دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1397 - 14:28

تعویق اجرای طرح جدید ترافیک به ١٥ اردیبهشت/ مردم ثبت نام را به روز آخر موکول نکنند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگرچه زیرساخت‌های اجرای طرح ترافیک آماده است اما برای همراهی با مردم، اجرای طرح جدید ترافیک به ١٥ اردیبهشت موکول شد.
کد خبر : 273826

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد: به دلیل کاهش ٤٠ درصدی سهمیه دستگاه‌های اجرایی، این دستگاه در توزیع طرح بین کارکنان خود با مشکل روبرو شده‌اند و همین مساله موجب تاخیر در ثبت نام طرح شده است.


وی با بیان اینکه طرح جدید ترافیک به نفع سلامت کارمندان است، افزود: این طرح علاوه بر کاهش خودرو به محدوده مرکزی شهر، باعث افزایش استفاده کارمندان از حمل و نقل عمومی شده و کارمندان هم اندکی مجبورند پیاده روی کنند و برای سلامتشان هم بهتر است.


پورسید آقایی افزود: دستگاه‌ها می‌گویند که سهمیه‌شان باید افزایش یابد، اما همه کمک کنند تا مثل گذشته نباشد که همه با خودروی شخصی به محدوده مرکزی شهر نیایند.


وی تاکید کرد: کسانی که مدل سفر مشخصی دارند نباید از حمل و نقل شخصی استفاده کنند و این استفاده برای سهمیه بگیران گران‌تر می‌شود تا به سمت حمل و نقل عمومی بروند.


پور سیدآقایی از آمادگی حمل و نقل عمومی تهران خبر داد و گفت: ١٠ کیلومتر از خط ٦ مترو از دولت آباد تا میدان امام حسین(ع) تا اول مهر افتتاح می شود؛ بخش جنوبی خط ٧ مترو هم تا پایان اردیبهشت بازگشایی می‌شود و همچنین سر فاصله حرکت قطارهای مترو طی ماه‌های اخیر به ٤ دقیقه کاهش یافته و بازهم کاهش می‌یابد، همه اینها برای این است که استفاده از خودروی شخصی کاهش و گرایش به سمت حمل و نقل عمومی زیاد شود.


وی اضافه کرد: همچنین ١٥٥٠ دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال به شهر اضافه می‌شود.


خطوط 6 و 7 مترو بزودی وارد مدار می‌شود


وی با بیان اینکه خط 6 و 7 مترو بزودی وارد مدار می‌شود، گفت: خط 7 تا آخر اردیبهشت، بخش‌هایی از آن وارد مدار می‌شود و 10 کیلومتر از خط 6 نیز تا اول مهرماه افتتاح می‌شود. همچنین در حوزه اتوبوسرانی نیز پیش بینی ما این است که بتوانیم 550 دستگاه اتوبوس از محل خرید طرح ترافیک خریداری کنیم و این در حالیست که دولت نیز قول داده است که 1000 دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران بدهد و امیدواریم تا پایان سال 1550 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود که تحول خوبی در این زمینه است.


وی در مورد اعتراض رانندگان آژانس نیز با بیان اینکه ما مجری مصوبات شورای شهر هستیم، گفت: درست است که باید اقتصاد همه اقشار را در نظر بگیریم اما نمی‌توان تخفیفی که برای رانندگان تاکسی در نظر گرفتیم برای آژانس‌ها نیز در نظر بگیریم. چرا که تاکسی هویت رسمی و شخصیت شهر است و به همین دلیل تردد تاکسی‌ها در محدوده طرح رایگان بوده اما تخفیف 50 درصدی برای آژانس‌ها در نظر گرفته شده است.


سهمیه بگیران باید 100 هزار تومان در ابتدا پرداخت کنند


وی در مورد سرانجام کارت‌های شناور گفت: کارت شناور به معنای اینکه هر روز سه خودرو بتوانند وارد محدوده شوند، نداریم چرا که این تبعیض، رانت و بی عدالتی است که به عده‌ای بگوییم شما برای ورود به طرح دو میلیون و 400 هزار تومان بدهید و به عده‌ای دیگر بگوییم شما مبالغ کمتر یا بیشتر بدهید.


وی در مورد سهمیه سازمان‌ها و ارگان‌ها با بیان اینکه 40 درصد سهمیه همه ارگان‌ها و سازمان‌ها به غیر از بنیاد شهید کم شده است، گفت: امیدواریم که طرح ترافیک آنقدر خوب پیش برود که شرایطی فراهم شود که کل سهمیه‌ها برداشته شود چرا که در عمل سهمیه بگیرها می‌بینند که در پرداخت و رفتار تفاوتی میان آنها وجود ندارد.


به گفته پورسیدآقایی ، سهمیه بگیران برای ثبت سهمیه خود و بهای خدمات سهمیه باید 100 هزار تومان در ابتدا پرداخت کنند.


وی در مورد آماده بودن زیرساخت‌ها نیز گفت: زیرساخت‌ها توسط شهرداری آماده شده و پلیس راهور نیز در تعداد بالا و به صورت رندم دوربین‌ها را چک کرده است.


شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی تنها متعلق به خودروهای دستگاه‌های اجرایی است


وی در مورد مجوز سیار برخی نهادها و سازمان‌ها گفت: دقت داشته باشید که این مجوز سیار، به مانند کارت شناور نیست. چرا که در قیمت تغییری ایجاد نمی‌شود اما برخی نهادهای امنیتی و حفاظتی که همه روزه یک خودرو را سوار نمی‌شوند و مورد استفاده قرار نمی‌دهند اجازه دارند شماره خودروی خود را در این مجوز سیار وارد کنند اما نرخ عوارض آنها تغییری نمی‌کند و این مجوز تنها به دلیل مسائل مختلف به نهادهای امنیتی و نظارتی داده می‌شود اما در مورد کارت شناور موضوع متفاوت بود چرا که یک کارت صادر می‌شد و سه خودرو می‌توانستند به صورت بی نهایت رایگان وارد محدوده شوند اما در مجوز سیار هر چه خودرو تردد کند باید پولش را بدهد.


وی در مورد واریز یک میلیون تومان از سوی سهمیه بگیرها گفت: یک میلیون تومان را تنها باید دستگاه‌های اجرایی که سهمیه دائمی دارند در ابتدا پرداخت کنند. چرا که خودروهای دستگاه‌های اجرایی در طول روز تردد می‌کند و باید لااقل یک میلیون تومان در حساب کاربری‌شان شارژ داشته باشند زیرا اگر عوارض خود را ندهند نمی‌توانیم که خودروی یک دستگاه اجرایی را بخوابانیم.


وی افزود: شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی تنها متعلق به خودروهای دستگاه‌های اجرایی است و لازم نیست سایر سهمیه بگیران از جمله خبرنگاران، جانبازان، معلولان و ... آن را پرداخت کنند. هر چند که این پول در حساب شهروندی می‌ماند و تنها به اندازه مصرف شهروندان نرخ عوارض کم می‌شود.


وی با بیان اینکه شهروندان دقت داشته باشند که به ازای هر روز باید مبلغ 36 هزار تومان در حساب شهروندی‌شان باشد، گفت: در غیر اینصورت افراد مجاز به سهمیه نیستند.


وی در مورد سرانجام طرح ترافیک خبرنگاران نیز گفت: از آنجایی که مد نظرمان بود که طرح جدید را از اول اردیبهشت ماه آغاز کنیم بر همین اساس بررسی آثار خبرنگاران را آغاز کردیم و جالب است بدانید که تا کنون 3235 نفر تحت عنوان خبرنگار ثبت نام کرده‌اند که در حال بررسی و چک مدارک آنها هستیم.


وی با بیان اینکه این طرح تعداد موافقانش بیشتر از مخالفانش است، گفت: به دلیل برخی خبرسازی‌های نادرست و انتشار اطلاعات اشتباه تصورات دیگری در میان افراد ایجاد شده، به گونه‌ای که چندی پیش نزد رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس رفتیم و او بعد از آنکه جزئیات طرح را شنید اعلام کرد که از مدافعان طرح ترافیک است.


وی با بیان اینکه مسئولین طرح ترافیک مشترک است، گفت: این طرح توسط لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورا ارسال شد و مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت و از سوی فرمانداری، استانداری و شورای ترافیک نیز مورد تصویب قرار گرفت و نتیجه خرد جمعی است. اما نهایتا مسئولیت اجرای این طرح را بنده می‌پذیرم.


وی در پاسخ به این سوال که چرا تنها اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح در سامانه منتشر می‌شود، گفت: می‌توانیم این پیشنهاد را هم بدهیم که نام همه دستگاه‌های دریافت کننده طرح ترافیک منتشر شود اما باید مجوزات لازم را داشته باشیم. هر چند که انتشار نام خبرنگاران دریافت کننده طرح ترافیک مانع از فساد می‌شود. چرا که شاهدیم عده‌ای که خبرنگار نیستند می‌خواهند از تخفیف 90 درصدی استفاده کنند و حتی شاهد هستیم در این مدت دستگاه‌هایی که تنها با خبرنگاران ارتباط دارند نیز عنوان کردند که باید از این تخفیف استفاده کنند اما بعد از اینکه به آنها گفتیم که نامشان در سایت منتشر می‌شود منصرف شدند و این به نفع خبرنگاران است.


وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تهران به گونه‌ای است که در حال حاضر در همه جای شهر ترافیک دیده می‌شود و آیا برنامه‌ای برای ساماندهی آن دارید یا نه؟ گفت: به جای آنکه برای یک محدوده محدودیت‌های ترافیکی بگذاریم باید به سمت معابر ترافیکی برویم و اینگونه می‌توان شهر تهران را سامان داد.


وی در مورد تردد خودروهای پلاک شهرستان نیز گفت: باید به سمت اصلاح قوانین برویم و خودروهای پلاک شهرستان در مبادی ورودی تهران مورد کنترل قرار گیرند. اما فعلا در مقررات کشور تفاوتی حاصل نشده است.


پور سید آقایی در مورد درخواست افزایش سهمیه از سوی سازمان نظام پزشکی گفت: این افراد با ما هماهنگی انجام نداده‌اند. هر چند که ممکن است شورای شهر بخواهد طرحی را ارائه کند اما دقت داشته باشید که اگر قرار باشد باب این تغییرات آغاز شود این طرح نیز به سرانجام طرح‌های قبلی دچار می‌شود و باید کار را از ابتدا شروع کنیم.


ورود غیرقانونی به طرح هم جریمه دارد هم عوارض


وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا در مورد نرخ جریمه در طرح ترافیک جدید گفت: امسال هر کس که به صورت غیرقانونی وارد محدوده شود باید علاوه بر پرداخت جریمه، عوارض را هم پرداخت کند و اینگونه نیست که برخی‌ها معتقد باشند که جریمه 20 هزار تومانی ورود به محدوده را می‌دهند اما طرح 36 هزار تومانی نمی‌خرند چرا که اگر فردی بدون مجوز وارد طرح شود علاوه بر اینکه جریمه می‌شود، به دلیل آنکه بدون پرداخت وارد شده، باید جریمه 20 درصدی عوارض را بدهد و این در حالیست که اگر عوارض خود را نیز پرداخت نکند در مجموع عوارض خودرویی‌اش ثبت خواهد شد.


وی در پاسخ به برخی شائبات مبنی بر اینکه خبرنگارانی لیست نهایی خبرنگاران را چک می‌کنند، گفت: خبرنگاری را برای کمک نیاوردیم اما تیمی مستقر شده است که مدارک بارگذاری شده را بررسی می‌کند.


وی در مورد وضعیت تردد در زوج و فرد نیز گفت: قوانین تردد در محدوده زوج و فرد به مانند سال‌های گذشته است و طرح جدید تنها مشمول محدوده طرح ترافیک می‌شود اما از آنجایی که تمهیداتی اندیشیده شده بود که همزمان این طرح در محدوده زوج و فرد نیز اجرایی شود اما شورای ترافیک تا کنون موافقت نکرده با این مسئله مواجه هستیم که برای روز پنجشنبه خودروهایی که ترددشان در محدوده طرح ترافیک رایگان است در محدوده زوج و فرد رایگان نیست و تنها خودروهای پلاک فرد می‌توانند به محدوده وارد شوند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود یکی از دلایل رفتن نجفی وجود این طرح و فشارهای ناشی از آن بود گفت: این سوال را از نجفی بپرسید. هر چند که می‌دانم یکی از افتخارات خود را اجرای این طرح و برقراری عدالت ناشی از آن می‌دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته