دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1396 - 09:25
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

دانشگاه‌های نسل سوم باید به سمت کارآفرینی از فعالیت‌های پژوهشی بروند

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاربردهای فراوان صنعت هوافضا گفت: در این صنعت نباید فقط به فکر پرتاب ماهواره بود و می‌‌توان به خدمات فراوان ناشی از داده‌های این صنعت توجه کرد.
کد خبر : 264830

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حسین حسینی‌تودشکی در اولین رویداد ایده‌پردازی هوافضای انجمن علمی دانشکده هوافضا ایرآپ گفت: در حوزه هوافضا می‌توان از داده‌های موجود سازمان فضایی به خوبی استفاده کرد و نرم‌افزارهای موبایلی ساخت که نیاز مردم را در حوزه های مختلف هواشناسی و محیط زیست تامین کند.


عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر همچنین با اشاره به بحث نوآوری در دانشگاه‌های نسل سوم بیان کرد: ماموریت این دانشگاه‌ها فقط پرداختن به تولید ثروت از علم نیست بلکه در کنار دیگر فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی نیز باید به کارآفرینی بپردازند.


حسینی تودشکی تاکید کرد: پژوهش‌های کاربردی از جنس نیازهای روز مردم است اما همچنین باید به پژوهش‌هایی توجه شود که نیازهای آینده را تامین کند.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: اگر به این کلان روندها توجه نکنیم به خصوص در زمانی که مشکلات اقتصادی افزایش می‌یابد یقینا در حوزه‌های مختلف انرژی، سلامت و ایمنی دچار مشکل خواهیم شد.


حسینی تودشکی ادامه داد: حتی همین پژوهش‌ها نیز پژوهش‌های کاربردی به شمار می‌آیند اما کاربردهای 20 سال آینده هستند و می‌توان گفت حدود 70 درصد رساله‌های دکتری در دانشگاه‌های مطرح آمریکا و اروپا از این دست پژوهش‌ها هستند که دولت هم روی آنها سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌کند.


وی تصریح کرد: اما در حوزه نیاز روز که می‌تواند منجر به اقتصاد دانش‌بنیان شود و برای صنعت ما در دسترس‌تر هست در حوزه نوآوری شکل می‌گیرد.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشگاه‌های نسل 3 هم به پژوهش‌های بنیادی و پژوهش‌های کاربردی و هم به کلان روندها توجه می‌کند.


حسینی تودشکی تصریح کرد: در حوزه بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در مصوبات دولت برای سال 97 شاهد پیشرفت‌هایی هستیم که شامل تخصیص 40 درصد از بودجه بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های دولتی برای انجام پژوهش با دانشگاه‌ها است.


حسینی تودشکی گفت: این امر می‌تواند به ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش نوآوری در دانشگاه‌ها منجر شود زیرا اگر این شرکت‌ها با دانشگاه تفاهم‌نامه نداشته باشند 40 درصد از بودجه بخش تحقیق و توسعه آنها تخصیص نخواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته