دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1397 - 10:30

ارائه برنامه استراتژیک نخستین دانشکده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی

برنامه استراتژیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به عنوان نخستین دانشکده در جلسه‌ شورای راهبردی این دانشگاه ارائه شد.
کد خبر : 296318

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در جلسه‌ شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران که با حضور سیدعلی ابطحی رئیس دانشگاه و جمعی از مسئولان، روسا و معاونین دانشکده‌ها برگزار شد، دانشکده دندانپزشکی به عنوان نخستین دانشکده این دانشگاه سند برنامه راهبردی ششم ( 99- 1395 ) خود را ارائه و مورد بررسی و مشورت قرار گرفت.


افشین حراجی سرپرست دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در این جلسه به ارائه برنامه استراتژیک و سند راهبردی ششم ( 99- 1395 ) دانشکده متبوع خود پرداخت و گزارش مفصلی در این باره ارائه داد.


دبیر برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هم درباره بسته تدوین برنامه راهبردی گفت: «همه برنامه‌های دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها باید بر اساس ساختار ارائه شده که با عنوان «بسته تدوین برنامه راهبردی» در سایت دانشگاه علوم پزشکی بارگذاری شده است به هدف گذاری‌ها، استراتژی‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف در هر حوزه در قالب (ماتریس swot) بر مبنای الگویی قابل استناد تهیه و در زمان مشخص ارائه شود.»


دکتر روح‌الله رضازاده با تاکید بر کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای و لزوم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی و دانش‌بنیان با توجه به وجود پتانسیل موجود در این زمینه گفت: «شاخص‌هایی که برای ارزیابی استراتژی در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید قابل سنجش بوده و به سهولت قابل تائید باشند. شاید شاخص‌هایی که بتوان به وسیله آن نتایج را پیش‌بینی کرد در مقایسه با شاخص‌هایی که تعیین‌کننده رویدادها هستند از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.»


وی افزود: «ارزیابی استراتژی بر اساس شاخص‌های کمی و کیفی انجام می‌شود، اما معمولاً استراتژیست‌ها از نسبت‌های مالی (شاخص‌های کمی) استفاده می‌کنند و می‌کوشند میان دانشگاه‌ها (بویژه در نظام آموزش عالی غیردولتی) سه نوع مقایسه انجام دهند که شامل مقایسه عملکرد واحدهای دانشگاهی در دوره‌های مختلف زمانی، مقایسه عملکرد واحدهای دانشگاهی با عملکرد دانشگاه‌های رقیب و مقایسه عملکرد دانشگاه و واحدهای آن با میانگین مطلوب در هر حوزه (آموزشی، اداری - مالی، پژوهشی، فرهنگی - اجتماعی و ...) است.»


رضازاده گفت: «وجود برنامه استراتژیک گرچه به لحاظ توسعه بسیار سودبخش و ارتقادهنده است، اما چنانچه برنامه‌ها در شرایط زمانی تعیین شده و بر حسب شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار نگیرد، موفقیت و عدم موفقیت واحدهای دانشگاهی تعیین نخواهد شد. پس دقت در تهیه آمار و اطلاعات جداول اهداف کمی که در این بسته قرار داده شده می‌تواند در راستای ارزیابی عملکرد کمک قابل توجهی کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب