خالکوبی در ایران نشات گرفته از حس حقارت است
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، یکی از مهمترین معضلات اجتماعی نسل امروز و از پدیدههای زشتی که این روزها در بین نسل جوان جامعه به شدت رواج پیدا کرده است و جوانان و نوجوانان را دچار تب و تاب تندی کرده، بحث تتو و خالکوبی است. تمایل به امر خالکوبی و گرایش نسل امروز به این قبیل امور قابل تامل است و جامعه را درگیر خود کرده و از اعضای بدن جوانان چهرهای زشت و ناپسند در خیابانهای شهر بر جای گذاشته است. پرسه جوانان در سطح شهر با نمایش خالکوبیهای انجام شده روی دستان و گردن و دیگر اعضای بدن آنها گویای این مطلب است. از همین رو و برای رسیدن به پاسخ سوالهایی همچون علل و عوامل گرایش مردم به خالکوبی به سراغ دکتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه رفتهایم و با او همکلام شدهایم. مشروح گفتههای این کارشناس را در ادامه میخوانید.
اتفاقاتی که در این زمینه به خصوص در مبحث خالکوبی جوانان و نوجوانان رخ داده است قطعا یک بعد روانشناسی و یک بعد اجتماعی دارد. از منظر روانشناسی ریشه اصلی خالکوبی بیشتر به مازوخیسم و سادیسم (خود آزاری و دیگر آزاری) بر میگردد. به دلیل اینکه افرادی که اضطراب بالایی دارند و حال روحی خوبی ندارند، به بدن خود ضرب و جرح وارد میکنند و و در اثر این کار ناشایست، در بدن آندروفین ترشح میشود و این آندرفین که از جنس مرفین است باعث میشود که تسکینی در بدن هم در موضع درد ایجاد شود و هم روی اعصاب اثر گذاشته و به نوعی به اعصاب آرامش دهد و به قولی اعصاب آشفته آرام بگیرد. در نتیجه فرد به اصطلاح دست به خودزنی میزند و و روی اعضای بدن خود تیغ میکشد. خالکوبی هم بخشی از این داستان غم انگیز مازوخیسم و لذت ناشی از مازوخیسم است و بخشی دیگر هم به آرامشی که در اثر ترشح آندروفین تولید میشود، بر میگردد.
خالکوبی نشات گرفته از حس حقارت است
خالکوبی از بعد روانشناسی نشات گرفته از حس حقارت است و افرادی که در حقیقت کمتر از باقی مردم دیده شدهاند و در دوران کودکی و نوجوانی کمتر به آنها توجه شده است، بیشتر دست به این گونه کارهای زشت میزنند تا بیشتر دیده شوند. این دسته از افراد با انجام خالکوبی روی نقاط مختلف بدن خود، به نوعی به دنبال جلب توجه دیگران هستند و خالکوبی هایشان را هم در اشکال مختلف انجام میدهند تا حداقل برای مدت زمان کوتاهی هم که شده از سوی دیگر افراد جامعه دیده شوند.
رسیدن به احساس تعلق
نکته دیگر احساس تعلق به چیزهای خاص است. اینکه هر کسی نمادی را برای خود تعین میکند تا به این احساس تعلق برسد. با تمام این تفاسیر میتوان گفت: از منظر روانشناسی تحلیل در خصوص بحث خالکوبی و تتو زیاد است و ما تنها به چند نمونه و چند علت آن اشاره کردیم.
تقلید و همسان سازی
از بعد جامعه شناسی شاید یکی از مهترین دلایلی که بتوان از آن به عنوان عامل گرایش جوانان به تتو و خالکوبی ذکر کرد پارامتر تقلید اجتماعی باشد. انسانها به لحاظ اجتماعی گروههای مرجعی دارند. گروه مرجع یعنی کسانی که افراد سبک زندگی شان را از آنها تقلید کرده و به نوعی آنان را برای خود الگو میسازند و مثل آنها عمل میکنند.
گروههای مرجعی مثل ورزشکاران، فوتبالیست ها، خواننده ها، سلبریتی ها، هنرمندان، بازیگران و... به این خاطر که برخی ورزشکاران، فوتبالیست ها، خواننده ها، سلبریتی ها، هنرمندان، بازیگران و... خالکوبی دارند و تتو کردهاند، جوانان و هواداران آنها هم از این قبیل اقشار گوناگون الگو گرفته و به سمت و سویی میروند که منجر به شبیه سازی خود با ورزشکاران، فوتبالیست ها، خواننده ها، سلبریتی ها، هنرمندان، بازیگران و... شود. مسئله تقلید و همسان سازی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان امروز ما از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. وقتی ورزشکاری همچون دژاگه روی بدن خود خالکوبی کامل دارد و با همان خالکوبی اش هم عضو تیم ملی کشور ما است، شوربختانه باید گفت که جوان جامعه هم از این آقا الگو میگیرد و تلاش میکنند تا بدن خود را مثل بدن او کند. به همین خاطر زیر تیغ جراحی میرود.
این مسئله تنها به خالکوبی و تتو و... ختم نمیشود. این معضل رایج را میتوان در اعمال جراحی بینی و زیبایی و... هم مشاهده کرد. تلاش دختران و پسران ایرانی برای انجام عملهای جراحی همچون عمل زیبایی و بینی و... ایران را در رتبه یک جهانی قرار داده است. البته در این میان ماهواره و تبلیغات پی در پی آن نیز نقش بسزایی در این آشفتگی اجتماعی دارد.
پیروی از مد جامعه
مد اجتماعی نکته بعدی در رابطه با گرایش نوجوانان و جوانان به مسئله تتو و خالکوبی، پرداختن و اهمیت و توجه به مسئله مد اجتماعی است. به این معنی که هر از گاهی در جامعه ما امری به عنوان یک پدیده اجتماعی مطرح میشود و خود را در غالب نمادهایی مشخص نشان میدهد. مدهای اجتماعی در حقیقت به شکلی پدیدههای فرهنگی میشود نه عنصر فرهنگی. چرا که عنصر و پدیده کوچکترین واحدهای فرهنگی هستند و این عنصر است که ریشه دارد، اما پدیده بدون ریشه است.
نمادهای پدیدههای فرهنگی در دورههایی اوج میگیرند. مثل الان که پدیده تتو و خالکوبی در بطن و سطح شهر رایج شده است. دقیقا مثل گرایش جوانان و نوجوانان جامعه به استفاده از قلیان. بنابراین این پدیدهها گاهی همچون موجی میآیند و جامعه و افراد جامعه را درگیر خود میکنند.
تقلید از گروه همسالان
نکته پایانی نیز در خصوص تقلید از گروه همسالان است. یکی از مهترین منابع تربیتی نوجوانان و جوانان گروه همسالان است و، چون دوستان و همکلاسیها و اطرافیان و همسالان جوانان و نوجوان ما خالکوبی و تتو کردهاند، او نیز گرایش و میل به انجام این کار پیدا کرده و متاسفانه به این سمت و سو کشیده میشود. در این میان خانوادهها و رسانهها نقش بی بدیلی در افزایش مهارتهای زندگی و اشاعه فرهنگ «نه به خالکوبی» داشته و لزوم مقابله و مبارزه با شیوع و رواج بیشتر این پدیده ناپسند بیش از پیش احساس میشود.
منبع: روزنامه جوان
انتهای پیام/
انتهای پیام/