دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1397 - 12:36
کتابخانه ملی قطر منتشر کرد؛

اسناد مکاتبات ملک عبدالعزیز با دولت بریتانیا

کتابخانه ملی قطر اسنادی را درباره بنیانگذار عربستان سعودی منتشر کرد که نشان می‌دهد وی از حمایت‌های مستقیم بریتانیا برخوردار بوده است.
کد خبر : 274019

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری عربی 21، وب‌سایت کتابخانه ملی قطر اسنادی را از کتابخانه بریتانیا منتشر کرد که بیشترشان به زبان انگلیسی و شامل نامه‌ها، تلگراف‌ها و گزارش‌های اداری، یادداشت تفاهم‌ها و دست‌نوشته‌هایی مربوط به نقطه‌نظرات درباره ملک عبدالعزیز است.


این اسناد همچنین شامل مکاتبات آل‌سعود با دفاتر سیاسی بریتانیا در بحرین، کویت، جده، نماینده عالی‌رتبه آن در عراق، نماینده عالی‌رتبه در مصر و دفتر استعمار بریتانیا، دفتر هند و وزارت امور خارجه بریتانیا است.


یکی از این اسناد نشان می‌دهد که دولت بریتانیا مبالغی را به ملک عبدالعزیز به شرط گسترش دادن نفوذش پرداخت کرده است. در سند دیگری نیز مشخص می‌شود که ملک عبدالعزیز در جریان حمله نظامی خود برای از بین بردن حکومت آل رشید، از حمایت مستقیم بریتانیا برخوردار بوده است.


طبق این گزارش، تعداد زیادی از این اسناد از سوی دفتر بریتانیا در هند به ملک عبدالعزیز ارسال شده و این دفتر در تاریخ خلیج فارس نقش محوری داشته است. به‌عنوان نمونه، یکی از این اسناد که جزو اسناد محرمانه است از سوی جان ایوین شاکبرگ، مسئول بخش سیاسی دفتر هند در 22 سپتامبر 1918 (30 شهریور 1297) تنظیم شده است و نشان می‌دهد که دولت بریتانیا تمایل داشت از ملک عبدالعزیز درباره روابطش با ملک حسین بن علی الهاشمی، امیر حجاز و ابن رشید توضیح بخواهد.


دربار پادشاهی عربستان این اسناد را تایید کرد


دربار سعودی همچنین مدعی شد که دریافت این مبالغ مالی رشوه نبوده است بلکه این قبیل پرداخت‌های مالی بخشی از سیاست بریتانیا برای جلوگیری ملک عبدالعزیز از توسعه نفوذ خود در مناطق در کنترل بریتانیا بوده است.


عبدالله عذبه، خبرنگار و دبیر تحریریه روزنامه العرب، چاپ قطر در واکنش به این پاسخ دربار سعودی تاکید کرد که اعتراف رسمی دولت عربستان به دریافت مبالغ مالی از بریتانیا در ازای اشغال نکردن قطر در دوره ملک عبدالعزیز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته