دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بلومبرگ گزارش داد؛

انتقاد تند وزیر امورخارجه چین از بدعهدی‌های تجاری آمریکا

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای انگلیسی خود از سیاست‌های اقتصادی آمریکا انتقاد کرد.
کد خبر : 300109

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، «وانگ‌یی وزیر امورخارجه چین» طی دیدارش با «جرمی‌هانت همتای انگلیسی» خود فرصت را غنیمت شمرد تا با کنایه و طعنه به آمریکا درس اقتصاد بدهد.


وی در گفت‌وگو با جرمی‌هانت تأکید کرد باید سیاست آمریکایی را به خاطر کسری بودجه تجاری و برهم زدن گفت‌و‌گوها سرزنش کرد.


وانگ‌یی در پاسخ یک خبرنگار در زمینه مسائل تجاری گفت: بگذارید یک سری حقایق اولیه را با شما در میان بگذارم. می‌دانم که شما به نتیجه بی‌طرفانه و منطقی خواهید رسید. آمریکا اغلب می‌گوید که مورد سوء استفاده قرار گرفته است،‌ اما این اظهارات، گیج‌کننده است. مثل این است که کسی در یک سوپر‌مارکت، کالایی 100 دلاری بخرد اما در حالی که این کالا را در دست دارد،‌ گلایه کند که 100 دلار از پولش کم شده است. آیا این منطقی است؟


اظهارات حق به جانب وانگ، تأکیدی بر شکاف عمیق بین چین و آمریکا بود که حدود یک ماه قبل با طرح پیشنهاد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چین ایجاد شد. هرچند مقامات چین و آمریکا به احتمال از سرگیری گفت‌و‌گوها اشاره می‌کنند، اما حدود دو ماه از آخرین مذاکرات میان مقامات عالی‌رتبه دو کشور می‌گذرد.


وزیر امور خارجه چین در ادامه افزود: چین و آمریکا طی چندین دور مذاکرات، به توافقات مهمی دست یافتند اما متأسفانه آمریکا به تعهداتش پایبند نبود و با تلاش‌های چین همراهی نکرد.


وانگ که طی این مصاحبه موضع تندی را در قبال سیاست‌های تجاری ترامپ، به‌ویژه کسری تجاری آمریکا اتخاذ کرده بود، ادامه داد: در واقع، آمریکا در زمینه کسری تجاریاش طی تجارت با چین منفعت بسیار برده و منابع و کالاهای ارزان‌قیمت بسیاری را به دست آورده که موجب بهبود شرایط مصرف‌کنندگان آنها در آمریکا و افزایش قدرت دلار شده است.


بلومبرگ در ادامه گزارش به سکوت ناشیانه جرمی‌هانت وزیر امورخارجه انگلیس طی انتقادات صریح وانگ از آمریکا اشاره کرد و نوشت: در حالی‌ که انگلیس به دنبال منابع تجاری جایگزین پس از خارج شدن از اتحادیه اروپا در سال آینده است، چین خواستار جلب حمایت بین‌المللی در زمینه مناقشات تجاری این کشور با آمریکاست.


وانگ اعلام کرد به همراه هانت در مورد تجارت آزاد،‌ توافقات چندجانبه و اجرای قوانین سازمان تجارت جهانی به توافق رسیده‌اند، با این وجود،‌ چین همچنان به دنبال از‌سرگیری گفت‌وگوها با آمریکا در صورت محیا بودن شرایط است.


وزیر امور خارجه چین در پایان گفت: مسیر گفت‌وگو و مذاکره همچنان باز است، اما هر نوع گفت‌و‌گویی باید بر اساس برابری و احترام متقابل باشد. هر نوع تهدید یا فشار از سوی هر‌ کدام از طرفین، پاسخ متقابل در پی خواهد داشت.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب