دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از ساخت برانکارد هوشمند گزارش می‌دهد؛

پایان مشکلات حمل سنتی بیمار/ حمل بیمار با وزن بیشتر در زمان کمتر با برانکاردی ارزان‌‌تر

فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با تشریح برخی مزایای دستگاه برانکارد هوشمند نسبت به نمونه خارجی گفت:‌ تولید این برانکارد را می‌توان پایان مشکلات حمل بیمار به روش سنتی دانست.
کد خبر : 296019

به گزارش خبرنگار گروه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبرگزاری آنا، حسین صاحبی بزاز مخترع جوان دزفولی است که با وجود موانع فراوان با پشتکار، تحقیق، استفاده از تیم تحقیقاتی قوی و با حمایت مرکز رشد و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول توانست ایده خود را برای تولید دستگاه برانکارد هوشمند عملیاتی کند. وی فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است.


صاحبی بزاز متولد سال 1368 در دزفول است و پس از اخذ مدرک کاردانی مکانیک در سال 1390 برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در سال 1393 به دانشگاه آزاد اسلامی دزفول رفت. صاحبی پس از ورود به این واحد دانشگاهی با راهنمایی‌های برخی استادان توانست ایده‌های جدیدی را پیگیری کند و در نهایت نخستین سازنده برانکارد هوشمند در کشور باشد.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنــا و درباره ایده دستگاه برانکارد هوشمند اظهار کرد:‌ «سال 1391 در جشنواره خلیج فارس(بوشهر) شرکت و با ارائه ساخت موتور خودرو مقام نخست این جشنواره را کسب کردم. آنجا با فردی آشنا شدم که مدرک دکتری مهندسی پزشکی داشت. وی درباره رشته مهندسی پزشکی توضیحاتی به من داد و پس از آن بود که تحقیقات گسترده‌ای درباره این رشته انجام دادم و با بهره‌گیری از آن و تلفیق با رشته مهندسی مکانیک موفق به ساخت برانکارد هوشمند شدم.»


حمل بیمار با برانکارد هوشمند از سوی یک پرستار براحتی و بدون دخالت دست با سرعت عمل و ایمنی بالا انجام می‌شود

صاحبی اضافه کرد:‌ «در سیستم‌های بیمارستانی، پرستاران و کادر خدمات برای حمل و نقل بیماران بین بخش‌ها و یا اتاق عمل از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند که استفاده از ملحفه فشار زیادی را به پرستار، خدمه و بیمار وارد می‌کند. با طرح جدید و استفاده از برانکارد هوشمند تمام مشکلات مرتفع‌ شده و جابه‌جایی بیمار از سوی یک پرستار خانم براحتی و بدون دخالت دست با سرعت عمل و ایمنی بالا انجام می‌شود.»


این مخترع جوان افزود: «یک پرستار خانم به‌تنهایی و بدون دخالت دست می‌تواند عملیات حمل بیمار را انجام دهد. حمل بیمار با استفاده از برانکارد هوشمند به راحتی انجام می‌شود. تنظیم ارتفاع برانکارد از 67 سانتیمتر تا یک متر و 25 سانتیمتر است و در تمام موقعیت‌های بیمارستانی از تخت M.R.I با بالاترین ارتفاع تا تخت بستری که پایین‌ترین ارتفاع را دارد، عملیات جابه‌جایی بیمار را به صورت کامل انجام می‌دهد.»



فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «جابه‌‌جایی بیماران به ویژه بیماران آسیب‌دیده از تصادفات، قطع نخاع و جراحی شده علاوه بر اینکه برای کارکنان بیمارستان سخت و مشکل است برای خود بیماران خطرات جدی به همراه دارد. در نوع دستی، حمل بیمار و جابه‌جایی وی از سوی حداقل دو پرستار از تختی به تخت دیگر صورت می‌گیرد، ولی در روش استفاده از برانکارد هوشمند، بدون دخالت دست عملیات حمل بیمار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.»


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا مکانیک گفت:‌ «نمونه خارجی این برانکارد در بازار موجود است که دارای کیفیت پایین‌تر و کارآیی محدود‌تر است و نمونه ایرانی 45 درصد از نمونه خارجی خود ارزان‌تر است. در نمونه خارجی تا سقف 70 کیلوگرم وزن را جابه‌جا می‌کند در حالی‌که نمونه ساخت ما تا سقف 200 کیلوگرم وزن را جابه‌جا می‌کند. در نمونه خارجی در 4 دقیقه جابه‌جایی بیمار صورت می‌گیرد و در نمونه ساخت ما در 40 ثانیه جابه‌جایی انجام می‌گیرد. در نمونه خارجی، جابه‌جایی بیمار در چندین مرحله انجام شده در حالی‌که در نمونه ساخت ما فقط در یک مرحله جابه‌جایی انجام می‌گیرد. نمونه خارجی دارای سطح بستری سخت است ولی نمونه ساخت ایران سطح بستری نرم و راحت را برای بیمار فراهم می‌آورد.»


برانکارد هوشمند واحد دزفول 45 درصد از نمونه خارجی خود ارزان‌تر است و تا سقف 200 کیلوگرم وزن را در 40 ثانیه جابه‌جا می‌کند

وی بیان کرد: «نمونه خارجی این برانکارد، چینی است که به علت کیفیت پایین و قیمت بسیار بالا مورد استفاده قرار نگرفته و شرکت سازنده آن ورشکست شده است. برانکارد هوشمندی که از سوی شرکت ما طراحی و ساخته شده قادر است بیمار را بدون‌ تنش و حرکت جابه‌جا کند و این امر موجب شده تا سفارشات متعددی از کشور داشته باشیم.»


این مخترع جوان درباره اینکه چگونه جذب مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول شد گفت:‌ «برانکارد هوشمند طرحی دانش‌بنیان است که طبق استاندارد کشورهای اروپایی و به کمک مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به مرحله تولید رسیده است. پس از انعقاد قرارداد با واحد دزفول، 2 کارگاه کاملاً مجهز با سرمایه‌ای بیش از 5 میلیارد تومان برای توسعه این کار در اختیار اینجانب قرار گرفت. به کمک مسئولان مرکز رشد و حمایت‌های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول مکان و از نظر مالی وام‌های مناسبی با درصد پرداختی پایین اعطا شد. به جرأت می‌توان گفت اگر حمایت‌های واحد دزفول نبود برای ساخت برانکارد هوشمند با مشکلات زیادی مواجه می‌شدم.»


وی تأکید کرد: «اکنون شرکت دانش‌بنیان پویا مکانیک صاحبی را دارم. سال‌های 1394 و 1395 شرکت پویا مکانیک در حوزه دانش‌بنیان مقام نخست استان خوزستان را کسب کرد. سال 1396 برترین کارآفرین و مهندس برتر استان خوزستان شدم.»


سخنی با کارآفرینان


صاحبی با توجه به اهمیت روحیه تیمی برای فعالیت‌های تولیدی بیان کرد: «تیم تحقیقاتی ما متخصصان رشته‌های متالوژی، الکترونیک، مکانیک، مواد و پلیمر نزدیک به 2 سال است که تشکیل شده و در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌‌کند. به کارآفرینان توصیه می‌کنم برای تولید محصول مورد نظر خود، تیم تحقیقاتی و اجرایی تشکیل دهند، زیرا تمام شرکت‌های پیشرفته جهان دارای چنین تیم‌هایی هستند. افراد به تنهایی نمی‌توانند ایده خود را به سرعت جلو ببرند.»


صاحبی درباره استقبال از این دستگاه اظهار کرد: «متأسفانه چون بیمارستان‌های ما دولتی هستند، کمتر به خرید برانکارد هوشمند رغبت نشان می‌دهند. اکنون در حال شناساندن و معرفی بهتر محصول خود به بیمارستان‌های سراسر کشور هستیم در حالی که استفاده از برانکارد هوشمند در بیمارستان‌ها علاوه بر کمک به بیمار و کادر درمانی، گامی است در راستای تحقق شعار ملی «حمایت از کالای ایرانی» و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای شکوفایی استعداد جوانانی که علاقه‌مند به خودکفایی و توسعه اقتصاد کشور خود هستند.»


انتهای پیام/4062/4065


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته