ابلاغ مأموریت تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور/ تدوین شیوهنامه فرصت مطالعاتی استادان در صنعت ضروری است
به گزارش خبرگزاری آنا از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر فرهاد رهبر در جلسه شورای هماهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر گفت: محتوای دروس در مقاطع مختلف باید به این سمت برود که دانشجو در وهله اول بداند چگونه مسالهیابی کند و دوم اینکه چگونه به حل مساله بپردازد؛ این درحالیست محتواهای درسی دانشگاهی در حال حاضر حافظهمحور است.
وی افزود: واحد علوم و تحقیقات میتواند در پیشبرد برنامه تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد که این برنامه، نقطه آغازینی برای مسالهمحوری محسوب میشود. به عنوان مثال یک گروه از استادان در یک حوزه تخصصی تشکیل شود و هر کدام یک فصل از یک کتاب درسی را متناسب با تجارب و وضعیت بومی کشور تدوین کنند.
رهبر تاکید کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تقویت روحیه کار گروهی در نوشتن کتاب، جهاد تدوین کتب درسی بومی را با تکیه بر مسائل بومی کشور و متناسب با جهتی که برای متحول شدن آموزشها میرویم، به سمت مسالهمحوری سوق دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از دلایل شکلگیری بازار «پایاننامه فروشی» را عدم آشنایی و تسلط برخی دانشجویان به فرآیند مسالهیابی و حل مساله دانست و با یادآوری استراتژی کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر مسالهمحوری و حل مسائل جامعه و کشور، گفت: علمی که توسط استاد و محقق ایرانی تولید میشود باید به ثروت و ارزشافزوده تبدیل و مشکلی از مشکلات کشور را حل کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بر ضرورت تغییر معیارهای موثر در ارتقای اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: از طریق تغییر آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی و ارزشگذاری بر روی خدمات و فعالیتهایی که در زمینه ارتباط با صنعت انجام میدهند، میتوان حساسیت اعضای هیات علمی نسبت به حل مساله را افزایش داد.
وی با تاکید بر ضرورت شکلگیری همکاریهای مشترک تحقیقاتی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: انتظار میرود واحدهای دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی را یکپارچه ببینند و هر واحدی که در زمینه تحقیقاتی تبدیل به هاب میشود، امکانات و پژوهشهای مرتبط صورت گرفته در سایر واحدها را به کمک بگیرد.
رهبر خاطرنشان کرد: واحدهای دانشگاهی در انجام پروژههای ملی و بزرگ، امکانات و ظرفیتهای واحدهای مختلف دانشگاه را به کمک بگیرند؛ به عنوان مثال هنگام تعریف یک طرح تحقیقاتی، ابتدا به جستوجو در عنوانهای تحقیقات صورت گرفته در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی بپردازند.
وی کار جهادی دانشگاهیان را تضمینکننده افزایش اعتماد صنعت به دانشگاه دانست و افزود: واحدهای دانشگاهی باید به مرکز اتصال اعضای هیات علمی به صنعت تبدیل شوند؛ از این رو مدیران دانشگاهی باید اعضای هیات علمی را در حوزه ارتباط با صنعت حمایت کنند تا به هدایت فعالیتهایشان در مسیر پژوهشمحوری و حل مساله بپردازند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که اساتید به صورت جهادی به پیگیری پروژههای ارتباط با صنعت بپردازند و پروژهها با سرعت و کیفیت به پایان برسند، سرمایه اجتماعی و اعتماد صنعت به دانشگاه احیا شده و ارزش افزوده پایدار برای دانشگاه ایجاد میشود.
دکتر فرهاد رهبر، جرأت علمی را لازمه حرکت با اقتدار و رو به جلو در دانشگاه و کشور دانست و واحد علوم و تحقیقات را مأمور تدوین شیوهنامه «فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت» با بهرهگیری از تجربههای موجود کرد.
رئیس واحد علوم و تحقیقات در این نشست همچنین بر سرعتبخشی به امور اساتید و دانشجویان، کوتاه شدن فرآیندها در واحدهای دانشگاهی، کنترل پروژه و رصد مصوبات و برنامههای مصوب دانشگاه نیز تاکید کرد.
انتهای پیام/