دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1397 - 00:43
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه خبر داد؛

عکس برداری از ردپای پلنگ ایرانی، در منطقه حفاظت شده خائیزکهگیلویه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: پس از 6 سال، رد پای دو قلاده پلنگ نر و ماده، در منطقه خائیز مشاهده شده است.
کد خبر : 305774

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، روح‌االله عزیزی‌دژکوه از مشاهده ردپا و سرگین چندین قلاده پلنگ ایرانی و همچنین مشاهده آنها، حین شکار خبر داد و گفت: از 6 سال قبل تاکنون ردپاهایی از پلنگ در منطقه مشاهده می‌شد، اما تاکنون موفق به مشاهده مستقیم خود این‌گونه نشده بودیم.


وی افزود: سرانجام اردیبهشت 96 محیط بان هدایت‌اله دیده‌بان، سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز، موفق می‌شود از دو گونه نر و ماده پلنگ تصویربرداری کنند.


عزیزی دژکوه به مشاهده قلاده سوم از آنها در 9 کیلومتری محل مشاهده دو قلاده اول اشاره کرد و گفت: سه ماه بعد قلاده سوم، حین شکار دام‌های اهلی در ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شد، اما به‌دلیل چابکی این‌گونه ارزشمند جانوری، مجالی برای تصویربرداری بدست نیامد.


وی به مشاهده سرگین تازه این جانور در آخرین روزهای مردادماه جاری اشاره و اظهار کرد: سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز حین گشت و کنترل منطقه، در روزهای پایانی مردادماه موفق شد، از سرگین پلنگ در منطقه تصویربرداری کند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه ادامه داد: پلنگ جانوری است که به لحاظ وضعیت بقاء در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد، اما خوشبختانه در منطقه حفاظت شده خائیز مستندات، رشد این‌گونه ارزشمند جانوری را به ما نشان می‌دهد.


براساس این گزارش، منطقه حفاظت شده خائیز از سال 1377 به‌عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با حدود اربعه مشخص تعین و به کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد. وجود دو رودخانه مارون و خیرآباد در ضلع‌های شمالی و جنوبی آن و همچنین چشمه‌سارهای آب شیرین، بر مطلوبیت این منطقه به‌عنوان زیستگاه حیات‌وحش افزوده است.


صخره‌ای بودن منطقه، وجود تنوع گونه‌های جانوری کاراکال، گرگ، شغال، کفتار و گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در کنار جمعیت قابل قبول گونه غالب جانوری کل و بز در این منطقه، سبب‌شده اهمیت حفظ و حراست از این منطقه توسط مجموعه محیط زیست استان و شهرستان دو چندان شود.


انتهای پیام/4009/4044/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته