دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روزنامه ترکی احوال نوشت؛

کاهش ارزش لیر با تشدید تنش‌های آنکارا_واشنگتن

تشدید تنش‌های میان ترکیه و آمریکا منتج به کاهش مجدد ارزش لیر شد.
کد خبر : 301199

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه ترکی احوال، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، در اقدامی متقابل چند مقام ارشد آمریکایی را تحریم کرد.


طبق اعلام خبرگزاری آناتولی ترکیه،‌ اردوغان اعلام کرد که امروز، هر نوع دارایی تحت مالکیت وزرای کشور و دادگستری آمریکا در ترکیه را توقیف خواهد کرد.


این اقدام اردوغان در پی تصمیم ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد که به بهانه دستگیری و بازجویی اندرو برانسون کشیش آمریکایی، وزرای کشور و دادگستری ترکیه را تحریم کرد. دولت آمریکا همچنین طبق بیانیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد ترکیه را از پیمان تجارت آزاد آمریکا کنار بگذارد.


هرچند به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی تحریم شده در ترکیه، دارایی خاصی در این کشور نداشته باشند، اما اقدام اردوغان نشان از اوج تنش‌های میان این کشور و آمریکا دارد.


در هفته گذشته، پس از اعلام تحریم‌های آمریکا، لیر ترکیه به کمترین میزان ارزش خود در برابر دلار یعنی 5.11 لیر برای هر دلار رسید. ترکیه برای حمایت از رشد اقتصادی خود و جبران کسری بودجه این کشور که افزایش یافته و به 6.5 درصد رشد ناخالص داخلی رسیده است،‌ نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد.


اردوغان با شروع تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه، محبوبیت زیادی را در میان ملی‌گراهای ترکیه یافته است.


وی تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم وزیرانش را یک توهین جدی به ترکیه اعلام کرده و همچنین شایعه مبادله مهمت هاکان آتیلا معاون سابق بانک «خلق» ترکیه (هال بانک) و کشیش برانسون را رد کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب