دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل پیام رسان سروش: فروشندگان مشروب و مواد باید از فیلتر تلگرام ناراحت باشند

مجموعه همکارانی که ما در پیام رسان سروش داریم عمدتا از بچه‌های دانشگاه شریف هستند و یک بخشی هم دانشگاه‌های دیگری که در تهران هستند و حتی دوستانی داریم که خارج از تهران تشریف آورده و در تهران در کنار ما کار می‌کنند.
کد خبر : 284069

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سید میثم سید صالحی روز‌های سختی را می‌گذراند. مدیرعامل پیام رسان سروش از یک سو در تصور بسیاری یکی از مقصران فیلتر تلگرام است و از سوی دیگر ایرادات نرم افزار سروش باعث شده است که او مجبور شود به سوالات زیادی در این زمینه پاسخ دهد. او در گفتگویی مفصل با دکترسلام به این ابهامات پاسخ داده است و از مدرک تحصیلی وسابقه اجرایی خود نیز گفته است. متن این گفتگو را در ادامه خواهید خواند.


من خیلی دوست دارم از شما در مورد سوالاتی که مردم در مورد پیام رسان سروش دارند سوال بپرسم. اما ابتدا اگر اجازه بدهید در مورد خودتان سوال کنم، شما زا چه سالی مدیر سروش هستید؟


بنده از ابتدای سال 97 به یک معنا.


*خود پیام رسان سروش از چه سالی شروع شد؟


تقریبا الان 6 سال است در خدمت کاربرانش هست. اما اپلیکیشن حدودا 4 سال است که در اختیار عموم است، اما 6 سال است این پروژه ادامه داشته است.


*قبلا مسئولیت خودتان چه بوده؟


بنده در مجموعه یکی از شرکت های ارتباطی مدیر عامل مجموعه بودم.


*تحصیلات شما چه هست؟


من کارشناسی نرم افزار دارم از دانشگاه آزاد.


*سازندگان پیام رسان سروش چه کسانی هستند؟ طراحان؟



مجموعه همکارانی که ما در پیام رسان سروش داریم عمدتا از بچه‌های دانشگاه شریف هستند و یک بخشی هم دانشگاه‌های دیگری که در تهران هستند و حتی دوستانی داریم که خارج از تهران تشریف آورده و در تهران در کنار ما کار می‌کنند و کمک می‌کنند برای تولید این اپلیکیشن و البته بک تعدادی از دانشجویان فعلی دانشگاه ها.



*سروش اولین پیام رسان داخلی بوده؟


نه! یک مقدار زودتر از سروش پیام رسان بیسفون شروع به فعالیت کرده بود. و یک پیام رسانی هم به نام ساینا در کشور وجود داشت که الان وجود ندارد، اما بیسفون هم چنان هست.


*مزیت سروش نسبت به دیگر پیام رسان های داخلی چیست؟


یک مقدار الان گفتن حرف در این مورد سخت است. چون الان پذیرش این کوچکی قرار بود از یک انحصار خارجی به پیام رسان داخلی وارد شود سعی کردند همه امکانات را نزدیک کنند به آنچه که کاربر در فضای پیام رسان خارجی داشته و سعی کنند در همان فضا سرویس عرضه کنند، به همین جهت یک مقدار سرویس ها به هم شبیه شده است. ما حتی برای اینکه اصطکاکی با اپلیکیشن نداشته باشد سعی کردیم در متد و روش و حتی یو آی نرم افزار نزدیک شویم به نرم افزار تلگرام. برای اینکه در برخورد اولیه کاربر خیلی با منطق و نرم افزار جداگانه ای مواجه نشود. ولی ما هم در تماس صوتی و هم در موضوع کانالهای تعاملی و همینطور در خدماتی که در حوزه پیمنت و همینطور محتوایی مدنظر داشتیم سرویس های ویژه ای خلق کردیم که به جهت این اتفاقات اخیر سعی کردیم به مرور عرضه کنیم، برای اینکه بتواند فرصت و ظرفیت خود را به بروز برساند. الان شرایط یک مقدار شرایط ناپایداری است به یک معنا.


*چرا؟


خوب این فضایی که مشخص نبود، تلگرام قرار است بسته شود و یا نه باعث شد ما خیلی از برنامه هایمان بهم بخورد


*شما طرفدار بسته شدن تلگرام بودید؟


خیر. واقعیت اکر اینکه بگوییم طرفدار بودیم و یا نه، من باید این را از دو جنبه عرض کنم. یک جنبه به عنوان فرد ایرانی و یک جنیه به عنوان مدیر پیام رسان داخلی. ما در پیام رسان داخلی مبنای مان این نبوده که تلگرام قرار است بسته شود و اصلا گره ای با این موضوع نداشتیم. اتفاقا بسته شدن تلگرام باعث می شد ما سرویس هایمان تحت فشار جدی قرار بگیرد. در دوره قبلی که تلگرام فیلتر شد بعد از اینکه باز شد، خود تلگرام که ظرفیت داشت و کاربر را قبلا ثبت نام کرده بود فقط برای یک سینک ساده اطلاعات 4 روز تقریبا اختلال را در کشور تجربه کردیم. این فشار به هر پیام رسانی بیاید قطعا اختلالاتی را در پی خواهد داشت.


*ترجیح می دادید به مرور مخاطب ضافه شود؟


هم به مرور وهم اینکه ما ظرفیت سازی کرده بودیم، اما این ظرفیت سازی حتما باید در یک شیبی اتفاق بیافتد و هجوم یکباره در هر اپلیکیشنی در فضای مجازی و فضای آی تی به نوعی حمله محسوب می شود و باید آن را مدیریت کرد. به همین جهت ما تمام برنامه هایی که برای توسعه سروش داشتیم را در یک ماهه گذشته متمرکز کردیم فقط برای اینکه بتوانیم، الان دو ماهه شد این انتقال را مدیریت کنیم بتوانیم این اتقال را مدیریت کنیم و بتوانیم سرویس و کیفیت خوبی را به کاربران ارائه کنیم. این باعث شد یک مقداری توالی برنامه های توسعه ای که داشتیم و خدماتی که قرار بود به عنوان خدمات یونیک پیام رسان سروش عرضه کنیم منحصر به فرد یک مقدار با تاخیر مواجه شود و ان شالله به مرور و متناسب با ذائقه مخاطبین عرضه کنیم.


*من مصاحبه ای را می خواندم در بهمن ماه سال 95 از مجموعه عوامل سروش که پیش بینی کرده بودند که ما سال بعد به ده میلیون کاربر می رسیم. الان رسیده اید؟


در حوزه نصب از ده میلیون عبور کرده ایم. 10 میلیون 630 هزار کاربر داریم در حال حاضر. کاربر فعال بیش از 7 میلیون است. قریب به 7 و نیم میلیون کابر فعال در سروش داریم.


*وارد بخش دوم سوالها شویم. اولا در این چند وقته خیلی شوخی در مورد پیام رسان سروش شد. دیدید این شوخی ها را؟


ما تا جایی که پیگیری می کردیم و جمع می کردیم، بله این شوخی ها را که دیدیم، اتفاقا با دوستان شنیدیم و خندیدم. بیش از یک و نیم میلیون شوخی منحصر به فرد در مورد سروش ساخته شده، حالا غیر از موضوع کلان پیام رسان ایرانی، بخشی جالب جذاب بود به خصوص آنهایی که تولید مردمی بود، اما بخشی که بیشتر جنبه تخریبی داشت و اتفاقا می شد خط و ربط های سازمان یا فتگی را در آن پیدا کرد، یک مقداری اذیت کننده بود و بی انصافی بود.


*یک جنس شوخی ها و توئیت هایی هستند، من چند تایش را می خوانم. مثلا توئیت کرده که در پیام رسان سروش کانال زدم، فقط من عضوش بود، متنی گذاشتم اما دو تا تیک خورد. این قضیه اش چیست؟


این در مورد کانال اتفاق نمی افتد، این در مورد گروه اتفاق می افتاد در پیام رسان سروش که البته ما داریم برطرفش می کنیم. علتش هم فنی است کاملا. دوستانی که از پروتکلی که ما استفاده می کنیم تجربه استفاده داشته باشند می دانند که این پروتکل ظرفیت انتشار به معنای کانال را ندارد و ما این را در پیام رسان به نوعی به این پروتکل گره زدیم. این اتفاق باعث می شود زمانی که شما یک محتوایی را منتشر میکنید اولین بازدید کننده می شوید خودتان. وقتی محتوایی را منتشر می کند بلافاصله که در آن فضا باشند این را به عنوان پیام خوانده شده تلقی می کنند و مسنجر سرویس می گوید این پیام خوانده شده دوتا تیک باید زده شود. یک مقدار پیچیده بود.


*خودتلگرام هم من یادم است یک مقطعی این اتفاق می افتاد که اگر یک کانال سه نفره داشتید که بعضی از مطالب آنجا وقتی مجددا مراجعه می کردید تعداد سینش افزایش پیدا می کرد.


اشکالات در همه اپلیکیشن ها هست، نکته ای که هست این اپدیت های ما را هم دوستان گاها مسخره می کنند. هر روز یک آپدیت جدید می دهیم، چون بچه ها شبانه روزی کار می کنند، ما یک کار فشرده انجام دادیم کاری که تلگرام و امثال آن در یک بازه 4 یا 5 ساله انجام دادیم، ما در یک بازه زمانی کوتاه در معرض دید عمومی کاملا برجسته شروع کردیم اشکالات را برجسته برطرف کردن، این به این معنا نبود که ما این ها را تست نکردیم و اشکالش برطرف نشده بود، اما انتشارهای متعدد باعث شده که بالاخره خطاهای دوستان است، نیروی انسانی روی این حوزه کار می کندف در پروسه های مدیریتی این اشکالات کم شده، گرفته شده ولی اپلیکیشن را شما درست می کنید، ممکن است یک جای دیگر دچار اختلال شود، و ما چون با این سرعت و در این مدت عرضه می کنیم سعی می کنیم همه باگ هایی که کاربر با آن برخورد می کند را عملا رفع کنیم، یک اتفاقات این تیپی وجود دارد و در معرض دید است.


*یکی دیگر از توئیت ها این است که با یکی از بچه های فنی سابق سروش حرف می زدم، گفت خیلی راحت می‌نشستیم پیام های ملت را می خواندیم و می خندیدیم.


ما به دنبال این دوستمان هستیم که لااقل جذب مجموعه کنیم. که اگر یک زمانی از سروش رفتند، چون ما همچین اسمی را که در مجموعه سروش پیدا نکردیم حالا اگر دوست‌شان بودند و واقعیت امر این است که پیگیری حقوقی هم می کنیم.


*این امکان در مجموعه سروش هست که یک نفر تصمیم بگیرد پیام‌ها را بخواند.


اصلا این طور نیست. در سطح ارتباطات و فضای ترنسکشن ها، حجم این ترنسکشن ها انقدر بالاست که اصلا نمی توان متنی را خواند بعد هم تکنولوژی که حالا اسکن شات بگیرم، کاربردی برای ما ندارد. در حوزه دیتا بیس هم دسترسی به شدت محدود است. ما پیام رسان سروش تعداد افرادی که به دیتابیس دسترسی دارند به شدت محدود کردیم و کسانی هستند که اعتماد قلبی و قطعی داریم به همین جهت این طور نیست. به طور جدی تعهد نامه دارند و حتی ضمانت های مالی گذاشته اند که این فضا را در اختیار داشته باشند البته تبعات حقوقی هم برایشان دارد. همانطور که شرکت متحمل این تبعات حقوقی خواهد شد بالاخره هر کسی هم که در این فضا باشد تبعات حقوقی دارد. پیگیر این مساله هم هستیم. چون یکی از اشکالاتی وجود دارد این فضا ، فضایی است که هر کسی در آن حرفی را بیان می کند و می رود. شبیه دیوار نویسی شده است.


*هر کاربر فیکی ادعایی می کند. یکی دیگر می گوید تا سروش را نصب کردم درجا با دوربین عکس گرفتم نمی دانم کجا بریزم.


کسی که فیلمش را هم منتشر کرده بود که ما چطور عکس می گیریم. رفته بود اپلیکیشنی نصب کرده بود. از این اپلیکیشن های دسترسی غیر مجاز به گوشی همراه که شما تا پسورد گوشی را می زنید از شما عکس می گیرد، اپلیکیشن خودش این کار را انجام می داد، بعد می رفت سروش باز می کرد می گفت سروش عکس گرفته. شما دیسکریپشن این نرم افزاری را که نصب کردی را بخوان که چکار می کند بعد برو سروش را تست کن.


*خیلی ها می گویند ما پیام رسانهایمان توان انقدر مخاطب را ندارد و ما به زور هل می دهیم به داخل پیام رسانها. اگر اینطور هست چرا تلگرام را فیلتر می کنیم، و مردم را می فرستیم داخل پیام رسانهایی که با اختلال روبرو می شود.


ما اولا فیلتر نمی کنیم و نقشی در فیلتر کردن آن نداریم. اصراری بر فیلترینگ نداریم. در مورد اینکه ظرفیت را در فنی، هر کسی که حالا دوستانی که کار فنی کردند می دانند که ما یک ظرفیت فنی داریم و یکی ظرفیت عملی. من توصیه می کنم دوستان در مورد فضای پیام رسانها مطالعه کنند. منی که 14 سال سابقه حوزه فنی دارم در حوزه رسانه و زیرساخت در کشور کار کردم، تکنولوژی هایی که در پیام رسان در حال استفاده است این را به این سمت می برد که فاصله شما را از برآوردتان را تا اتفاقی که در عمل می افتد مبتنی بر رفتار کاربری که کاملا شناور است و از نظر سیستم رفتارش قابل پیش بینی نیست. به یک معنا خیلی در پیام رسان برجسته است، و این رفتار متفاوت است. به رفرنس های خارجی هم مراجعه کنیم همه اشاره می کنند که این رفتار را باید تجربه کرد تا بتوان توصیف کرد. الزاما با دو دوتا چهارتا نمی توان به آن رسید که واقعا این سیستم‌ها پاسخگو هستند و یا نه. این نکته را در حاشیه عرض کنم که تکنولوژی پیام رسان به شدت تکنولوژی های تکی است و خیلی در سطح دنیا پراکنده نشده. به جز بین 6 الی 7 کشور پیام رسان چند ده میلیونی وجود ندارد. رسیدن به این تکنولوژی با توجه به محدودیت هایی که در کل دنیا دارد و ایران را محدود کردند، ما به طور جد با این قصه برخورد کردیم که در دستیابی به این سطح از دانش، حتی در سرویس هایی که در ظاهر اوپن سورس هستند و کدش در اختیار همه قرار دارد، شما وقتی می خواهی این تجریه چند میلیونی را روی آن ها تجربه کنی به شدت شما بسته اید و حتی با وساطت کشور ثالث هم ما نتوانستیم گاها خدمات بگیریم از این حوزه. اصلی که وجود دارد، پیام رسان سروش و سایر پیام رسان ها تا جایی که من اطلاع دارم، ظرفیت ها را متناسب با آنچه که تجربه کرده اند، ایجاد کرده اند. ما تجارب قبلی را در سروش داشتیم مبتنی بر رفتار کاربر، این تجربه ها باعث شد الان اپلیکیشنی که داریم بر مبنای استرس تست ها و ظرفیتی که وجود دارد تا 20 میلیون کاربر رجیستر شده و نزدیک به 15 الی 16 میلیون کاربر فعال عملا آماده سازی کنیم.


*داخل سروش؟


فقط داخل سروش. ولی نکته ای که وجود داشت یک بخشی از این استینیشن ها هست، یک بخشی از این پیش بینی ها مبتنی بر رفتار کاربر است. ما در سروش الحمدالله تا حالا هیچ مشکلی نداشیتم. الان هم نداریم با 10 میلیون کاربر و 7 میلیون کاربر فعال در سروش که گاها تا دو میلیون کاربر فعال در یک لحظه و در یک ثانیه داریم.


*مثلا یکی از انتقادات این است که ما داخل سروش هستیم، اما پیام نمی رسد. ارسال می کنیم، اما به دست کسی که ارسال کردیم نمی رسد.


وقتی یک سرورس تحت فشار است، تقاضا را می آورد داخل صف و به مرور به آن پاسخ می دهد، الان یک پیامی که شما ارسال می کردید در یک صفی برای پاسخ دهی قرار می گرفت که به دست مخاطبین می رسید، علت این صف چه بود؟ فشاری بود که روی آن سرور بود. حالا شاید در جریان این توئیت ها هم باشید. دنبال این بودیم که فضایی را به فضایمان اضافه کنیم، بتوانیم سرورهایی را بگذاریم در کنار آن که در وهله اول....


*ایا تلگرام بود هم بهمشکل برمی خورد و یا باید امکاناتی را اضافه می کردیم؟


این اختلال ها، اختلال های نادر و پیش بینی نشده است. شما یک سروری دارید که می تواند مثلا تا 50 میلیون پیام را در ثانیه هندل کند، یک باره بدون اینکه متوجه باشید از کجا اتفاق افتاده به یک باره این 50میلیون پیام تبدیل می شود به 350 میلیون پیام. لازمش این است که بلافاصله شما سخت افزار اضافه کنید. در وهله اول آن فشار را بشکنید و در ادامه بررسی کنید و بهینه سازی اصطلاحا انجام دهید تا بتوانید فشار را مدیریت کنید و کنترل کنید. ما در اضافه کردن سخت افزار به مشکل نبود امکانات زیرساختی خوردیم که بارها همین موضوع ردو بدل شد و گفته شد که ما دیروز به لطف خدا و کمک دوستان توانستیم دو تا رک در ال سیتی از دوستان زیرساخت آن هم به صورت اجاره سه ماهه دریافت کنیم که بتوانیم سرور ها را در آن توسعه دهیم. ما البته وام 5 میلیاردی را گرفتیم، دوستان اولین بار می پرسند مگر وام نگرفتید؟ وام گرفتیم.


*همه پیام رسانها گرفته اند؟


تقریبا همه پیام رسانها، یکی دوتایی هم که نگرفته اند مشکل مدارک و ... وجود داشته. وام را گرفتیم اما خدمات دیگری بود، مثل اختصاص فضا. دوستان این اختصاص فضا را در جایی داده بودند که سرورهای من آن جا نبود. نمی توانستم از ان استفاده کنم. در دیتا سنتر برج میلاد بود، حرف ما هم از روز اول با دوستان این بود که آنجا برای ما قابل استفاده نیست. این اتفاق را حالا من برگردم به آن اختلال، دنبالش بودیم یک فضایی را داشته باشیم، این سرورها در آن قرار دهیم .در وهله اول فشار را بشکنیم بعد بررسی کنیم ببینیم مشکل از کجاست. که چون فضا نشدیم وارد بررسی مشکل شدیم و تمام تلاش کردیم که مشکل را زودتر پیدا کنیم که دیدیم دو تا آی پی ما، یعنی اختلالی که به هیچ وجه پیش بینی نمی شد ، چون رنج آی پی های ما، یک چیزی نزدیک به هزارتا آی پی داریم. این هزار تا آی پی را شرکت ارتباطات زیرساخت هم در وایت لیست هایش می شناسد و اضافه کرده است. دو تا دانه از این آی پی ها که حالا از بد حادثه یا هر اتفاق دیگری دو تا آی پی اصلی پیام رسان بودند فیلتر شده بودند و این باعث شده بود کاربر، چون الان فیلتر شدن تلگرام هم قصه هایی دارد، کاربر از فیلتر شکن راحت می تواند برود آن طرف و استفاده کند و علی رغم اینکه توانایی اش را در کشور، وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت دارد برای بستن فیلترشکن ها.چون ان دو تا آی پی چون از بیرون بسته شده بود یک فشار غیر واقعی را ایجاد می کرد.


*الان این امکاناتی که نیاز است این حمایت هایی که می فرمایید نیاز است، حمایت های مازاد از آن چیزی است که برای شما تسهیل کرده اند؟


ساختار این حمایت ها را هم من توصیه می کنم بروند بخوانند چون در این فضا متاسفانه از دست اندرکاران و از کسانی که سایر اپلیکشن ها را توسعه دادند ما حرف هایی شنیدیم که واقعا انتظار نداشتیم و چیزهایی بود که در توسعه فنی کشور هم خودشان می دانند.


*آقای جهرمی گفته اند تا پیام رسان دیگر هم به خوب کارشان را پیش می برند، فقط پیام رسان سروش هست که به جای حل مشکلات جنگ روانی ایجاد می کند؟ درست است؟


من در توئیت هم اشاره کردم ما با این ادبیات بیگانه هستیم. من آدم فنی هستم. در مورد ارتباط صحبت کنید می توانم جواب بدهم. ولی نه جنگ روانی را می شناسم و نه بلد هستم. کارم هم نبوده. نکته ای که داریم این است که تا پیام رسان شاید به حداکثر ظرفیت نرسیده اند، در شورای عالی فضای مجازی در مصوباتش سه سطر پیام رسان تعریف شده است، ابتدایی، میانی و ملی. پیام رسان بالای میلیون کاربر فعالی، پیام رسان ملی است. این را خدمت جناب آقا دکتر فیروزآبادی هم عرض کردیم. ولی آنچه که بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات مصوب کرده است فقط برای یک بخش از این پیام رسان ها و حوزه ابتدایی است. ما در همین حوزه ابتدایی وام را گرفتیم ولی فضا را نگرفیتم واین کاملا در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مصوبات خود وزارت ارتباطات است. اصلا چیزی خارج از این فضا نیست. آنچه که خواسته شده ما می گوییم یک فضا را دادیم برای یک جایی که به درد من نمی خورد. من باز جایی را می خواهم که در اختیار خودتان است. و این امکان برایتان وجود دارد این فضا را در اختیار من قرار دهید.


*معیار و ملاک برای تاسیس کانال در سروش چیست؟ هر کسی با هر عقیده ای می تواند کانال ایجاد کند؟


رسانه پیام رسان به عنوان یک رسانه کاربر محور تعریف شده است. در رسانه کاربر محور مسئولیت محتوایی که منتشر می شود بر عهده بسترساز نیست. و بر عهده کاربری است که پیام را منتشر کرده و یا محتوا را منتشر می کند به همین جهت ما سیاست خاصی در قبال ایجاد کانال نداریم.


*هر کسی با هر عقیده سیاسی می تواند ایجاد کند؟


بله. اگر ملاک شما موضوع محتوایی است، ما هیچ محدودیتی در این حوزه نداریم. نکته ای که وجود دارد سر بحث حقوقی مالکیت کانال هاست چون گاها کانال هایی ثبت وزارت ارشاد داشتند کد شامد داشتند یا برند خصوصی دارند نام یک شرکتی، سازمانی ارگانی و یا یک مجموعه ای کسب و کاری هستند که در کشور به هر نوعی ثبت شده قاعدتا این کانال متعلق به او خواهد بود و اگر کس دیگری بیاید این کانال را اخذ کند باید این کانال را اگر بعدا طرف درخواست داشته باشد آزاد کنیم و در اختیار کسی که ماهیت حقوقی اش است قرار دهیم.


*یکی از موضوعاتی که مدافع های تلگرام مطرح می کنند بحث اشتغال است و اینکه گفته می شود با فیلترینگ تلگرام صدها هزار شغل از یبن رفت. مگر نمی شود همین کسب و کارها را در پیام رسانهای داخلی سازماندهی کنیم و بعد هم یک سری مزایای بیشتری هم بدهیم .


4دسته شغل در حواشی تلگرام شکل گرفته بود. من این 4 دسته را به تفکیک می گویم که چه اتفاقی برایشان رخ داده است. یک دسته کسانی بودندکه محتوا تولید می کردند و تولید کنندگان محتوا بودند به جهت محتوای جذابی که تولید می کردند کاربر جذب می کردند و به جهت همین کاربر می توانستند تبلیغ داشته باشند و از این فضا پول دربیاورند. این اتفاقی است که در سروش و سایر پیام رسانهای داخلی وجود دارد. یعنی شما می توانید کانال داشته باشید، محتوا را تولید کنید و در مقابل جذب کاربر در این فضا تبلیغ کنید. تازه این امکان در سروش به شکل تعاملی هم وجود دارد. یعنی کاربر می تواند رای دهد نظر دهد و نظرات و کامنتها را در صورتی که ادمین بخواهد در کانال منتشر کند. حالت رفت و برگشتی وجود دارد. دسته دوم کسانی بودند که تبلیغ می کردند در پیام رسانها و اصطلاحا کارگزاران تبلیغاتی بودند. این کارگزاران تبلیغاتی الان امکاناتی در سروش برایشان فراهم شده است که هم کانالهای تقاضامند تبلیغ، می توانند با آنها ارتباط بگیرند و هم ما می توانیم صفحه ویژه ای برایشان طراحی کنیم که در آن صفحه بتوانند جذب آگهی داشته باشند و آگهی شان را در پیام رسان سروش منتشر کنند.پس برای این دسته دوم هم ما ظرفیت دیدیم و اتفاقا ظرفیت را الان که به بلوغ رسیدند و مشکلات تلگرام را تجربه کردند دارند با ما مشورت می کنند که سرویس های خیلی بهتری را برایشان فراهم کنیم. دسته سوم کسانی بودند که خدمات خرید و فروش در تلگرام داشتند و داشتند سرویس ها و محصولاتی را عرضه می کردند خرید می شد و یا فروخته می شد. مدلی که در پیام رسان تلگرام اتفاق می افتاد، مدل فی امان الله بود. شما باید یک پولی را واریز می کردید، کارت به کارت می کردید به حساب کسی که نمی شناختید و هیچ ضمانتی وجود نداشت و امیدوار بودید طرف به جهت حفظ کسب و کار کالا را به شما تحویل دهد. این سطح از معاملات بدون چارچوب و قاعده انجام می شد که در پیام رسان سروش پرداخت درون کانالی ما همین امکان را برای عرضه کنندگان خدمات فراهم کردیم که بتوانند یک درگاه پرداختی در داخل کانال داشته باشند و نیازی نباشد کاربر از اپلیکیشن خارج شود. برود و برگردد. در داخل اپلیکیشن تسویه کند و از این طرف کانال با داشتن وجهه هویت رسمی می تواند شناخته شده باشد. طرفش را اگر کالایی تحویل داده نشد بتواند پیگیر باشد و به نتیجه برسد. دسته چهارم کسانی بودند که برنامه نویسی می کردند، ربات می نوشتند و یا اپلیکیشن هایی را می نوشتند که برای استفاده بتواند در تلگرام از آن استفاده کرد. ما ربات سروش را الان به صورت بتا تست ریلیز کردیم و الان توسط تسترها تست می شود. واقعیت این است ربات یک حفره امنیتی جدی است برای تلگرام هم همین حفره امنیتی جدی وجود داشت و لو رفتن شماره ادمین های تلگرام هم از مسیر همین ربات ها بود و هست. الان شما با یک ربات می توانید شماره مدیر و اعضای کانال را داشته باشید. این فضای ربات نکات امنیتی بسیاری دارد به همین جهت خیلی پیام رسان های داخلی دارند عرضه می کنند که بتوانند همه جوانب را بسنجند و امن کنند. شما دارید دسترسی برنامه نویسی به قلب سیستمتان ایجاد می کنید و این می تواند خطرناک باشد. این را هم عرض می کنم در مرحله تست بتا است و به محض اینکه کارهایش انجام شود ریلیز عمومی می شود و در اختیار همه قرار می گیرد. در حاشیه عرض می کنم بخشی از کارها که غیرقانونی بوده مثل فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و قمار و ... خیلی باید ناراحت باشند تلگرام بسته می شود چون در داخل نیم توانند این کار را انجام دهند. البته مسئولیتش با خودشان است و ما فقط بستر را فراهم کردیم.


*مهمترین رقیب شما درپیام رسانهای داخلی ؟


ما حس رقابت با همه داریم. اما پیام رسان ایتا به جهت اینکه از کلاینت تلگرام استفاده کرد و در ظاهر کاربری خیلی روان است و این ظرفیت ها در کلینتش وجود داشت و از سمت سرور هم دوستان تلاش کرده بودند، یکی از رقبای جدی ما است، که فکر می کنیم اگر مشکلات سرورشان انشالله برطرف شود و زودتر درهای پذیرش کاربر را باز کنند به عنوان یک رقیب جدی برای پیام رسان سروش خواهد بود.


*مجموعه سروش همانطور که ابتدا عرض کردم در بهمن ماه سال 95 پیش بنی داشت با چند ماه تاخیر به آن پیش بینی رسید. به عنوان سوال آخر پیش بینی شما را در مورد سروش ببینیم. پیش بینی شما از کلیت فضای تمایل مردم به پیام رسانهای داخلی. به نظر شما مردم پراکنده می شوند در پیام رسانهای مختلف، یا نه مردم این امکان را دارند که در یک پیام رسان جمع شوند.


در مورد جمع شدن که ماهیت و ذات پیام رسان این است. زمانی که همه در یک جا باشند شما هم به آن جمع می پیوندید. کما اینکه مدت ها قبل سایر سرویس هایی مثل واتس آپ و ... در کشور باز شده بود اما مردم همچنان در تلگرام بودند و ماندند. این مثال را در مورد هند هم داریم. هند برای دوره یک ساله ای واتس آپ را محدود می کند و می بنند و پیام رسانهای داخلی رشد می کنند و حتی بعد که واتس آپ باز می شود همچنان پیام رسانهای هندی با کاربر بیشتری مواجه بودند چون توانستند با ذائقه مخاطب خودشان این فضا را گره بزنند و سرویس دهند. نکته ای که در مورد پیام رسان هست احتمال قوی وقتی یک پیام رسان برجسته شود به آن پیام رسان گرایش پیدا خواهد شد و پیام رسان غالب خواهد بود. این به معنای این نیست که بازار پیام رسانی د رکشور تعطیل می شود. ما کلی پیام رسان های گوشه ای نیاز داریم که کارهای تخصصی و سرویس های تخصصی می دهند برای حوزه های محدودتر. ما هدف گذاری‌مان در سروش، یک سروش 200میلیونی است و به سمت آن حرکت می کنیم. تمام توان و عزم خود را به کار گرفته ایم که در بازه زمانی کوتاه به این ظرفیت برسیم. به نظرم ذائقه ایرانی و نوع بهره برداریش از اپلیکیشن انقدر جذاب است که در دنیا مخاطب جدی داشته باشد و به دنبال این هستیم که انشالله وقتی خدماتمان را در داخل به یک سطح مطلوبی که امیدورایم تا نیمه اول امسال همه این خدماتی که مدنظرمان است چه در حوزه های محتوایی و چه در حوزه های مالی و چه در حوزه های خدمات الکترونیک داریم عرضه کنیم و خود اینها باعث جذب کاربر می شود و خود اینها کمک می کند تا اپلیکیشن سروش بیشتر و بهتر استفاده شود و ما هم بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کنیم و تمرکزمان را از نیمه دوم سال بگذاریم روی بازارها بین المللی و اپلیکیشن را در کشورهایی که فکر می کنیم به جهت ارتباطات و به جهت جنس و سلیقه مخاطب بیشتر با این فرهنگ و فضا آشنا هستند توسعه دهیم کاربر جدی جذب کنیم و به یک پیام رسان 200میلیونی تبدیل شویم.


*من فکر کنم اگر یک مزیت هم برای پیام رسان های داخلی ببینیم همین است که اگر نقدی داریم راحت بشینیم و مدیران این پیام رسانها را ببینیم و نقد کنیم و پاسخ هایشان رابشنویم، به جا یاینکه از پشت توئیتر پیام دهیم و یا درخواستی کنیم و یا اگر درخواست را قبول کنند و یا نه. فکر می کنم مجموعه پیام رسانها هم می توانند از این فرصت استفاده کنند . همین موقعیتی که زیر ذره بین منتقدان مختلف هستند. همین نقدها کمک می کند تا پیام رسانها خیلی سریع خودشان را رشد دهند و از ان استفاده کنند. من برای شما و پیام رسان سروش و مجموعه پیام رسانهای داخلی ارزوی موفقیت می کنم.


منبع: فردا


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب