دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1397 - 01:30
قائم مقام سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

هشدار نسبت به ارائه خدمات پرستاری توسط افراد غیرمتخصص

قائم مقام سازمان نظام پرستاری نسبت به ضرورت ساماندهی مراکز ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل تاکید کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر بیش از 90 درصد این خدمات توسط مراکز غیرمعتبر و افراد غیرمتخصص ارائه می‌شود.
کد خبر : 289817

محمدرضا شریفی مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص ضرورت حمایت دولت و وزارت بهداشت از خدمات پرستاری در منزل، گفت: موضوع خدمات پرستاری در منزل حدود 50 سال است که در کشورهای توسعه یافته مطرح شده است و آنها معتقدند می‌توانند برای صرفه‌جویی هزینه‌های نظام سلامت خدمات پرستاری را در منزل به بیماران ارائه کنند.


وی با بیان اینکه ارائه خدمات پرستاری در منزل موجب صرفه‌جویی هزینه‌های بیمار و نظام سلامت می‌شود، افزود: برای مثال برای نگه‌داری بیماری در بخش ICU خانواده‌ها باید روزانه 3 الی 4 میلیون تومان هزینه کنند. با توجه به اینکه بیمار در بخش ICU صرفا از خدمات پرستاری بهره‌مند می‌شود می‌توان ارائه همین خدمات در منزل علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان و نگه‌داری به خالی بودن تخت‌ها کمک کرد.


شریفی مقدم با بیان اینکه از دهه 70 موضوع ارائه خدمات پرستاری در منزل در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با وجود مخالفت‌های گروه‌های پزشکی آئین‌نامه ارائه خدمات پرستاری در منزل سال 1378 تهیه و ابلاغ شد اما به دلیل اینکه مورد حمایت‌ دولت و وزارت بهداشت قرار نگرفت اجرای آن با موفقیت مواجه نشد.


وی افزود: حدود یک هزار مرکز مجوز تاسیس ارائه خدمات پرستاری در منزل را گرفتند اما به دلیل عدم حمایت‌های کافی و عدم تعیین تعرفه برای خدمات ورشکسته شدند یا مراکز را تعطیل کردند.


قائم مقام سازمان نظام پرستاری با توجه به مزایای ارائه خدمات پرستاری در منزل، گفت: ارائه خدمات پرستاری در منزل علاوه بر کاهش هزینه‌های نگه‌داری و درمان موجب می‌شود بیمار در کانون خانواده تحت درمان قرار بگیرد که همین امر در بهبود و درمان نقش بسزایی دارد.


شریفی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل عدم تعیین تعرفه، حمایت‌های بیمه‌ای و .... از مراکز ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل بیش از 90 درصد خدمات توسط مراکز غیرمجاز ارائه می‌شود، بیان کرد: اگر دولت و وزارت بهداشت از خدمات پرستاری در منزل حمایت کند و خدمات را تحت پوشش قرار دهد مردم برای دریافت خدمات به مراکز دارای مجوز وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند.


وی در خصوص ارائه برخی خدمات به بیمار توسط افراد غیرمتخصص هشدار داد و افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود نظارت کافی برخی خدمات توسط افراد غیرمتخصص یا غیرمرتبط به بیماران ارائه می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: نظام پرستاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته