دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1397 - 13:05
تتو فرهنگ غربی یا اصیل ایرانی؛

طعنه طرح تتوی بالاشهری‌ها به جنوب‌شهر/ از شکست عشقی تا زورآزمایی

روزگاری بود که بر روی چانه و پیشانی مادربزرگ‌‌‌ها چند نقطه آبی‌رنگ نقش بسته بود و کتف‌های پدربزرگ‌ها نیز با یک تیر و کمان و یا یک بیت شعر زینت پیدا می‌کرد.
کد خبر : 331655
1533289_175.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا - ملیحه محمودخواه؛ روزگاری بود که بر روی چانه و پیشانی مادربزرگ‌ها چند نقطه آبی‌رنگ نقش بسته بود و کتف‌های مردانه پدربزرگ‌ها نیز با یک تیر و کمان و یا یک بیت شعر زینت پیدا می‌کرد.


حالا این تیر و کمان‌ها به دست اژدهایی رنگینی افتاده که مجال خودنمایی بر روی بازو و کتف جوانان را پیداکرده و نقطه‌های روی پیشانی مادربزرگ‌ها جای خود را به نقاشی‌های فرشته‌های رنگارنگ و گل‌های وحشی روی دست نوه‌های آن‌ها داده است.


اگر 700 سال پیش به دنیا می‌آمدید و نقشی را روی دست یا صورت کسی می‌دیدید می‌دانستید او از قبیله‌ای خاص است و برای آنکه نشان دهد سرکش و یاغی است این نقش‌ها را روی صورتش می‌کشید. اگر آن زمان هم همین یکه‌بزن‌های قبایل می‌دانستند که امروز قرار است این نقش‌ها برای زیبایی و مد به‌کار رود قطعاً دچار افسردگی حاد می‌شدند و تغییر رویه می‌دادند.


تتوهای امروزی که جای خال‌کوبی‌های قدیمی را گرفته است از نظر ماهیتی دچار تغییرات زیادی شده و حالا نقش خودش را برای ایجاد رعب و وحشت از دست‌ داده و در نقش مد فرورفته است. آن‌قدر ماجرای تتو و خال‌کوبی‌ها برای برخی اهمیت پیداکرده که بعضی چند ماه پول جمع می‌کنند تا برای زدن یک نقش به کشورهای آسیای شرقی سفر کنند.


چرا جوان‌ها تتو می‌کنند؟


شاید اگر 700 سال پیش کسی خال‌کوبی می‌کرد هیچ‌کسی به فکر آن نبود که شخصیت او را تحلیل و بررسی کند اما امروز با پیشرفت علوم مختلف کوچک‌ترین عکس‌العملی که در جامعه‌ای همه‌گیر می‌شود مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد.


روان‌شناسان و جامعه‌شناسان زیادی در خصوص تتو تحقیقات انجام داده‌اند و عده‌ای این ماجرا را به رفع نیاز توجه جوانان از سوی دیگران ربط داده‌اند و برخی نیز آن را نوعی خودآزاری عنوان کرده‌اند.


احمد غلامی استاد دانشگاه و دکترای جامعه شناسی اقتصاد و جامعه معتقد است که خال‌کوبی قدمت دیرینه در ایران دارد اما کارکرد آن تغییر کرده است. در زمان‌های قدیم اگر فردی بیمار بود و در قسمتی از پوست بیماری داشت بر روی آن خال‌کوبی می‌زد تا مشکل پوستی‌اش نشان داده نشود. در قبایل مختلف نیز بعضی‌ها که جنگجوتر بودند روی بدنشان را تتو می‌کردند. البته مریدان نیز برای آنکه ارادت خودشان را به شیخ خود نشان دهند گاهی نام یا عکس او را روی بازوی خود خال‌کوبی می‌کردند.


تغییر اهمیت بدن موضوعی است که سبب شده توجه به تتو پررنگ‌تر شود. این موضوع را  «فوکو» در کتاب‌های نظریه‌ای خود طرح کرده است.


این جامعه‌شناس در ادامه تصریح می‌کند: بدن جایگاه مرکزی پیداکرده و درواقع این‌طور به نظر می‌رسد که فرد با این تتو می‌تواند تصویر دیگری از خود به نمایش بگذارد. در چنین شرایطی این افراد فکر می‌کنند با این تتو می‌توانند تصویری که ساخته خودشان است را در معرض دید دیگران قرار دهند. درواقع این‌طور به نظر می‌رسد که خودش خالق تصویری است که در ذهن دیگران قرار می‌دهد. ورزشکاران، ستارگان سینما و سلبریتی‌ها نیز تصویری را که ساختار فکری و فرهنگی آن‌هاست به نمایش می‌گذارند.


اعتراض به شرایط موجود


اما برخی نیز شکایت از شرایط موجود را دلیل اصلی خال‌کوبی‌هایی می‌دانند که جوانان بر روی بدن خود نقش می‌زنند. این گروه معتقدند اعتراض به شرایطی که خود را مستحق آن دانسته و به آن نرسیده‌اند دلیل آسیبی است که با تتو به بدن خود وارد می‌کنند.


البته خود کسانی که تتو می‌زنند به خاطر برخورد با افراد زیادی که برای تتو به آن‌ها مراجعه می‌کنند به یک کارشناس در این حوزه تبدیل‌شده‌اند.


طرح تتو شمال شهری‌ها با جنوب شهری‌ها متفاوت است


سیامک 30 ساله چند سال است تتو انجام می‌دهد. او می‌گوید: طرح‌هایی که بچه‌های جنوب شهر انتخاب می‌کند با آنچه که بچه‌های بالای شهر می‌پسندند متفاوت است. بچه‌های جنوب شهر اشعار غمگین و طرح‌های بزرگ را بیشتر می‌پسندند و انگار درد بر آن‌ها اثری ندارد؛ اما شمال شهری‌ها شرایطشان متفاوت است. آن‌ها طرح‌های حجمی و رنگی را بیشتر می‌پسندند.


انتخاب جای تتو نیز مهم است؛ برخی‌ تتوهایشان را در قسمتی می‌زنند که در دید باشد و ابایی نیز از این کار ندارند اما برخی نیز با احتیاط بیشتری رفتار می‌کنند و ترجیح می‌دهند نقش تتو در جایی باشد که زیاد در معرض دید نباشد و در واقع باید گفت تتو دیگر آن‌ «اولدروم و بولدرومی» که برای ایجاد ترس و وحشت در دیگران داشت را از دست‌ داده است و نسل جدید به چشم سرگرمی به آن نگاه می‌کنند؛ در هر سالن و آرایشگاهی نیز می‌توانید افرادی را ببینید که مشغول انجام تتو هستند.


تعارضات حل نشده عامل گرایش به تتو


علیرضا امیدی متخصص بیماری‌های اعصاب و روان معتقد است: مطرح شدن یک جوان از دلایلی است که سبب می‌شود جوانان به سمت تتو گرایش پیدا کنند.


وی در ادامه می‌افزاید: مدگرایی، وجود تعارضات حل‌نشده در وجود جوانان و تنفر علیه خود از عمده دلایلی است که سبب می‌شود افراد بسته به شرایط روحی خود، دست به «تتو» بزنند.‌


البته این متخصص اعصاب و روان، مصرف مواد مخدر و الکل و پذیرفته شدن در گروه‌های ناهنجار را نیز در انجام این کار بدون تأثیر نمی‌داند و معتقد است شکست‌های عشقی نیز می‌تواند افراد را به سمت تتو و فرار کردن از غم این موضوع هدایت کند.


امیدی در ادامه می‌گوید: باید اعتمادبه‌نفس در جوانان ما تقویت شود و آموزش که حلقه مفقوده در این خصوص است به جوانان داده شود. اگر برخی از این جوانان یک جلسه با مشاور همراه شوند قطعاً در انجام این کار تجدیدنظر خواهند کرد زیرا بسیاری از جوانان از احساسات داخلی خود بی‌خبر هستند.


تأکید بر داشته‌های واقعی خود و تقویت بر خلاقیت‌های وجودی هر فرد مسائلی است که به نظر این متخصص اعصاب و روان می‌تواند در کاهش اشتیاق به تتو اثرگذار باشد.


وقتی جوان از چیزی منع شود به آن گرایش بیشتری پیدا می‌کند


ناصر قاسمی مسئول کلینیک مشاوره زندگی تازه نیز نوع تربیت خانوادگی را عامل اصلی تمایل جوانان به تتو می‌داند و در این خصوص می‌گوید: وقتی فرزندان از چیزی به‌شدت منع می‌شوند به سمت آن گرایش بیشتری پیدا می‌کنند. خانواده‌ها با کنترل بیشتر فرزندان، استقلال آن‌ها را محدود می‌کنند و وقتی به سنی می‌رسند که می‌توانند استقلال خود را نشان دهند دست به اقداماتی می‌زنند  تا این استقلال را بیشتر نشان دهند.


وی به تحقیقی که در یکی از دانشگاه‌های دنیا انجام‌ شده اشاره می‌کند و می‌گوید: در این تحقیق برخی از جوانانی که تتوی بدن دارند در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.


برخی نیز تصمیم دارند اعتراضات خود را با تتو نشان دهند؛ البته این گروه می‌توانند به خودزنی نیز دست بزنند.


عوارض تتو زیاد است 


محمدرضا احمدی متخصص بیماری‌های پوست و مو نیز در مورد آثار این بیماری‌ها می‌گوید:‌ تتو ازنظر پزشکی برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل درمان استفاده می‌شود. اما به‌جز این استفاده می‌تواند جرم تلقی شود زیرا عوارض جدی مانند بیماری‌های عفونی، ایدز، هپاتیت و سل و تب‌خال را به دنبال دارد. متأسفانه بیشتر تتوها در آرایشگاه‌ها بدون مجوز و استریل صورت می‌گیرد.


این پزشک متخصص در ادامه تصریح می‌کند: آلرژی‌های پوستی، تورم غدد لنفاوی، ابتلا به بیماری‌های عفونی از عوارض تتوهاست که به‌راحتی درمان نمی‌شود.


احکام خال‌کوبی در اسلام


اکثر مراجع تقلید در مورد خال‌کوبی مردان و تتوی زنان گفته‌اند که اگر خال‌کوبی مجرد رنگ باشد و یا در زیرپوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است. مگر زمانی که مانع مذکور روی پوست و دارای جرم باشد، به‌نحوی‌که مانع از رسیدن آب به پوست شود که در این صورت باید ابتدا مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.‌


بنابراین اگر تاتو، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بدن شود، باید قبل از وضو یا غسل برطرف شود و در غیراین‌صورت اگر همانند خال‌کوبی و زیرپوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود، اشکالی ندارد و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت وضو و غسل دارد، در چنین حالتی صحیح است.‌


نداشتن الگوی مناسب 


مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی نیز به خبرنگار اجتماعی آنا می‌گوید: در دوران ابن‌سینا بسیاری از بیماران برای تسکین دردهای خود در نقاطی از بدن خال‌کوبی می‌کردند.


وی ادامه می‌دهد: البته بعدازآن نیز این کارکرد کمی تغییر کرد و افراد سابقه‌دار و خلاف‌کار نیز برای آنکه رذالت خود را بیشتر به رخ بکشند روی قسمت‌هایی از بدن نقش‌هایی را خال‌کوبی می‌کردند.


ابهری در این خصوص ادامه می‌دهد: در اروپا شرایط متفاوت است و گروه‌های هم‌جنس‌گرا و رپ‌ها خال‌کوبی‌های مشترک و یک‌شکلی بر روی دست و صورت و گردن خود می‌زنند.


این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح می‌کند: اگر بسیاری از آنان فلسفه خال‌کوبی را بدانند محال است خال‌کوبی کنند و مشکل اینجاست که نبودن الگوی نادرست و عدم آگاهی سبب می‌شود که جوانان به این سمت گرایش پیدا کنند.


این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه اکنون حدود ۵ درصد زنان و مردان کشور به دنبال خال‌کوبی هستند می‌گوید: بسیاری از جوانان فکر می‌کنند که خال‌کوبی را می‌توانند به‌راحتی پاک کنند درحالی‌که درد و رنج آن چند برابر و هزینه گزافی را نیز روی دست آن‌ها می‌گذارد و این موضوع را آن‌ها پیش از آنکه اقدام به تتو کنند باید بدانند.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب