دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1397 - 09:32
مدیر گروه معارف اسلامی واحد بهشهر:

عقل‌گرایی و مبارزه با التقاط و تحجر ویژگی بارز تفکر شهید مطهری است

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر گفت: آیت‌الله مطهری با تکیه بر عقلانیت و خردورزی در دین به تبیین دین و پیرایش تفکر دینی می‌پردازد.
کد خبر : 276128

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا نصیری در نشست با اساتید گروه معارف با تاکید بر نگاه استاد مطهری که احیای دین از ایجاد دین در جوامع لائیک و غیر دینی ضروری‌تر است، اظهار کرد: آنجا که احتیاج به فکر دینی هست، کشور‌های اسلامی هستند که فکر دینی در آنجا به صورت نیمه زنده و نیمه مرده در آمده است. استاد مطهری به عنوان یک اسلام شناس، با تجزیه، تحلیل و درک جامع از مقتضیات زمان و شرایط فکری و اجتماعی جامعه، به احیاگری دینی پرداخت.


عضو هیات علمی واحد بهشهر تصریح کرد: عقل گرایی و مبارزه با التقاط و تحجر ویژگی بارز تفکر شهید مطهری است. وی با تکیه بر عقلانیت و خردورزی در دین به تبیین دین و پیرایش تفکر دینی می‌پردازد؛ عقلانیتی که بر پایه قرآن، احادیث و سنت متواتر استوار است و از آن جهت می‌گیرد.


مدیر گروه معارف اسلامی واحد بهشهر یکی مهم‌ترین مبانی تفکر استاد مطهری را باور به اجتهاد دانسته و خاطرنشان کرد: شهید بر این باور است که اجتهاد یکی از معجزات دین اسلام بوده و مهم‌ترین کارکرد آن تواناساختن دین در پاسخگویی به مسائل و مشکلات و پدیده‌های نوظهور است. مطهری قائل به اجتهاد پویا در مقابل اجتهاد آزاد است و اجتهاد را نوعی بصیرت و تفقه در دین می‌داند.


نصیری توجه جدی به تفکر روحانیت را خواستار شد و گفت: بر اساس تفکر استاد مطهری درباره سرنوشت بزرگترین جنبش احیاگرانه قرن حاضر، یعنی حرکت حضرت امام خمینی (ره) معتقد است که انقلاب اسلامی ایران اگر در آینده بخواهد به نتیجه برسد و همچنان پیروزمندانه به پیش برود، باید باز هم روی دوش روحانیت قرار بگیرد، بنابراین اگر این پرچم داری از از دست روحانیت گرفته شود و به دست روشنفکران بیفتد، در زمانی نه چندان دور اسلام به کلی مسخ می‌شود؛ چرا که روحانیت باید حامل فرهنگ اصیل اسلامی باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: شهید مطهری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته