دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1397 - 08:47
رئیس واحد یادگار امام(ره) شهرری در گفت‌وگو با آنا:

کانون فارغ‌التحصیلان واحد یادگار امام راه‌اندازی می‌شود/ برگزاری 7 استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری از پایش استادان مدعو و راه‌اندازی کانون فارغ‌التحصیلان در این دانشگاه خبر داد و گفت: برگزاری 7 استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل در دستور کار سال جاری قرار دارد.
کد خبر : 277608

به گزارش آنا، واحد یادگار امام (ره) شهرری یکی از واحدهای فعال دانشگاه آزاد اسلامی است که در رشته‌های گوناگون به تربیت علاقه‌مندان به تحصیلات عالی و دانشگاهی اهتمام ورزیده است؛ دانشگاهی‌ که امروز بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در شهرستان ری به حساب می‌آید و به گفته مدیران آن، اکثر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در کشور در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی به خدمت و فعالیت مشغولند.



سعید قاضی‌مغربی که اکنون رئیس این واحد دانشگاهی است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا از پیشینه این دانشگاه و اقدامات و موفقیت‌های علمی آن می‌‌گوید. او دارای مدرک دکتری مخابرات بوده و بیش از 28 سال است که در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارد. حدود 80 مقاله پژوهشی و 6 عنوان کتاب تحقیقی داشته و سال گذشته هم رتبه سوم جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرد. از سال 68 که وارد واحد یادگار امام شده به‌ عنوان عضو تمام‌وقت هیات‌علمی و مدیرگروه خدمت کرده است.


امسال استادان مدعو خودمان را پایش می‌کنیم و استادانی که توانایی بیشتری در حوزه دانشی داشته باشند به دانشگاه اضافه خواهند شد. بنابراین استادانی که در ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه نقشی نداشته باشند در واحد کمتر حضور خواهند داشت

گفت‌وگوی آنا با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری را پی می‌گیریم.
* درباره پیشینه واحد یادگار امام توضیح دهید و اینکه چه تاثیراتی در شهرستان ری داشته است؟


- این واحد حدود سال 64 تاسیس شد و با چهار رشته دانشگاهی در شهر ری آغاز به کار کرد. سپس ساختمان کارخانه سیمان سابق شهر ری را خریداری و مکان دانشگاه توسعه پیدا کرد و به همین ترتیب ساختمان کارخانه کبریت‌سازی در خیابان فداییان اسلام را هم خریداری و به دانشگاه اضافه کرد.


تقریبا از سال 80 مجتمع یادگار امام (ره) با همه این تلاش‌ها در بزرگراه خلیج‌فارس نرسیده به حرم امام راحل و عوارضی جاده قم در زمینی به مساحت حدود 80 هکتار دایر شد. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه در شهرستان ری است و از همان ابتدا بزرگ‌ترین بود، حتی دانشگاه‌هایی مثل شاهد و علمی کاربردی در این شهرستان واجد این وسعت نیستند. هم به لحاظ فیزیکی و به لحاظ تنوع رشته و دانشجویان قابل‌مقایسه نیستند. حتی در حوزه مقاطع تحصیلی هم هیچ‌کدام از این دانشگاه ها قابل‌ مقایسه با ما نیستند. خوشبختانه فارغ‌التحصیلان ما در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی در کشور حضور دارند و خدمت می‌کنند که این حاکی از تاثیر این واحد دانشگاهی در بحث اشتغالزایی کشور بوده است.



* در حوزه پژوهش‌های کاربردی در چه وضعیتی هستید؟



- طبیعتا به لحاظ آماری، تعداد قابل‌توجهی از مقالات علمی را در ژورنال‌ها داریم، البته بنده خودم به پژوهش‌های کاربردی از ابتدای خدمتم در دانشگاه اعتقاد داشته و دارم. الان در مجموعه ما، همکاران عمدتا در صنعت کار کرده‌اند و به نحوی مهارت‌محور پرورش یافته‌اند و جنبه آکادمیک محض ندارند. این باعث شده رابطه خوبی با صنعت داشته باشیم و نیاز‌های علمی اجتماع را بشناسیم و رابطه خوبی میان دانشگاه و صنعت و اجتماع برقرار کنیم.
* آیا این دغدغه بوده که دانشجویان هم مهارت‌محور بار بیایند؟



- در این مساله باید توجه داشت که حرکت به سوی پژوهش و کسب درآمد از این طریق، فرآیندی ذاتا کند است. چون استادان دانشگاه اساسا آموزش‌محورند و حرکت عمده استادان از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری باید با برنامه‌ریزی دقیق و منظم صورت بگیرد.


دانشجویان هم معمولا دوست دارند از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند. چون به هرحال دانشگاه شهریه دارد و مشکلات دیگر هم وجود دارد. این که یک پروژه علمی بخواهد به محصول تبدیل شود هم مشکلات خاص خود را دارد که دست و پاگیر است. در بیرون از دانشگاه هم روال اداری و اقداماتی که باید برای پروژه‌های علمی انجام شود، معمولا دست و پا گیر‌ند. بنابراین ما هم با این مشکلات مواجه هستیم. روندهای اداری در این حوزه هم در اکثر دانشگاه‌ها تا حدودی دست و پا گیر هستند. مثل بحث حساب مشترک با صنعت که با مشکلات زیادی صورت می‌گیرد. یا در بحث ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی موانع زیادی وجود دارد.


در مجموعه یادگار امام، همکاران عمدتا در صنعت کار کرده‌اند و به نحوی مهارت‌محور پرورش یافته‌اند و جنبه آکادمیک محض ندارند. این امر باعث شده نیاز‌های علمی اجتماع را بشناسیم و رابطه خوبی میان دانشگاه و صنعت و اجتماع برقرار کنیم

اکنون خوشبختانه عزم مسئولان بر این شده است که این روند در کشور تسهیل شود. علی‌رغم همه این موارد، واحد یادگار امام را به دانشگاه حل مساله تبدیل کرده‌ایم، بنابراین تلاش ما در این راستا بر حل مشکلات شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل در کشور معطوف شده است. در این مسیر 600 عنوان چالشی این حوزه در علوم فنی، انسانی و علوم پایه و کشاورزی و تا حدودی معماری را شناسایی کرده‌ایم و با مشارکت استادان و مدیران گروه‌ها، عنوان های آن را استخراج کرده‌ایم و بنا شده است تا پروژه‌هایی که به دانشجویان داده می‌شود در این زمینه‌ها باشد.


با موسسات و شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل هم جلسات متنوعی داشته ایم که پلیس راهور، شرکت قطار رجا و شرکت راه‌آهن ایران یا امداد خودرو از جمله آنها هستند. باید دیوار نبود اعتماد میان دانشگاه و صنعت را به وسیله این اقدامات کاملا از میان برداریم.
* آیا در سال 97 فعالیت‌های جدیدی خواهید داشت؟



* امسال استادان مدعو خودمان را پایش می‌کنیم و استادانی که توانایی بیشتری در حوزه دانشی داشته باشند به دانشگاه اضافه خواهند شد. بنابراین استادانی که در ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه نقشی نداشته باشند در واحد کمتر حضور خواهند داشت. نکته دیگر اینکه ما تقریبا بیشتر کارهای فرهنگی دانشگاه را با مشارکت دانشجویان انجام داده و خواهیم داد. چون دانشجو در طول همه این سال‌ها محور اصلی دانشگاه است. در حقیقت به دانشجویان خود به چشم مدیران آینده کشور نگاه می‌کنیم و به همین دلیل روی آنان سرمایه‌گذاری می‌کنیم. نکته دیگر اینکه ما تا به‌حال کانون فارغ‌التحصیلان نداشته ایم که به یاری خدا امسال این کانون هم تاسیس خواهد شد. از همه مهم‌تر اینکه هفت استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل را هم برگزار خواهیم کرد که نخستین آن 19 و 20 و 21 اردیبهشت برگزار خواهد شد. در کنار این استارتاپ‌ها هم، چند همایش ملی و بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل داریم که به‌زودی برگزار خواهند شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته