پور: وزرا با مردم صحبت نمی‌کنند/ تجربه موفق ترکیه در مدیریت ارز

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صف‌های طولانی برای عرضه دلارهای خانگی و خرید لیر در ترکیه به علت اعتماد مردم به اردوغان بود، گفت: وزرا باید مرتب با مردم گفتگو کنند.
کد خبر : 306124

ابوالقاسم حکیمی‌پور، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در خصوص ترمیم تیم اقتصادی دولت، گفت: همه مدیران و وزرا در کشورهای دیگر بین چهار تا 6 ساعت در هفته با مردمشان در تلویزیون سخن می‌گویند.


این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که من شک دارم در 6 سال گذشته وزرای ما کلا 6 ساعت در تلویزیون برای مردم صحبت کرده باشند، تاکید کرد: وقتی از دی‌­ماه سال گذشته بازار مسکن ما با افزایش افسار گسیخته 40 درصدی روبه‌رو شده است، وزیر مسکن حتی توضیح نمی‌دهد که چه اتفاقی برای بازار مسکن افتاده است؟


این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بستر اعتماد، ارتباط است، تصریح کرد: وقتی ارتباط قطع بشود، اعتماد هم متزلزل می‌شود.


علت صف­‌های طولانی فروش دلار در ترکیه اعتماد مردم به اردوغان بود


حکیمی­‌پور افزود: یکی از این نمونه­‌ها، فشارهای آمریکا به اردوغان بود که علت کاهش 30 درصدی ارزش لیر ترکیه بود، در این شرایط رئیس‌جمهور کنونی ترکیه از مردم خواست تا به کمک دولت بیایند، به علت اعتمادی که مردم به اردوغان داشتند صف‌های طولانی برای فروش دلار و خرید لیر در کشور ترکیه شکل گرفت. این نشان از اعتماد به اردوغان بود؛ آقای اردوغان با مردم به صورت مستمر صحبت می‌کند و به میان مردم می‌رود، اقدامی که مسئولین ما انجام نمی­‌دهند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیف در دوران 85 ساله بانک مرکزی ایران یکی از بدترین مدیران آن بوده است، اظهار کرد: در طول پنج سالی که سیف رئیس کل بانک مرکزی بود، مؤسسات مالی و اعتباری پول مردم را ندادند در حالی که از بانک مرکزی مجوز داشتند، او دلار 3300 تومان را تحویل گرفت و 11 هزار تومان تحویل داد، او قدرت و ارزش پول ملی ما را در مقابل دلار تضعیف کرد.


وی با اشاره به سیاست‌های اشتباه سیف، گفت: با اعلام او برای ورود هر نوع کالا اعم از ضروری و غیر ضروری دلار 4200 تومانی اختصاص یافت؛ سیف اگر در ژاپن بود باید عذرخواهی می‌کرد ولی در کشور ما از او تجلیل می‌شود.


دولت از ریشه مشکل دارد


حکیمی‌­پور با اشاره به معضل نظریه‌پردازی در کشورمان، اظهار کرد: دولت فعلی از نظر اندیشه و ریشه دچار مشکل است.


وی تصریح کرد: طرح این سؤال که آیا ترمیم تیم اقتصادی مفید است یا خیر سؤال صحیحی نیست، چرا که من به عنوان یک استاد دانشگاه و اقتصاددان با تفکرات اقتصادی دولت و تیم اقتصادی دولت مشکل دارم؛ سیاست‌های کلی در دولت و نوع نگرش مشکل دارد.


این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید به مبانی و ریشه‌ها بپردازیم، افزود: اشتباه رسانه‌های جمعی این است که به جای ریشه‌ها به معلول‌ها می‌پردازند.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به تفکر غلط لیبرالیسم اقتصادی در دولت تشریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته لیبرالیسم اقتصادی جواب داد چرا که در آن کشورها نهادهایی وجود دارد که اگر در این سیستم مشکلی بوجود آید، جلوی آن را بگیرد اما در کشور ما این نهادهای نظارتی وجود ندارد تا جلوی مشکلات را بگیرند.


وی در ادامه با بیان اینکه نظریه‌های لیبرالیسم اقتصادی به علت شرایط و مؤلفه‌های مختلف در کشورهای دیگر پاسخ داده است، افزود: آقایان نهاوندیان و نیلی از سیاست‌گذاران اصلی اقتصادی دولت، محیط ایران را ثابت فرض می‌کنند. این افراد به علت اینکه کار اجرایی انجام نداده‌اند و به محیط اجرایی نظریه­‌ها شناخت ندارند، نظریه‌هایشان به مشکل در حوزه اجرا بر می­‌خورد.


او افزود: نظریه‌ اقتصاد کینزی وجود دارد که در کشورهای توسعه‌یافته جواب داده اما در کشور ما به علت نبود فضای ثابت و آن نهادهای نظارتی، دچار مشکل می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته