دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1397 - 16:23

سد بوکان 65 درصد منابع حوزه آبریز دریاچه ارومیه را تامین می‌کند

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سد بوکان 65 درصد از حوزه آبریز دریاچه ارومیه است.
کد خبر : 291812

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، آرش اخوان در جلسه چگونگی مدیریت تامین منابع آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: هم اکنون 110 سد مشمول فرآیند برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و مصارف سدهای کشور هستند که در این برنامه مدیریت منابع و مصارف سدها تدوین و تنظیم شده و به شرکت‌های آب استانی ابلاغ می‌شود تا در طول سال میزان آب پیش‌بینی شده را مورد بهره‌برداری قرار دهند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه در طول اجرای برنامه شاهد عدم قطعیت در پیش‌بینی هستیم برنامه عملکرد را مورد پایش قرار می‌دهیم و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مجددا اصلاح و بازنگری می‌شوند، به طوری که در طول سال دو الی سه بار اصلاح برنامه صورت گرفته است.


اخوان یادآور شد: میزان منابع و مصارف آب سدها به صورت ماهانه ارزیابی و پیش‌بینی می‌شود.


مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران یادآور شد: سدهای بسیاری در تامین آب دریاچه ارومیه سهم دارند به طوری که سد سلماس، زولا، حسنلو، مهاباد، بوکان، ساروق، قلعه‌چای و شهرچای سهم بسزایی در تامین آب دریاچه ارومیه دارند به طوری که حجم مخازن این سدهای نه گانه حدود یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب است.


وی ادامه داد: سال‌های 94 و 95 سال‌های ترسالی در کشور ثبت شده است و سال 96 نیز میزان حجم آب سدها نزدیک به نرمال بود به طوری که در انتهای شهریور بیش از خط قرمز آب داشتیم.


این مقام مسئول یادآور شد: آورد سد بوکان 65 درصد از حوزه آبریز دریاچه ارومیه است و میانگین ورودی سدها در اسفند، فروردین و اردیبهشت حدود 70 درصد است به طوری که شیب آبگیری سدها از اوایل اسفند ماه سرعت می‌گیرد و با توجه به اینکه فقط در زمینه آب شرب مصرف می‌شود و در این ایام کشاورزی نداریم، به میزان قابل توجهی آب ذخیره می‌شود.


اخوان ادامه داد: با شروع کار ستاد احیای دریاچه ارومیه و در دوره جدید سال آبی، مصرف آب از دریاچه ارومیه 29 درصد کاهش یافته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: دریاچه ارومیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته