دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1394 - 14:13
در صحن علنی شورای شهر تهران اعلام شد

آباد: بارش دو روز گذشته را نمی‌توان در سطح بحرانی طبقه‌بندی کرد

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران به شکسته شدن آب‌بند کارگاه چینی‌ها در پروژه آزاد راه تهران- شمال و ورود حجم بالای آب با سرعت زیاد به بستر رودخانه اشاره کرد و گفت: چنین بارشی را نمی‌توان در سطح بحرانی طبقه‌بندی کرد.
کد خبر : 29059

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه آباد در جریان یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: امسال پایکوبی و سرور عید با سکوتی مرگ بار گره خورد. سکوتی که باز هم انگشت غفلت را به سوی عدم آمادگی شهر، شهروندان و نهادهای اجرایی در پیشگیری و کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث غیر مترقبه نشانه گرفت. متاسفانه درست در زمانی که پس از سال‌ها رصد آمارهای دلخراش جاده‌ای، در این تعطیلات ضمن افزایش 14 درصدی سفر پلیس راهور ناجا کاهش 11 درصدی تصادفات را نیز اعلام کرد، این بار سیلاب، مسافرین را در کام مرگ خود کشاند.


وی تصریح کرد: عبرت نگرفتن از حادثه طوفان سال گذشته که با سرعتی بالغ بر 120 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 25 دقیقه جان 5 شهروند را گرفت، این بار با بارشی شدید و هجوم سیلاب آن هم در حریم رودخانه، رکورد دیگری را از ناکارآمدی در آمادگی به موقع پیش از وقوع بحران‌های احتمالی، با 12 کشته، 82 مجروح و ده‌ها تن مفقود به ثبت رساند.


سیلاب، 5 هزار نفر را دچار حادثه کرد


وی به شکسته شدن آب‌بند کارگاه چینی‌ها در پروژه آزادراه تهران-شمال و ورود حجم بالای آب با سرعت زیاد به بستر رودخانه اشاره کرد و افزود: ریزش تونل و آب گرفتگی در فیروزکوه، هراز و امامزاده داوود، تخریب دو پل در اثر طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان و مفقود شدن 50 دستگاه خودرو در سیل محور کرج - چالوس محدوده آسارا از دیگر پیامدهای این حادثه تلخ بود که تنها محدود به استان تهران و البرز نبود بلکه منجر به ایجاد سیل و آب گرفتگی منازل و معابر در هفت استان دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان و مازندران نیز شد و در مجموع 5 هزار نفر را دچار حادثه کرد.


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با طرح این سوال که چطور توده‌های پرفشاری با چنین وسعت تاثیری به کشور راه می‌یابند در حالی‌که هیچ‌گونه زنگ هشداری برای اعلام آمادگی در برابر بحران‌های احتمالی در کشور به صدا در نمی‌آید، تصریح کرد: پاسخ این سوال از دو حالت خارج نیست؛ یا با نقص در پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع مواجه هستیم یا آنکه فاقد قدرت نظام‌دهی به سیستمی یکپارچه به منظور ایجاد آمادگی در برابر ایجاد بحران احتمالی پس از دریافت اطلاعیه‌های ارسالی از سوی سازمان‌های هواشناسی هستیم که باید بدون فوت وقت نواقص در هر دو سطح شناسایی و اصلاح شود چرا که هر لحظه تاخیر در سازماندهی نظام هماهنگ پیشگیری و توانمندسازی فرماندهی یکپارچه مدیریت بحران، خسارت و تلفات جانی را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.


آباد با تاکید بر اینکه بحران هواشناسی مستلزم زنگ هشدار برای سازمان‌های متولی است و لازم است پیش از حادثه ارگان‌ها حتی با فرض احتمالی بودن در حالت آماده‌باش قرار گیرند، تصریح کرد: سازمان‌های امداد و نجات در عین ناباوری با تماس‌های مردمی به صحنه حادثه روانه می‌شوند؛ این فاجعه است! متاسفانه با وجود آنکه بیش از 40 سال است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از سیستم‌های پیش‌بینی و هشدار سیل آغاز شده، اما در ایران بر روی این سیستم‌ها بصورت گسترده و عمومی برای تمامی مناطق کار نشده است.


این روزها اپیدمی مرگباری گریبانگیر شهر شده است


وی با اشاره به اینکه چنانچه از شواهد حادثه پیداست، چنین بارشی را نمی‌توان در سطح بحرانی طبقه‌بندی کرد زیرا که آمار تکان دهنده افراد فوتی، مفقود شده و مصدومان حادثه دیروز قابل قیاس با عمق حادثه نیست، ادامه داد: این روزها اپیدمی مرگباری گریبانگیر شهر شده است تا جایی‌که کوچکترین حادثه‌ای که شاید در زمره شرایط بحرانی نیز به حساب نیاید خطر آفرین و مرگ بار می‌شود.


وی افزود: باد و باران شدیدی که می‌توانست با اعلام سازمان هواشناسی و برنامه‌ریزی به موقع حداقل مانع تردد خودروها از محورهای پر خطر یا مانع اسکان مسافران در حریم بستر رودخانه شود و همین اقدام ساده می‌توانست به صورت چشمگیری از سهم سنگین تلفاتی که هنوز آمار نهایی آن گزارش نشده است، بکاهد.


این عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه سیلاب هم گذشت اما سوال‌هایی هنوز هست که باید مسئولان پاسخگویی به آن را بر خود واجب بدانند، گفت: آیا سازمان هواشناسی به رسالت‌های خود با نگاه حفظ جان انسان‌ها از مخاطرات طبیعی می‌نگرد یا دچار روزمرگی در ارائه گزارشاتی بی‌ثمر در لحظات پایانی وقوع بحران‌ها است؟ گویی که سازمان هواشناسی رسالت خود را بیش از آنکه با اطلاعیه و هشدارهای جدی و پیشگیرانه گره بزند، درگیر ارائه اخباری در لحظاتی پیش از حادثه شده است.


به گفته آباد درست در زمانیکه با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به هیچ مخابره‌ای از رادارهای هواشناسی و عکس‌های ماهواره‌ای حتی چهارپایان هم از وحشت جان پا به بلندای کوه‌ها می‌گذارند.


آباد اضافه کرد: اگر هم هشداری هر چند محتمل از سوی سازمان هواشناسی به واحدهای اجرایی ارسال شد، چرا هیچ گونه آمادگی برای مقابله با بحران احتمالی و ایجاد پایگاه‌ها و ستادهای بحران و امدادرسانی در طول مسیر در نظر گرفته نشد؟ با چه اطمینانی با وجود عدم تعبیه پایگاه‌های امدادی در طول جاده، مسیرها یک طرفه می‌شوند و راه حتی برای خودروهای امدادرسان بسته می‌شود؟


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا عنوان کرد: در محورهایی که بدنه کوه چنان ناپایدار است که با بارشی منجر به سقوط تخته سنگ‌های عظیم می‌شود، چگونه مدیریت راه‌های کشور پیش از بروز خطر، نسبت به مسدود کردن جاده چالوس و هدایت مسافرین به سمت مسیرهای جایگزین اقدامی نکردند؟ آیا نقاط ایمن برای پناه‌گیری در زمان وقوع آن نیز به طور گسترده توسط مسئولان اطلاع‌رسانی شده بود؟ آیا آموزش همگانی برای مقابله با حوادث احتمالی منتج از طوفان صورت گرفته است؟ که تمامی این‌ها از سیاست‌های ابتدایی در امر ایجاد آمادگی، پیشگیری از خسارات و مدیریت بحران‌های احتمالی است.


رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه منشا چنین حوادثی که بی شک از پیامدهای تغییرات اقلیمی است، یقینا با ادامه پیدا کردن روند گرمایش جهانی در سال‌های آینده رویدادهای غیر معمول آب و هوایی مانند خشکسالی، وقوع توفان‌های شدید یا کولاک در سطح زمین نیز شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، دقت نظر بالاتر و وجدانی بیدارتر نسبت به مسائلی که مستقیما با جان مردم سرو کار دارد تلاش کنیم تا خدمات خوبی به شهروندان ارائه دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته