سالانه 2هزار و 900 تهرانی در اثر آلودگی هوا جان میبازند
به گزارش گروه اجتماعی آنا، مهرداد لاهوتی، افزود: در این میان، هر نهاد نسخه خاص خود را در خصوص آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت مردم میپیچد اما واقعیت این است که بالغ بر 80 درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل وجود و فعالیت انبوه وسایل نقلیه غیر استاندارد است.
وی با تأکید بر این که اگر دولتها به تکالیف قانونی خود در برنامههای توسعه عمل میکردند، هم اکنون آلودگی هوای تهران به مراتب کمتر بود، اعلام کرد: قانون برنامه چهارم، دولت را مکلف کرده است 75 درصد از جابهجاییهای تهران با وسایل نقلیه عمومی صورت گیرد اما این قانون ایدهآل تا کنون محقق نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که بر این اساس، قرار بود تنها 25 درصد مردم تهران از وسایل حملونقل شخصی استفاده کنند، اظهار کرد: این در حالی است که هم اینک نیمی از مردم این کلانشهر از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکنند که همین موضوع و نیز استاندارد نبودن این خودروها موجب آلودگی هوای تهران شده است.
لاهوتی با بیان این که همچنین قرار بود خودروهای داخلی تا پایان برنامه چهارم، استاندارد یورو 4 را اخذ کرده و حتی در برنامه ششم به سمت استاندارد یورو 5 حرکت کنند، تصریح کرد: با وجود این که برنامه پنجم در حال اتمام است اما هنوز استاندارد یورو 4 نیز اجرایی نشده و همچنان استاندارد یورو 2 در حال اجراست.
عضو فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید بر این که در صورت اجرای استاندارد یورو 4 و خروج خودروهای فرسوده، آلودگی هوای تهران بهبود پیدا میکند، تصریح کرد: متأسفانه در مورد خروج خودروهای فرسوده تدبیر لازم صورت نگرفته و عزم جدی وجود ندارد و به عنوان نمونه، در خصوص خروج پیکان از ناوگان حملونقل شهری با وجود تولید انبوه گازهای آلاینده، همچنان تعلل میشود.
انتهای پیام/